Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ville skifta hjul idag på Puggan då det kom ca 20 cm snö. Visserligen är jag ledig några veckor nu och hade kunnat köra till en bilverksad imorgon men törs inte :) SOMMARHJUL!
Glad började jag med första hjulet. Inga problem. Bultarna satt lite fast, men med min styrka var det en enkel match.
Andra hjulet. Samma här.
Tredje. Opps!!! Låshylsan slank lite och nu går det inte att göra något! Samma med fjärde!
Låshylsan har 4 styck pinnar i ytterdelen och den ena pinnen åkte in.
Vad ska man göra? Beställa ny låshylsa? Det tar minst 1 vecka.
Jag kommer att slänga dessa låsmuttrar med hylsan bara jag får upp skitet.
Skulle lägga foto på denna med frun ockuperar min stora dator. Måste nöja mig med mobilen.

Har ni några tips? Det är 17" alufälgar.

Edit. Låsolja och banka på den?
Senast redigerad av 2 Krakus, redigerad totalt 0 gång.
Krakus skrev:Edit. Låsolja och banka på den?

Ja, det är nog enda alternativet, tyvärr. Om du inte kan vänta den där veckan det tar för att få en ny hylsa.

Om möjligt kan du försöka räta upp den där saken som böjde sig. Även om den inte håller så blir det ju enklare att banka dit hylsan iaf.

Edit: Är det bultar eller muttrar? (Vet att du skrev mutter, men många säger fel)
Okej. I värsta fall kan det gå att svetsa på ett skaft på bulten, och helt enkelt tvinga bort den med våld.
Så brukar däckverkstäder(iaf dom häromkring) göra om nyckel saknas och om banka på en hylsa inte funkar.

Om jag vore dig skulle nog jag montera dom 3 vinterdäck du kan få på, och åka till en däckverkstad. Givetvis får du ju ta det jävligt lugnt :)
Vojje skrev:Ledig? Nu :shock:. Jag som trodde detta var den mest intensiva perioden på året för dig. Ho, ho, ho :wink:
Jag ledig? Ja. Men inte mina kollegor :)
Ibland vill man vila. Pass på över 30 timmar är inte roliga :(

//////////////
Ska ringa en däckverkstad i närheten.
I övrigt ser jag att det det är Peugioeta orginiale låshylsa. N1S6.
Fy :(
Till efter hjulbyte, har du inga märkvärdiga fälgar. Säg 19" R-fälgar. Skit i låshylsa, vill tjuven ha dom så vet han hur han fixar din låshylsa ändå. Har inga låshylsor te varken 15" vinter alu eller mina 18" R, just för att jag inte vill ha såna här problem. För övrigt hände det farsan, han åkte till volvo som "smällde" loss do,, tog bara 10 minuter.

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]