Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Vinslöv
Någon som givit sig på att köra upp för utökad B-behörighet än?

Vore kul om ni som gör det skriver nån rad om hur det var och vad ni tyckte (klurigt/lätt) etc. Tänker själv ge mig på det till våren.
av JT855
Har läst på lite om det och kommit fram till att jag ska ta BE istället. Utökad B är jättebra om man ska dra lite större husvagn eller ett stort vanligt släp. Däremot om man ska dra biltransport är det bara skräp. Max totaltvikt på ekipage kommer vara 4250 kg. Den bil jag hittat som får dra absolut mest i förhållande till egen vikt är en Jeep Cherokee. Den har en totalvikt på 2170 kg och kommer då alltså få dra 2080 kg bakom. Visst, en Volvo 850 väger ca 1600 kg och då finns 2650 kg tillgodo upp till 4250. MEN... Den får bara ha ca 1600 kg på kroken oavsett körkort.

Vilken bil man än tar och hur man än bär sig åt, så kommer man aldrig kunna dra ett biltransportsläp med t.ex en v70n på. Bara typ Ford fiesta och liknande småbilar.

Däremot av vad jag läst som kommer ju utökad B endast innehålla en väldigt simpel uppkörning, medans BE fortfarande är Teoriprov och en betydligt mer avancerad uppkörning.
Användarvisningsbild
av joel80
De flesta, inklusive mig, som funderar på utökat B-kort har nog inget behov av att dra ett bil-släp. Det är snarare husvagnsförare, större släpvagnar och båttrailers som man vill kunna dra lite tyngre på.

Jag är också intresserad av erfarenheter från någon som kört upp. Intressant att veta hur påläst man behöver vara och vad man egentligen ska läsa in sig på.. (Ja jag fattar att man ska kunna lastregler och viktregler mm.. men ändå intressant med detaljer från en riktig uppkörning.)
Ska bli intressant att höra erfarenheterna.

Jag tycker dock att skillanden är på tok för liten mot ett riktigt E kort,,,, körprovet tex för B-utökad....

Manövreringen ska omfatta minst två av följande moment, varav minst
ett ska gälla backning:
– backning med sväng, där rak backning ingår före eller efter svängen,
– vändning,
– uppställning bakom eller framför annat fordon eller mellan andra
fordon,
– uppställning på parkeringsplats, och
– start i med- och motlut

Varför hålla på och kludda med det och inte ens få dra ett släp som är invägt på 2000 kg ( kan ju vara en helt tom lätt släpkärra tex som kan lasta rätt ok) efter sin vanliga V70 D5 . Jag har tex en lätt båtkärra som väl bara väger 400 kg, Dock har den en totalvikt på 2000 kg så man får inte ens dra det efter en standard V70 med utökade-B även om släpet är tomt.

Körprovet för riktiga E är ju bara marginellt annorlunda .
Håller med! Tog BE nu i jul. Och fixar man tillägget till B så är inte BE någon match, och skillnaden på provet är som sagt för liten för att inte ta BE direkt.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är ju inget prov alls när det gäller utökad B-behörighet. Bara en uppkörning.. och priset skiljer sig rätt mycket också. Om man bara behöver det för att kunna dra de där extra hundra kilona som bilen klarar av men där man sumpar det på totalvikten som kommer över 3500kg är utökad behörighet väldigt vettigt.

Du har heller inte uppkörning på övningsbana när det gäller utökat utan enbart på allmän väg.
För att förtydliga mitt inlägg ovan så menade jag inte teoriprov utan testet i sig!
Skulle tro att dom ställer frågor vid uppkörningen som gör att man ändå måste läst på en del för att klara körningen även om det inte är något specifikt teoriprov för det.
Användarvisningsbild
av joel80
Kostnaden är i allafall rätt stor skillnad.. och det känns som att tiden man måste lägga ner innan är betydligt mindre än vid BE.
Jag förstår argumentet med att det kanske fattas några kilo för att fixa släpet man har och då känns utökad-B intressant.

Men körkortet har man ju livet ut, Och vips kanske man byter sin V50 mot en V70 och så gick tex båtsläpet man lånar av grannen över gränsen.

När det är så himla liten skilland på jobbet att ta utökad-B eller BE så tycker jag att utökad-B är bra onödigt. Man ska ju fortfarande fixa bil, Fixa släp, Lasta och säkra släpet med en viss vikt osv, Göra säkerhetskontroll osv osv......

Teorin var ju bara att låna boken och läsa igenom kvällen innan.

Hade det däremot varit stor skillnad så hade jag förstått det,
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3