Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JT855
Hur känsligt är det egentligen med olika mönsterdjup fram och bak på en fyrhjulsdriven bil? Antar att detta varierar mellan olika märken, men man läser ju då och då att folk skriver att fyrhjulsdriften tar skada av att köra med däck som inte har samma rullomkrets. Kan det verkligen vara så känsligt att det spelar roll om det skiljer 3 mm mönster på fram och bakdäcken?

Har en Ford explorer i garaget som jag håller på och fixar lite med. Satt nu och kolla efter sommardäck på blocket. Finns ju väldigt lite begagnat som är jämnt slitet. Ofta är det ju t.ex 7 mm på två däck och 9 mm på två. Ska det spela nån roll?
Jo men jag vet inte om jag tänker galet, men på Forden så sitter det ju typ 275/75/16. Hur stor blir skillnaden på rullomkretsen mellan fram och bak om det skiljer 2-3 mm mönsterdjup mellan däcken? Kanske känsligare på en Volvo med relativt låg profil på däcken?
är väl riktig fördelningslåda på forden, och i ett läge så tycker jag att det borde gå att köra i ett lge med öppen mittdiff och då gör det ingenting, är däremot mitt diffen låst så nöter det väl lite men jag hade då kört på för tror inte det tar så stor skada
Det finns ett bra trick när man har ojämnt slitna däck på en fyrhjulsdriven bil. Kolla höjden från marken upp till (exempelvis) övre fälgkanten på varje hjul och justera höjden med lufttrycket, dvs kolla inte att det är samma tryck i alla däck utan kolla höjden istället. Kom ihåg att stå på plan mark vid koll.
PerreS skrev:Det finns ett bra trick när man har ojämnt slitna däck på en fyrhjulsdriven bil. Kolla höjden från marken upp till (exempelvis) övre fälgkanten på varje hjul och justera höjden med lufttrycket, dvs kolla inte att det är samma tryck i alla däck utan kolla höjden istället. Kom ihåg att stå på plan mark vid koll.
Det där funkade på stenåldern med diagoaldäck med syntekoord inte längre. Ett radialdäck har stålkoord i slitbanan som gör att däcket har exakt samma rullomkrets oavsett tryck, det enda som händer är att du knådar och värmer upp däcket och det drar mera soppa.
JT855 skrev:Jo men jag vet inte om jag tänker galet, men på Forden så sitter det ju typ 275/75/16. Hur stor blir skillnaden på rullomkretsen mellan fram och bak om det skiljer 2-3 mm mönsterdjup mellan däcken?
Det blir diameterskillnaden (4 till 6) * pi dvs skillnaden på rullomkretsen blir mellan 12 och 19mm, vilken däckdimension det är saknar betydelse. Den procentuella skillnaden blir dock större ju mindre rullomkrets däcket har.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]