Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag fattar helt ärligt ingenting vad gäller däck till min ögonsten. Jag måste ha vinterdäck men hittar ingen vettig info om vilken storlek jag ska ha. Nån säger att jag måste veta bultstorlek och nån annan säger att jag kan ha vilka däck som helst.

Kan ni snälla hjälpa mig?

Om ni har lust får ni gärna berätta hur jag ordnar värme i bilen, kanske till och med lite bättre fläkt, så inte allt immar igen så fort.

Tack på förhand :D

Linda
Du ska alltså ha fälgar och däck? Inte bara däck? Däck fungerar med typ 185/65-15 (som är lätt att få tag på), är väl 165-15 eller t.om mindre original.

Vill du ha värme i bilen har du valt fel bilmodell ;) Det är inget man bara fixar snabbt på en bubbla, värmekammrarna är ofta trasiga vilket leder till dålig värme, så då får man lita på en Ebersrprächer som förhoppningsvis finns installerad.
Amarace skrev:Du ska alltså ha fälgar och däck? Inte bara däck? Däck fungerar med typ 185/65-15 (som är lätt att få tag på), är väl 165-15 eller t.om mindre original.

Vill du ha värme i bilen har du valt fel bilmodell ;) Det är inget man bara fixar snabbt på en bubbla, värmekammrarna är ofta trasiga vilket leder till dålig värme, så då får man lita på en Ebersrprächer som förhoppningsvis finns installerad.

haha filtar och en brasa då kanske :D

Tack för svaret, då vet jag vad jag ska leta efter. Är nått av dem måtten bult storlek?
Med bultstorlek menar du nog det här: http://www.nordendack.se/152/page/Falgskola.html
Alltså Bultcirkel. Det är som du ser måttet mellan bultarna och från centrum till bultarna. Även hur många bultar det är.
Sådana mått är ju bundna till bilmodellerna och det är endast "rätt" mått som passar. VW bubbla har väl en ganska generös radie på bultcirkeln, om jag minns rätt? Så i ditt fall är det endast VW-fälgar som gäller.
Ett alternativ är ju att använda dom fälgar du nu har till sommardäcken, men det kräver omläggning och verkstadstid.

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]