Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
jag fick ganska rejält på skallen på Macken då jag vägrade blanda dessa Glykoler då det
enligt mitt sätt att se det är en "dålig ide" ?
jag har som de flesta Volvosar Etylen i min bil men Macken säger att alla
är blandbara vilket jag förstås höll med om MEN vad händer på sikt med typ kylare,
kanaler i motorn osv ?
Nåväl jag blev idiotförklarad och åkte därifrån utan att ha inhandlat Propylenglykol .... ?:-/
Vilka idéer har ni om detta..??
Användarvisningsbild
av Vojje
Du gjorde rätt. PG är sämre än EG, förutom giftighetsgraden.

PG har sämre korrosionsskydd (angriper lättare aluminium efter några år i systemet) och värmeupptagningsförmåga än EG.
PG är mer trögflytande än etylenglykol vid låga temperaturer och kan skikta sig.
av Rådlös
Blandbara är dom och fungerar som frysskydd och rostskydd, men du kan inte få fram någon max kylpunkt med något instrument.
Sedan finns det rykten, bl.a på forum som detta här att det kan bildas slamproppar när man blandar dom olika glykolerna. Att det blir "rostbrun" färg i kylarvätskan är redan klarlagt. Men som sagt, risken för slamproppar är för stor för att man skall experimentera.
Om det skulle vara så att man inte känner till vilken typ av glykolvätska man har i bilen, så går det att få fram, men det kräver lite laboratorieutrustning och är väl förmodligen inget för gemene man eller medelbilägarsvensson.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]