Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

ska snart (sannolikt inom 6 månader) köpa en andra bil. Bilen kommer ev användas till 4 mil pendling på motorväg och alltid bara med föraren. är ute efter en bil som är billig att äga, helst inte kostar mer än 40-50k bättre beg, och som inte är så tekniskt avancerad - dvs lättskruvad för andra än märkesverkstaden. låga fasta kostnader som skatt, försäkring, service, förbrukning är centralt.

Alla bilar av ovanstående typ är bullriga och ganska spartanska, men vissa är sämre än andra. Har tittat lite på aygo/c1/107 som är same same - dessa passar in på allt ovanstående och verkar dessutom vara driftsäkra. Dock de tråkigaste mest bullriga man kan köpa sannolikt...
Har även kollat på Ford Ka, Toyota IQ, Fiat 500 (då faller ju budget lite och sannolikt lättskruvatbegreppet med) Alfa Mito (åter igen... även pris...) ev Skoda Fabia....

Körde en Smart fortwo -08 från Malmö till Norrköping - ingen trevlig upplevese så en sådan blir det inte, gillar dock konceptet, de låga kostnaderna och att förbrukningen trots körningen på E4 var under halvlitern. Det är ju jobbpendling på motorväg (säkraste vägarna, inget direkt behov av omkörningsprestanda osv) samt reservbil för stadstrafik så vill ha den så nätt som möjligt även om man så klart åkt bekvämare i en BMW 318d eller dylikt....

Tips eller input i nämnda bilar önskas! Tack!
Med så liten körstäcka spelar i alla fall soppakostnaden mindre roll.. under 1000 mil om året är ju rätt lite.
Personligen gillar jag Fabian, familjen har nu avverkat 5 st och dom har alla varit problemfria och ganska vettiga totalekonomiskt sett.

/Thomas
Av de bilarna du nämnt ovan så Toyota iQ helt klart. Rolig och lätt att köra, lätt att parkera, ganska rapp för sin storlek, bra med plats för föraren och en eventuell passagerare. Ibland undrar man varför det ens finns ett bagage där knappt en matkasse går in men har man baksätena fällda är det helt ok.
IQ är ju svindyr i förhållande till vad man får dock. Generellt vill jag inte rekommendera att du snålar så mycket. En liten bullrig skräpbil kommer göra din pendling till ett elände. Unna dig lite komfort, det behöver inte bli så mycket dyrare. En E46 BMW 318 exempelvis kommer inte kosta dig nämnvärt mer men ger oerhört mycket bättre komfort.
av umekille
Har du möjlighet hålla efter med tvätt och så?
En fin Inlandsbil som köps ner till Salt-träsket ger
inte mer än på sin höjd 2-3år innan rosten tar över
om den inte hålls efter med underredsbehandlingar
tvätt o.dyl. Man kan fynda en bil som är runt 15år
lågmil billigt med bra komfort . Vad folk glömmer bort är
att ta hand om bilen utan bara kör och sen svär då felen kommer
som ett brev på posten...Köpte en Hyundai Accent-97 18tusen mil
för tusenlappen med nya däck och besiktigad...servat upp den eftersom
och kostnaden blir runt 5-7tusen då den är klar(inräknat kamremsbyte för 3papps)
då jag vill skona min fina 745 från fler saltäventyr.
Hur gammal bil kan du tänka dig? Dottern har en Polo 1,6 som drar ca 0,65 och är i övrigt ganska enkel att meka med. Hyfsad komfort och ganska pigg iom att det är 1,6 liters motorn, vi pendlar just nu 3 mil (6 mil ToR) med den, varav hälften av sträckan är motorväg, några km 90 landsväg och ca en mil 70 landsväg. Och lite 50 väg.
Tror att folk överlag tittar för mycket på bränsleförbrukning (fast inte TS här kanske?), i exemplet ovanför drar T ex min 850 inte nämnvärt mer än en 1,6 liters polo!
Kan det bero på att nyare bilar generellt är tyngre idag?
Och för hålla mig till ämnet: Jag skulle också välja lite äldre bil till förmån för komfort. Saab 9000 T ex, lika billig att köpa som den är skön att köra. Och observera att jag nu är nere på 10 000-kr-klassen och under.
Just bränsleförbrukningen är inte prio ett - men låga fasta kostnader och då är det ofta kombinerat med en låg bränsleförbrukning. är dock inte sugen på nåt som drar litern o mer per mil, sen om den drar på pappret 0,4 eller 0,6 spelar mindre roll.

Nån gammal häckig 850 eller Saab 900/9000 hade jag för dryga tio år sen, det kosta i drift då, leder, länkarmar, grenrör m.m. så det är inte aktuellt idag, prioriterar driftsäkerhet...

ev kanske jag ska gå upp en storleksklass, hade tänkt mig -08 - -10 men kan väl tänka mig så gammal som -06 om milen inte är för många... men kanske ska man kolla mer på bilar i polo-klass (även om just polo känns väldigt dyr o dåligt utrustad jmf med annat - men de kanske håller bättre?) Swift, Micra, Colt, Ibiza, getz, Fabia m.fl.

Något som är väldigt billigt sett till utrustning o ålder är ju annars fiat (utom 500) punto o bravo.... hade en gammal bravo för dryga 10 år sen, gick felfritt men svårt med delar - kanske är bättre agent idag? tror det vara olle olsson bolagen då o inga ÅF i Sverige vid tidpunkten
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]