Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Lucif3r skrev:Dröjer väl inte fören dom manuella lådorna kommer ha lika många växlar... Kommer få växla som en lastbilschaffis :roll:
Nej det kommer att bli lika idiotiskt som på traktorer... Först berättar vi att vi har en 18 växlad låda.
Sen när vi kör börjar den alltid på växel 5 som startväxel. Då kör vi.. 5-10-15-18 för gruppväxlar gäller vips har vi en 18 växlad låda som körs som en 4 stegs.
Först när vi börjar med att det går tungt, då blir det 5 in med knappen för att undvika gruppväxlar och vips får vi 6-7-8 osv på lådan.
När det går fruktansvärt tungt så startar vi på 5 växlar ned till 1 och börjar stega därifrån. Även om en manuell låda får 24 växlar så kommer folk att köra precis som nu. Många kör 1-3-5 på vanliga 5växlade lådor.
Redan idag med dom flesta automatlådor som är 3 eller 4 stegs startar lådan på växel 2 i ekonomiläget och ingen har nåt att säga om det.
Klart vi måste ha 9 växlar då. Så vi kan starta på 3-6-9 och lockup.
Användarvisningsbild
av crumpets
Fast körscenariot du beskriver fungerar ju bara för jämna och hyfsat höga hastigheter, petsson. Jag kör en del automatiserad 12växlad och helautomatisk 6växlad och känner ofta att jag saknar växlar med den 6växlade. Alla har sin plats när man kör i varierad hastighet och inte kan ligga jämnt, då är det skönt med den 12växlade att veta att vilken fart man än råkar ligga i en liten stund så har man alltid en optimal växel till detta. Visst hoppar man växlar ibland, men långtifrån alltid.
av osla
bara att ha som på lastbils lådor, 1,2,3 sen flippar man upp på högen och får då 4,5,6 sen har man då splitväxel på varje växel så så får man 12 växlar men behöver bara flytta spaken 5-6 gånger. smidigt

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]