Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#671355
Jag har nu bytt samtliga lampor i bakljusen, Blinkersen, P-ljusen.
Nu ser jag helt plötsligt att det är ruggigt vanligt med svaga bakljus på
de allra flesta Volvobilar. Satte mig ned o kontrollerade mina gamla lampors ursprung,
tro det eller ej men mina kom från Rumänien !! Kanske är det dålig brinntid på dessa därav
alla "glödande" ljus på Volvosarna ?? Kan det vara så att Volvo har satt in glödlampor
av sämsta möjliga fabrikat och med en brinntid då dom syns som är kort ?
Så jag gläds åt LED trenden som är just nu med BRA belysning runt om. Om ni tittar på en 10-12 år gammal bil
så det enda ni ser är glödande små punkter....eller är det bara jag som ser detta ?
Ni som har koll på era lampor harn i också "Rumänien" lampor ? Är dom kassa eller ser jag i syne ? :P :-O)
av Rådlös
#671371
Prova med en gammaldags exponeringsmätare. Gå till ett parkeringsgarage där det för det mesta är dämpad och jämn belysning. Ställ dig på samma avstånd vid varje mätning. "Haffa" bilister som är på väg ut eller in. Bed dom stå still några sekunder medan du mäter. Du kanske har parkeringsgarage på jobbet och känner bilisterna där. Då kan du lätt förklara ditt experiment.

I dom automatiska digitalkamerornas tidevarv: Här är exempel på exponeringsmätare. https://www.google.se/search?q=exponeri ... 64&bih=891
Moderna kameror har en inbyggd sådan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#671372
Inte vet jag vad du tittar på för bilar men dom enda modellerna som jag kan påminna mig om har svaga baklysen är 140-240-740 <90-tal, pga skadade och ärgade kontakter (Även 945 lider av detta, osäker på 944).

Framlysen har jag aldrig reagerat på, förutom alla lata jäklar som åker runt enögt förståss ...
Användarvisningsbild
av wissel
#671413
Rådlös skrev:Prova med en gammaldags exponeringsmätare. Gå till ett parkeringsgarage där det för det mesta är dämpad och jämn belysning. Ställ dig på samma avstånd vid varje mätning. "Haffa" bilister som är på väg ut eller in. Bed dom stå still några sekunder medan du mäter. Du kanske har parkeringsgarage på jobbet och känner bilisterna där. Då kan du lätt förklara ditt experiment.

I dom automatiska digitalkamerornas tidevarv: Här är exempel på exponeringsmätare. https://www.google.se/search?q=exponeri ... 64&bih=891
Moderna kameror har en inbyggd sådan.
jag tackar för tipset, börjar med att leta "app" till min Iphone....dom som inte tycker likadant kan väl börja med att
byta på en sida baktill......då SYNS det minsann..... :P
av *pettson*
#671431
Synas är bra. Varför sköts inte vanliga lyktor? När diskade ni senast bakljusen så allt damm på reflektorerna försvinner? Nya lampor? Lampor är färskvara, dom ska vara klara och fina. Men man hittar mest gråsvarta sittandes i en sandlåda till lykta. Det är inte ett teknikfel. Det är handhavandefel. Jag antar att tonen är densamma sen när diodlyktans brinntid är ute. För dom är ju inte evighetssaker. Det är inte ens lång brinntid. Här skiljer det sej mellan olika tillverkare några har bytbara dioder. Andra har ingjutna. Priset på en ny lykta brukar sällan falla teknikälskaren på läppen. Xenon fram är bra. Men lampor med 1000timmar brinntid och en ballast för 2000timmar gör oftast inte samme teknikälskare glad med runt 1000kr för lampan och ytterligare 2500 och uppåt för ballasten. Jag är inte teknikfientlig. Men sålänge den nya tekniken inte håller tidsmässigt bra i förhållande till priset så är det inte framsteg. Det är inte framsteg med en v70 som färdas i trafiken enögd i 6 veckor för att man inte har dom 5000 det kostade att få ljus...
Användarvisningsbild
av wissel
#671461
Verkar som vanligt alltså, hur man än vrider sig så är arslet bak. Kanske bara Halogen även i bakljusen osv, dom lyser lika starkt ända fram tills dom dör ... :)
av *pettson*
#671480
Nej det är ett lika dåligt val. Det är en myt att halogen behåller styrkan tills den dör. Redan efter 3-5 månaders normalanvändande av t.ex halogen i halvljuset så har dom tappat drygt 15% av styrkan. För att ytterligsre förstå vikten av underhållet så kostar 1 volts spänningsfall runt 30% ljus på dom flesta lampor. När gick den vanlige bilägaren igenom kablagen sist? Det som jag ser som märkligt är att nåt som var självklart för 20 år sedan i underhållsväg. Numera inte existerar för att vi blivit 20år klokare men använder exakt samma teknik som då. Man satte i nya glödlampor inför höst och vinter. Man investerade i nya sommardäck på sensommaren så dom var bra till höstregnen. Torkarbladen byttes inför hösten. Oljor byttes inför den mest påfrestande tiden. Nämligen vintern. Lås och lister smordes så det inte frös. Idag 20 år klokare gör vi inte ett skit utom att klaga på hur illa saker fungerar när samma teknik orörd tekniskt men visuellt nyare ska användas i samma miljö som förut.
av llesrof
#671516
*pettson* skrev:Nej det är ett lika dåligt val. Det är en myt att halogen behåller styrkan tills den dör. Redan efter 3-5 månaders normalanvändande av t.ex halogen i halvljuset så har dom tappat drygt 15% av styrkan. För att ytterligsre förstå vikten av underhållet så kostar 1 volts spänningsfall runt 30% ljus på dom flesta lampor. När gick den vanlige bilägaren igenom kablagen sist? Det som jag ser som märkligt är att nåt som var självklart för 20 år sedan i underhållsväg. Numera inte existerar för att vi blivit 20år klokare men använder exakt samma teknik som då. Man satte i nya glödlampor inför höst och vinter. Man investerade i nya sommardäck på sensommaren så dom var bra till höstregnen. Torkarbladen byttes inför hösten. Oljor byttes inför den mest påfrestande tiden. Nämligen vintern. Lås och lister smordes så det inte frös. Idag 20 år klokare gör vi inte ett skit utom att klaga på hur illa saker fungerar när samma teknik orörd tekniskt men visuellt nyare ska användas i samma miljö som förut.
För 20 år sedan gjorde varken jag eller någon i min omgivning något av det där.
Mina bakljus lyser starkt och bra.
Xenonljus byter man inte en gång om året.
Sommardäcken jag har fungerar utmärkt även på hösten. För 20 årsen var det många som tyckte att "bra sommardäck" fungerar utmärkt på vintern.
Torkarblad byter jag när de är slitna.
Listerna smörjer jag in lite då och då.
Användarvisningsbild
av wissel
#671534
Jag tror Pettsson var lite snäll där, för 20 år sedan var förfallet redan fullbordat. När jag köpte min
första bil Cheva Bel Air 56a så var årtalet 1965. När jag nu tänker efter lite mera noga så visst
gjorde jag en genomgång av bilen inför vintern osv...hade glömt det :oops:
Samtidigt så TROR jag att lamporna gick sönder mycket oftare vilket innebar bättre belysning
runt om. Kommer så väl ihåg när 12 volt o Växelströmsgenaratorn kom......vilket lyft.
det kanske är dax att börja puffa på om att sköta dessa attiraljer i stället för vilka Högtalare, radio,
antal extraljus, Subwoofers, elinf. backspeglar o gud vet allt ? Jag kommer vart fall att byta mina ljus
runt om bilen rejält mycket oftare framöver........
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]