Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Goddag.

Min kollega å vän har fått problem med sin Mitchubichi eller hur det stavas. Hade inne för att byta hjullager för det skrapade så.
Efter bytet blev det ingen större skillnad. Bilmeken sa att det är växellådan som låter och troligen nått lager eller dyligt har gått sönder och att växellådan behöver bytas.

Bilen har gått ca 20.000mil. Skrapandet upphör när man lägger i friläge och/eller trycker ner kopplingen.
Personligen vill jag tro på kopplingsbyte inkl. urtrampningslager å allt vad det heter då ljudet upphör helt vid friläge och trycker ner kopplingen.

Om det visar sig att det inte hjälpte att byta koppling, vad är den troligaste felorsaken i en växellåda?

Tack på förhand.
av *pettson*
Om ljudet upphör vid urkoppling så fungerar ju urkopplingen som den ska, det blir tyst när lådan slutar snurra på ingående axeln. Dvs urtrampningslagret fungerar som tänkt.
Växellådan är då inte kry. Mekanikern hade då rätt angående renovering eller byte av växellåda.
Det kan vara så enkelt som att lagret på ingående axeln är defekt.
av timebandit
Tack för svar.

OM det är lagret på in eller utgående sida, vad är det ekonomiska valet att göra? byta lager och koppling eller byta växellåda om man vill behålla bilen?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kopplingen har inget med lagren i lådan att göra.
Byter du låda flyttas den gamla kopplingen över till den nya lådan såvida du inte väljer att byta även den.
Själv skulle jag bytt koppling när lådan ändå är nere om du tänkt behålla bilen.. Även slavcylindern skulle jag byta ut eftersom det är lätt att göra i det läget, men allt beror ju på hur mycket man vill kosta på bilen..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:Det kan vara så enkelt som att lagret på ingående axeln är defekt.
Vojje skrev:Lager ingående axel
Låter mer som mellanaxeln, annars skulle den inte bli tyst om man lägger i friläget, för då snurrar ju ingående axel fortfarande, Ingående stannar ju bara om kopplingen är nere.
timebandit skrev: Skrapandet upphör när man lägger i friläge och/eller trycker ner kopplingen.
av timebandit
Är det som regel billigare att köpa en begagnad låda att montera än att laga befintlig vid dessa typer av fel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ofta finns det inget val för tillverkarna vägrar sälja reservdelar.

Grymt surt att behöva köpa ny låda fö 65.000 kr för att en liten synkring för 10 kr är utsliten

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]