Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#711197
Kom just hem från att ha hjälpt morbror starta sin Saab 9-5 i -21 grader. Han hävdade att man inte ska använda startkablar på nyare bilar då det kan skada elektroniken så vi bogserade igång istället. Fungerar ju också men 10 resor krångligare.

Stämmer det att man kan skada bilarna med startkablar även om man följer instruktionerna? Vad gäller för nyare Volvos?

Om man inte ska använda startkablar så undrar jag om man kan rulla igång en bil med automatlåda? Om man mot förmodan skulle hitta en bil som orkar dra en XC90..
#711211
I Volvo V70s instruktionsbok står det precis tvärtom att man absolut inte får bogsera igång den.
Ser ingen logik alls i att man inte skulle kunna använda startkablar, bara man kopplar rätt och följer instruktionerna.

Man kan skada batteri/bil om man t.ex kopplar minus till minus och struntar i instruktionerna om att koppla minus till plåt.
#711231
Droopy skrev:startkablar är inga problem, det är starbooster som inet ska användas på någon bil, maskin med modern elektronik.
Och hur tror du nya bilar som trots allt "dött" under lagring eller transport startas...
Startbooster är lika ofarligt som kablar och man ansluter dem likadant.

/Thomas
#711290
Haha, kan garantera att även i SAAB:ns instruktionsbok står det att bilen absolut inte får bogseras igång då det kan skada kattalysatorn beroende på oförbränt bränsle ;)
Att kabelstarta en bil är absolut INGEN fara om man kopplar minus mot minus och plus mot plus, förväxlar man dessa så kan man få problem.
Startbooster är heller ingen fara om man inte dyngar på 24V in i ett fordon som skall ha 12V eller kopplar fel ;)
#711294
"startbooster" går fint men får ej förväxlas med laddare med "starthjälp" som är livsfarligt för elektroniken. Använder man startkablar från en annan bil får "hjälpande" bil inte vara igång vid startögonblicket. Att hjälpstarta en nyare bil utan att veta vad man håller på med kan bli dyrt!
#711295
Funk skrev:
Droopy skrev:startkablar är inga problem, det är starbooster som inet ska användas på någon bil, maskin med modern elektronik.
Och hur tror du nya bilar som trots allt "dött" under lagring eller transport startas...
Startbooster är lika ofarligt som kablar och man ansluter dem likadant.

/Thomas
Nu orkar jag inte gå in på vad en starbooster är och vad det är somn kan döda elektroniken ( skulle bara leda till en milslång tråd ), men de ska inte användas på fordon med modern elektronik.

Jobbar dagligen med moderna system i traktorer, grävare, borrvagnar, Dumprar, minikranar, liftar osv osv osv och starbooster ska inte användas på sådanna fordon.

Har sett mer en en ECM mm dö pga starhjälp med felaktiga hjälpmedel. Tillverkarna sätter tom numera varningsskyltar på maskinerna som talar om att all starthjälp med startbooster är förbjudet.
#711301
Att bogsera är egentligen inget problem. Risken ligger i att det "går överstyr" och man tappar kontrollen över hur länge startförsöket pågår vilket kan skada katten i det fall motorn faktiskt startar.

Startkablar ska naturligtvis var utrustade med överspänningsskydd.
#711310
rd350 skrev:Använder man startkablar från en annan bil får "hjälpande" bil inte vara igång vid startögonblicket.
Vad har du fått detta ifrån? Hjälp-bilen skall givetvis inte vara i gång när kablarna kopplas, men däremot när bilen som hjälps skall startas. Det är just så instruktionerna är i manualen till min V50.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]