Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kalltkaffe
På senaste tiden har jag blivit mer intresserad utav el, roligt att koppla, men har inga riktiga verktyg, i dagens läge använder jag sidavbitare och en vanlig hederlig tång med kort skaft.

Först tar jag bort det röd/blå/gula skyddet, gillar inte att klämma när man inte ser hur det ser ut. Först klämmer jag åt med vanliga
tången, sen finklämmer jag med sidavbitaren. Sen drar jag över krympslang och struntar i den färgade isoleringen helt.

Hur gör ni när ni klämmer kabelskor?

Och vill ha riktiga verktyg nu, har ni några tips på bra, ej expertverktyg, utan för amatörer, men lite mer avancerade än den man får med i biltemas kabelsko sortiment. Både avskalare och en som klämmer ihop. både för små och stora kabelskor.

Och det är bara att prata på om allt möjligt inom kabelskor, behöver inte svara på just min fråga, så, fråga på. :)
av Amarace
Som du klämmer är iallafall helt förkastligt. Kabelskor med kapsling är gjord för det, inte att man ska ta bort det och klämma med dåliga verktyg. Om man inte vill ha isoleringen så ska man köpa kabelskor utan, men även då ska man ha riktiga verktyg.

Kabelskor med kapsling klämmer man helst med en riktig kabelskotång med spärr som inte släpper förrän man klämt ihop fullt, även utan kapsling ska ha sån tång helst, men det går med en bra vanlig kabelskotång för såna kabelskor.

En prisvärd kabelskotång säljer just Biltema, alltså inte en sån "skit" som följer med satser, utan som är med spärr.

För skalning använder jag en skal/kaptång, har två skär, ett finare i topp och ett grövre längre in, finn säkert på biltema också, jag har dock Bahco. Mycket bra tång. Sidavbitare av bra kvalitet fungerar också om man har känsligheten i fingrarna.
av Kalltkaffe
Vad är det för skillnad då på kabelskor utan isolering och med? Jo när jag klämmer kabelskor är jag fullt medveten om att jag gör fel, och är nu ute efter riktiga verktyg, varför jag köper isolerade kabelskor och tar sedan bort isoleringen är för att just biltema säljer bara med isolering, har nära och bra dit, men då jag inte trodde att det skillde något på oisolerade och isolerade så har jag köpt isolerade bara.

Och vad rekomenderar du? isolerade eller oisolerade? om man nu väljer rätt proffs verktyg efter kabelskor.
Användarvisningsbild
av Perc
Kabelskor med isolering är väl den vanliga sorten som passar till alla normala behov. Jag förstår inte varför du envisas med att ta bort isoleringen?

Det är fruktansvärt svårt att hitta en bild på en kabelstump med en korrekt klämd kabelsko, annars skulle jag visa.

edit: jag hittade en bild, i eget arkiv. ;) Kopiera och klistra in adressen för full storlek, forumet krymper ner den lite.

Bild
Kalltkaffe skrev:Och vill ha riktiga verktyg nu, har ni några tips på bra, ej expertverktyg, utan för amatörer
Det här är väl ett bra exempel på där nybörjare gör klokast i att skaffa bra verktyg direkt eftersom dom gör jobbet lättare. T.ex en kabelskotång med spärr. :) När man klämt några hundra kabelskor kan man få ett hyfsat resultat med en polygrip, t.ex. Men att först ta bort isoleringen och sedan klämma två gånger med fel sorts tänger, det är som sagt helt fel.

Köp en tång med spärr, till att börja med. Eller en vanlig "abiko"-tång av god kvalitet, typ Knipex. Men med en sån tång ska man veta vad man håller på med för man ska klämma till en gång, ordentligt, och på rätt ställe.

Med en tång med spärr är det svårare att göra fel eftersom mekanismen mer eller mindre tvingar dig att placera kabelskon rätt i tångens käftar. Dessutom måste du ju klämma hela vägen i botten innan den släpper.

Sen kan jag tipsa dig om krympskarvar med lödtenn i. Du behöver inga verktyg för detta, bara en liten blåslampa eller en stormtändare. En krympskarv är en liten bit krympslang med en hylsa av tenn i mitten. Du sticker in sladdarna du vill skarva och klämmer åt kring tennet med fingrarna så sladdarna hålls på plats. Sen tar du blåslampan och värmer så tennet smälter och slangen krymper ihop. Perfekt skarv. ;) Dyra som synden är dom dock.
Senast redigerad av 2 Perc, redigerad totalt 0 gång.
av Kalltkaffe
Perc skrev:
Kalltkaffe skrev:Vad är det för skillnad då på kabelskor utan isolering och med? Jo när jag klämmer kabelskor är jag fullt medveten om att jag gör fel, och är nu ute efter riktiga verktyg, varför jag köper isolerade kabelskor och tar sedan bort isoleringen är för att just biltema säljer bara med isolering, har nära och bra dit, men då jag inte trodde att det skillde något på oisolerade och isolerade så har jag köpt isolerade bara.
Kabelskor med isolering är väl den vanliga sorten som passar till alla normala behov. Jag förstår inte varför du envisas med att ta bort isoleringen?

Det är fruktansvärt svårt att hitta en bild på en kabelstump med en korrekt klämd kabelsko, annars skulle jag visa.
Kalltkaffe skrev:Och vill ha riktiga verktyg nu, har ni några tips på bra, ej expertverktyg, utan för amatörer
Det här är väl ett bra exempel på där nybörjare gör klokast i att skaffa bra verktyg direkt eftersom dom gör jobbet lättare. T.ex en kabelskotång med spärr. :) När man klämt några hundra kabelskor kan man få ett hyfsat resultat med en polygrip, t.ex. Men att först ta bort isoleringen och sedan klämma två gånger med fel sorts tänger, det är som sagt helt fel.

Köp en tång med spärr, till att börja med. Eller en vanlig "abiko"-tång av god kvalitet, typ Knipex. Men med en sån tång ska man veta vad man håller på med för man ska klämma till en gång, ordentligt, och på rätt ställe.

Med en tång med spärr är det svårare att göra fel eftersom mekanismen mer eller mindre tvingar dig att placera kabelskon rätt i tångens käftar. Dessutom måste du ju klämma hela vägen i botten innan den släpper.

Sen kan jag tipsa dig om krympskarvar med lödtenn i. Du behöver inga verktyg för detta, bara en liten blåslampa eller en stormtändare. En krympskarv är en liten bit krympslang med en hylsa av tenn i mitten. Du sticker in sladdarna du vill skarva och klämmer åt kring tennet med fingrarna så sladdarna hålls på plats. Sen tar du blåslampan och värmer så tennet smälter och slangen krymper ihop. Perfekt skarv. ;) Dyra som synden är dom dock.
Envisas inte ;) har gjort så tidigare, men ska sluta med det, blir att köpa en tång till för isolerade kabelskor isåfall.

Mja, hade tänkt köpa en tång med spärr, biltema verkar bara ha hyfsade till oisolerade kabelskor, så får leta någon annanstans.

Har ett gäng vanliga krympslangar, de får duga för mig, är bara enkla arbeten som extraljus och någon baslåda jag håller på med, inga seriösa saker direkt. :p
av 2444ever
Är möjligt att denna tång finns med i tråden Camel skrev om, tar med länk här iaf:
EDIT: ändrat länken, se inlägg av @Rådlös längre ned, var till en sämre variant tidigare.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-12675/
Tror det är en sån som Amarace rekommenderar, har en sån själv, tycker den fungerar mycket bra. Hade en sån "billig" innan som brukar följa med i kabelskosatser, det går inte att jämföra, den billiga är helt värdelös jämfört. Däremot tycker jag den är ok att skala kablar med.
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
Ja en sån tång som 2444ever länkar till fungerar utmärkt.

Skillnaden på oisolerade och isolerade kabelskor är att oisolerade är en helt annan konstruktion på den delen som pressas, dom rullpressas, dom med isolering är redan förböjda så man sticker in kabeln i "hålet" och klämmer till bara och funktionen blir inte rätt om man först tar bort isoleringen.
av Rådlös
2444ever: Det är troligen inget större fel på den tången du visat i din länk, men den har inte dom "vanliga" kabelareorna. (Därav priset?) Den börjar med Grön, som är färgmarkeringen för 0,5 - 0,75 kvadratmillimeter. Sedan kommer Röd som är för 1,0 - 1,5 kvm. Och till sist Blå som är 2,5 kvm.
Köper du en "vanlig" tång med färgkoden Röd, Blå och Gul (6 kvm) så får du en tång som i många fall duger som en proffstång. En proffstång skall gå att kalibrera (ställa in presstrycket) och det gör dom flesta av den modellen. Den är inte heller anmärkningsvärt dyr. Under 300 kr. Talar vi om proffssammanhang så är det inget märkligt med tänger (dock inte till kabelskor) som kostar 10 gånger mer.
Vi tar det här med 6 kvm också. Det är den största kabelarean som har isolerade kabelskor. Däröver är kabelskorna oisolerade. Och kräver flertusenkronors tänger.

Lite överkurs: Bilindustrin har länge hållit fast vid en kabelarea, 4 kvm med svart färgkod. Under mina 25 år i branschen installerade vi aldrig en 4 kvm-kabel. Men jag vet att det har förekommit under flera år i bilar och kanske finns ännu? Jag såg inte heller någon tång med svart klämmarkering.
Och när vi ändå är igång med fakta, det nämndes lödning av kabelskor i tråden. Det går att göra. Om man gör det rätt.
Lödtennet får inte krypa för långt i kabeln efter kabelskon. Då blir den stel och kan gå av vid vibrationer. Det får bara krypa lika långt efter kabelskon som diametern på kabeln (oisolerad). Vi tar batterikabeln till startmotorn som ett exempel. Om man vill löda en ringkabelsko på den så är det ju vanligt med 50 kvm (exempel) Nu har jag ingen tabell i närheten för exakta siffror, men vi antar att den kabeln är 10 mm i diameter. Sedan löder vi på ringkabelskon där. Då får alltså lödtennet inte krypa mer än 10 mm bakåt i kabeln efter kabelskon.
Notera att det är viktig skillnad på diameter och area.

Eftersom jag har "gått kursen" för det här, säger jag "Köp en riktig kabelskotång, den kostar som sagt under 300 kr". Och isolerade kabelskor följer en färgkod. Det har jag nämnt längre upp här. Använd :Rätt tång till :Rätt kabelsko till :Rätt kabel! Tre enkla punkter som är lätt att följa. Då blir det riktigt.

Ett tillägg: Läs noga igen hela den tråden som Camel hänvisar till.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]