- ons 12 sep 2012, 17:52
#680730
Hej,
I Vi Bilägare nr 12 sid 28 går det att läsa om Volvo V70 2.0F som långtestbil. Där skriver ni att bilen tankas var 4:e tank bensin - för att hålla spridarna rena. Enligt uppmaning från Volvo. Vidare på sid 44 går det att läsa om Leif och hans Volvo. Där skriver ni att ventilerna kan kärva om man uteslutande tankar etanol. Det låter som ett fel i standarden för E85. Längre in i artikeln verkar det helt plötsligt vara en enskild tank E85 som vållat problemet. Inte längre ett generellt problem med all E85, som först antyds. Felbilden har nu också ändrats till att spridarna sätts igen. Alltså inte längre att ventilerna kärvar som det först påstods. St1 anklagas av Volvo för att levererat felaktigt bränsle helt utan något bevis i form av bränsleprov.
Ert sätt att beskriva problemet skapar en rad frågetecken som vore önskvärda om ni kunde gräva i.
Har Volvo utförs en undersökning/studie som ligger i grund för uppmaningen?
Vad är det för kemiska egenskaper i E85 som skapar problemet? Varför parreras dessa med bensin? Etanol har ju en mer rengörande effekt än bensin.
Volvo har tagit fram en bil som ska tankas med ett bränsle som följer standarden för E85. Ändå verkar alltså Volvos bil inte klara av att enbart tankas med detta bränsle. Är det fel i standarden? Eller är det ett konstruktionsfel i Volvos motorer?
Om standarden behöver justeras vad gör Volvo för att påverka standarden?
Om konstruktionsfel, vad gör Volvo åt detta?
Vad är det för tidsplan på åtgärderna?
Varför tankar ni eran V70 med bensin utan att ifrågasätta Volvos uppmaning?
Målet måste vara att rekommendationen på var 4:e tank bensin ska bort. Vi ska inte behöva accepterar uppmaningar att tanka bensin när bilen påstås vara utvecklad för E85. En standard som biltillverkarna, där bland Volvo, själva varit med att ta fram.
Mvh Mattias
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14