Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Ja som rubriken säger så var jag i Stockholm och vi var 3st bilar som kom från en tvärgata till Sveavägen och svängde höger vid grönt, efter de vi kört 300m och passerat ett obevakat övergångsställe vinkade några glada poliser in oss till vägkanten och den polis som kom fram till mig var artig o frågade efter mitt körkort och jag fick också blåsa alkotest, allt var ok men sen säger han att vi stoppade dig inte för detta utan för att du inte lämnade företräde till gående vid det obevakade övergångsstället, jag satt som ett frågetecken, jag hade inte sett någon som var på väg över gatan, jag bad att få se film på detta och det fick jag, när jag sitter i polisbussen och ser filmen så ser jag ingen som ska gå över gatan (från höger sida) och påpekar detta men då pekar "filmaren" att jag ska titta till vänster också och mycket riktigt där stå en tant som ska gå över men nu blir jag lite irriterad, om jag ska stanna för henne som har ca.20sek innan hon är på min sida av vägen (refug mellan) jag fick 1000kr i böter för detta.

Intressant och höra här vad ni tycker om detta?
Ha ha, maktlös var ordet. Bara pröjsa och se glad ut :evil: :evil:
Första gången jag hör talas om något dyl. i alla fall. Själv försöker jag släppa förbi och vara extra vaksam vid övergångställen i likhet med den absoluta majoriteten av alla bilister. Men det händer också, i likhet med din situation, att man glider förbi lite sakta om ex en tant står på vänsta sidan och inte påbörjat sin färd.

Jäkligt petigt! eller inte?
av Andis
Tycker det är helt fel att ha såna ställen precis som man har övergångställen där det blir grönt för bilar och grönt för gående samtidigt. Förstår inte vad man vinner på att endast en bil kommer över?

Ja väldigt sura pengar att betala. Speciellt om den gående var långt till vänster. Kan förstå om den gående kommit ända över och på väg in där bilen kör. Men känns som dom bara ville hitta ett inkomst sätt.

Trist förstår sin frusteration.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Lazy
Idag körde jag över minst 8st obevakade övergångsställen där det kom folk från vänster sida och skulle gå på övergångställe till höger och ingen bil stannade för att vänta på dessa, börjar tvivla på det finns trafikregel om detta?
Men det finns det. Nämligen Trafikförordningen kap.3 §61

Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Det där har jag alltid tolkat som att det gäller från refugen i mitten. När de närmar sig refugen "på andra sidan" så blir det "...just skall gå ut..." i mitt huvud. Men det är helt klart fel tänkt av mig.

Men gud vilka köer det skulle bli inne i stan om folk körde som reglerna säger i det här fallet!
Refugen har spelat ut sin roll i och med att Vägtrafikkungörelse §83 inte gäller längre

En förare som närmar sig ett obevakat övergångsställe skall anpassa hastigheten så, att han inte åstadkommer fara för gående som är ute på övergångsstället eller som just skall gå ut på detta. Om det behövs för att lämna gående tillfälle att passera, skall föraren stanna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards