Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Dagens bilar har ju halkat in under klassningen
"förbrukningsvara" och då reparationer/verkstadsbesök
blir dyrare o dyrare för varje år så är det väl meningslöst
kosta på en bil mer än den är värd för många så dem skrotas
och nya köps. Kommer en Nybil idag renoveras av entusiaster
om 30-40år om de ens finns kvar?
Absolut. Vad folk blir nostalgiska över beror ju på vad de kan koppla till olika delar av sitt liv. Dagens bilar kommer vara jättemycket värda för vissa om 30-40 år, precis som bilarna förr blev idag. Däremot kommer såklart grejer som alla elsystem bli ett rejält elände att hålla i skick.
Det återstår att se hur många som kommer finnas kvar. Om 30år kanske inte ens dagens bränsle finns kvar, och det nya är så omfattande att dom gamla motorerna ej går att använda.

Då blir det genast mycket problem som kommer uppstå, dels att bilen i fråga aldrig kommer kunna vara i orginalskick då motorn behöver bytas, och sen har vi ju detta med elektroniken också... Med tanke på hur integrerad mjukvaran är i dagens motorer kan man ju bara fantisera om hur det kommer se ut om 30år.

Om vi nu fortfarande har samma typ av bränsle, eller liknande som kan användas på dagens motorer med smärre modifikationer, så kommer det nog finnas en del kvar. Dock tror inte jag att det kommer vara i samma utsträckning som t ex 140 och 240, och även 740 om några år.
Som du sa så är dagens bilar mer eller mindre byggda som förbrukningsvaror, medans dom äldre byggdes för att hålla.

Det som ska bli mest skoj att se är hur dagens bilar kommer motstå rost jämnfört med gamla 740is osv, som har betydligt tjockare plåt bl.a.
En stor mängd bilar kommer skrotas på grund av elrelaterade fel där reparationskostnaden överstiger bilens nypris. Hybridbilar kommer inte bli några veteranobjekt, till exempel, med tanke på vad ett nytt batteripack kostar. Rost tror jag inte kommer vara ett lika stort problem, i alla fall inte i karossen eftersom varenda bil idag består av plast och lättmetall i allt större utsträckning. Vidare vet jag inte om jag skulle våga åka runt i en 30 år gammal bil med miljoner krockkuddar. Ibland funderar jag på att koppla ur airbagen i mina bilar, vi talar om cirka 20 år gamla bomber 30 cm från ansiktet.
av *pettson*
Nej förmodligen är dom flesta borta då. För att ingen vill.
Förr ville man laga något eftersom det mesta gick att laga relativt enkelt.
Idag är det lika enkelt som då att laga vissa saker men ingen bryr sej, ingen har tid eller lust. Andra saker tar lite längre tid men går också att laga.
Idag ser man två alternativ: Man frågar en kompis pappas granne som har hört ett pris på en reparation i nordnorge. Man gillar inte det priset och då tattarlagar man helt enkelt ihop nåt så att man kan sälja bilen till en lättlurad idiot. Man ska minsann inte betala.

Hade man lyft på luren och frågat hade det förmodligen kostat MINDRE än man trodde. Hade man varit ens lite intresserad kanske det hade kostat ett par hundralappar. Men icke..
För 20 år sedan ville man få det bekräftat att framsteg hade gjorts, köparen skulle inte köpa grisen i säcken. Säljare var som hästhandlare.
Idag säger säljaren att det är datorer som *magiskt* sköter din bil. Vips kontrolleras ingenting och man betalar gladeligen 20% extra eftersom guden säljaren sagt så.
Sanningen var att visst sköter datorer saker och ting i mångt och mycket, men allt UTFÖRS precis som det alltid gjort på den mekaniska sidan i många år. Det är alltså samma tankar på funktion men kanske ett lite annorlunda utförande i det praktiska.
En dator styr t.ex inte vacum. Den styr ett relä eller en effektenhet, som styr en elektromagnet som mekaniskt styr ditt vacum. Så jäkla magiskt var det..
Gissa vilken komponent det OFTAST är fel på? Datan eller mekaniken? Det är här det skiter sej. I verkligheten är det mekaniken. I folks sinne är det datan.
SEpaket skrev:Hybridbilar kommer inte bli några veteranobjekt, till exempel, med tanke på vad ett nytt batteripack kostar.
Exakt, batteripack är svindyra och kommer så att förbli för all framtid.
*pettson* skrev: Idag ser man två alternativ: Man frågar en kompis pappas granne som har hört ett pris på en reparation i nordnorge. Man gillar inte det priset och då tattarlagar man helt enkelt ihop nåt så att man kan sälja bilen till en lättlurad idiot. Man ska minsann inte betala.
Till skillnad mot förr..? :roll:
*pettson* skrev:Nej förmodligen är dom flesta borta då. För att ingen vill.
Förr ville man laga något eftersom det mesta gick att laga relativt enkelt.
Laga, ja. Men visa mig den mekaniker som kan felsöka effektivt. Vet man var felet sitter är ju det mesta i hamn.
*pettson* skrev: Sanningen var att visst sköter datorer saker och ting i mångt och mycket, men allt UTFÖRS precis som det alltid gjort på den mekaniska sidan i många år. Det är alltså samma tankar på funktion men kanske ett lite annorlunda utförande i det praktiska.
En dator styr t.ex inte vacum. Den styr ett relä eller en effektenhet, som styr en elektromagnet som mekaniskt styr ditt vacum. Så jäkla magiskt var det..
Gissa vilken komponent det OFTAST är fel på? Datan eller mekaniken? Det är här det skiter sej. I verkligheten är det mekaniken. I folks sinne är det datan.
Japp, men när man har bytt den där mekaniska-skitsaken för en spottstyver som krånglade så måste man ju in till ÅF och få den nya "enablad i datan" i data för några tusingar. Byter man en sådan skitsak som batteriet på en BMW så slutar det på 4000 kr på BMW verkstaden för nya batteriet ska ju kodas in i "datan"

Jag köpte ju tex en corolla för 2500 kr och körde i 3.5 år. Jag bytte många skitsaker här och där under den resan men det kostade ju bara några hundringar.

Hade jag tvingats till verkstade 10 ggr för att till skyhöga priser aktivera dessa skitsaker hade bilen ju fått gå tills skroten direkt istället.
För "100 år sedan" var brytarlösa tändsystem ett modernt otyg, för 20 år sedan sa gemene man att nu kan man inte göra något med bilen själv längre, den här nya 850'n är alldeles för modern.

Hur många var det 1984 som såg den skinande nya 760'n i A-traktorkostym?

Tiderna förändras och människorna med den. Jag tror inte vi ser någon större skillnad vad det gäller bilhobbyns grundpelare om vi blickar 30 år framåt, och ja, det går säkert att köpa bränsle till dagens fosilbränsledrivna fordon även då. Det är var JAG tror...

/Martin

Har du en död modul och felmeddelande bö[…]

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Belysning xc60 2021

IMG_1409.jpeg Hur fungerar denna belysning? Har […]