Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Hej jag har fått ett litet problem :???: jo det är så att eftersom jag kör med lite höjt laddtryck så kör jag min 480 turbo på 98 oktan och nu håller dom på att bygga om "min" mack så att det bara kommer att finnas 95+ E85 och disel där :cry: fråga kan man genom att tanka en viss procent E85 höja oktanhalten så att man inte behöver åka till en som fortfarande har 98oktan utan att behöva oroa sej. Vad jag har förstått så är ju etanolen oktanhöjande men funkar det att ha i en viss mängd E85 och på det viset komma upp i rätt oktanhalt utan att skada motorn eller nån annan vital del och isåfall hur stor procent av E85 ska man ha för att komma upp i rätt oktantal :?: eller vet nån om det finns nån oktanhöjare som inte samtidigt (blyar) bensinen, jag vet ju så klart att det inte är bly i den oktanhöjare i dom tillsatser som finns att köpa idag men det verkar ju som om dom samtidigt är nån sorts ersättning för blyet eller vad man nu tillsätter istället, man vill ju inte skada katalysatorn med nåt som inte behövs :shock: nån som vet hur det funkar så kom med ett svar :shock: och svara bara dom som vet :!: :idea: och inte ni som tror att det funkar :lol: Tackar :lol:

vetten
av Perra N
För att du ska kunna köra i E85 måste du tillsätta mer soppa, för energiinnehållet är ca 30% lägre.
av anp
Perra N skrev:För att du ska kunna köra i E85 måste du tillsätta mer soppa, för energiinnehållet är ca 30% lägre.
Jo, men vid mindre inblandning så märks sällan det mindre energiinnehållet, men oktantalet ökar.
E85 håller väl 104 oktan har jag för mig.
av Perra N
Ja, men eftersom det innehåller mindre energi, går motorn för magert vid samma bränsletillförsel.
Användarvisningsbild
av g00ey
Ja, men eftersom det innehåller mindre energi, går motorn för magert vid samma bränsletillförsel.
Det kanske insprutningssystemet kan kompensera för. De flesta moderna bilar har ju en syresensor som bränslestyrenheten reglerar emot.
av anp
Perra N skrev:Ja, men eftersom det innehåller mindre energi, går motorn för magert vid samma bränsletillförsel.
Mycket möjligt, men med liten inblandning tvivlar jag på att det har någon praktisk betydelse.
All blandtankning som sker idag visar ju inte på några skador eller problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
en lite inblandning (10%) brukar bränslesystemet klara, men det ger ju inte så mycke högre oktan.

en högre inblandning kan bränslesystemel klara på lägre varv & låg belastning, men man riskerar at bilen går magert under hög belastning & vid hög belastning så jobar nästan alla äldre bilar på fasta värden & komer då inte märka/varnaföraren om att bilen går för magert!

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]