Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av doggy66
Man tvättar bilen utomhus spolar med 20 L vatten och använder miljövänligt medel.Tungmetaller faller av visst men vad är inte då..... En fundering jag har då,,,,,,alla bilar som färdas mellan 06.00 till 24,00 och väldigt ofta under hällregn är väl miljöbov nummer 1 eller har jag fel? Vill få olika svar och perspektiv av kunniga inom farliga ämnen.
av llesrof
Hur ofta använder du rengöringsmedel när du kör i hällregn? Damm, grus och sånt rinner bort av vatten men inte olja och liknande skit som fastnar på bilen. Även om rengöringsmedlen är miljövämniga så vill vi inte ha ut dessa eller oljor från bilen, i dagvattnet. Må vara att rengöringsmedlen bryts ned, men det tar ett tag. Om du däremot tvättar bilen på gräs eller grus så filtreras skiten bort i marken istället för att gå ut i dagvattnet. Rengöringsmedlen får längre tid på sig att brytas ned innan det når vattendragen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Avfettade bilen på gräset en gång. Gräset gulnade :shock:
av llesrof
Och jag pissade på gräset en gång. Det dog då också :D Att gräset dör är kanske inte det primära problemet med sådana här saker tror jag. Man vill inte ha det i grundvattnet. Eller i dagvattnet.
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:Och jag pissade på gräset en gång. Det dog då också :D
Jag är chockad :shock: . Har du läst ut felkoder :lol:
av llesrof
Yes! Hade felkod PISS0086 - felaktig bränslesammansättning. Det blev bra efter påfyllning av rent vatten samt efter att ha haft systemet strömlöst i en timme :D
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]