Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

I min MC (BMW F800ST) sitter en laddkontakt monterat på batteriet. Men vilken laddare ska jag ha för att ansluta till den? Det är sannolikt inte BMW original då den laddkontakten brukar monteras på ett annat ställe.

Tips på laddare (eller adapter så jag kan använda min CTEK) mottages tacksamt

Bild
Jag tycker kontaktdonen och huset ser ut som så kallade AMP-don. Sådana här:

Bild

Bilden visar hylsor.
Dom förekommer rätt mycket på bilar, men även i datorer. Spänningsförsörjning på hårddiskar och nätenheter etc. etc. Naturligtvis finns dom på ELFA och liknande ställen, men även på Kjell & Co. (Lite enklare om man inte bor i samma stad som ELFA) Men en viktig sak, det finns inga klämtänger för en händig och målmedveten amatör. Då blir det genast svindyra ELFA som gäller. Naturligtvis kan man nypa till dom lite hjälpligt och löda dom, men jag är yrkesskadad, 25 år i el-telebranschen så för mig tar det emot att göra så. Dom kanske finns på några andra bilprylvaruhus eller prylstormarknader också, men klämtängerna är som sagt oåtkomliga för en vanlig hobbymekaniker. Prisklass runt 5 000 kr!

Min bedömning är alltså med ögonmått från din bild. Det enklaste är nog att köpa två hylsor på t.ex Kjell & Co och prova om dom passar på stiften. Kontakthuset finns i en uppsjö av olika former och storlekar. Någonstans måste ju dom finnas till salu också för hobbymeken.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Du gör det svårt för dig helt i onödan. ;)

Förra ägaren till hojen behöll väl laddaren och glömde montera bort sladden. Ta bort den och ersätt med en sladd med rätt kontakt för din laddare istället. Någon färdigtillverkad adapter lär du inte hitta. :)

http://ctek.se/se/sv/chargers/Comfort%2 ... yelet%20M6
Rådlös skrev:Jag tycker kontaktdonen och huset ser ut som så kallade AMP-don. Sådana här:

Bild

Bilden visar hylsor.
Dom förekommer rätt mycket på bilar, men även i datorer. Spänningsförsörjning på hårddiskar och nätenheter etc. etc. Naturligtvis finns dom på ELFA och liknande ställen, men även på Kjell & Co. (Lite enklare om man inte bor i samma stad som ELFA) Men en viktig sak, det finns inga klämtänger för en händig och glad amatör. Då blir det genast svindyra ELFA som gäller. Naturligtvis kan man nypa till dom lite hjälpligt och löda dom, men jag är yrkesskadad, 25 år i el-telebranschen så för mig tar det emot att göra så. Dom kanske finns på några andra bilprylvaruhus eller prylstormarknader också, men klämtängerna är som sagt oåtkomliga för en vanlig hobbymekaniker. Prisklass runt 5 000 kr!

Min bedömning är alltså med ögonmått från din bild. Det enklaste är nog att köpa två hylsor på t.ex Kjell & Co och prova om dom passar på stiften. Kontakthuset finns i en uppsjö av olika former och storlekar. Någonstans måste ju dom finnas till salu också för hobbymeken.
Tyckte också det såg ut som molex först. Men rundningen på styrshylsan är på fel ledd av vad jag kan se på de tvåpoliga jag har liggande.
Liten tur i garaget och google ger mig att det som sitter på är CTEKs gamla variant av Quick Connect. Det som jag har är den nya. Dock till Percs stora förvåning så finns det faktiskt en adapter att köpa :wink:
Bild
Dock kommer jag förstås hänga på min nya variant istället.
Ja, den ser minst sagt lik ut

Bild
Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]