Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#664573
Vad händer med en modern bil om blixten slår ned i den? Jag tänker närmast på all elektronik som finns i dessa. För många år sedan var jag med om ett blixtnedslag i en gammal Saab 99 och det var tämligen odramatiskt förutom en sjujäkla smäll och ett bländande ljussken. Det blev en sotfläck på taket men den gick att tvätta bort. Detta var en gammal bil utan elektronisk insprutning och annan elektronik, men vad händer i en modern bil? För några år sedan hörde jag en berättelse om en Volvo V40 som stod parkerad nära en flaggstång som det slog ned i. Verkstaden fick aldrig ordning på elsystemet i den bilen. Skröna eller inte, vem vet?
#664584
Om jag får tro lite så tror jag att det kan bli riktig kaos i en modern bil om man har otur! Räcker ju att en enda liten kabel i en kabelhärva felar för att hela bilen ska få fnatt.

Bara genom att ge starthjälp med en modern bil kan sätta en miljon felkoder på allting...
#664592
Tror halvförsäkringen kan ersätta.
Detta med blixtnedslag hände i min sambos brors bil har jag hört och det tog ett tag innan verkstaden fick ordning på det.

Edit. Kollade precis mitt bolag. (Trygg hansa).
Försäkring ersätter:
• brand, det vill säga eld som kommit lös
• blixtnedslag
• explosion
• kortslutning i kablar och ledningar och direkta
följdskador på strömförbrukare.
#664605
Kollade just Volvia och de ersätter vid blixtnedslag. Taskig försäkring kompisen har som inte får ersättning vid blixtnedslag. Inte för att han råkat ut för det, än...
#664654
Kompisen kollade också sina villkor. Snubben på försäkringsbolaget han pratat med hade fel. De ersätter visst vid blixtnedslag de också. Förmodligen gör de flesta försäkringsbolag detta. Det vore ju konstigt om de inte gjorde det. Att få bilen förstörd av åskan drabbar ju bilägaren högst påtagligt.
#664718
Nyare bilar innehåller mycket elektronik som självklart är känslig för överspänningar eller strömpulser på ett helt annat sätt än äldre konventionella elsystem. Bilens kaross bildar en hyfsad Faradays bur som oftast skyddar personer inne i bilen tillräckligt mot blixtströmmen. Men bilen i övrigt skadas oftast vid direkt nedslag: bränd lackering i inslagspunkten, punktering, påverkan på hjullager, fönster som sprängs etc.

Även bilens elektronik kan ta skada. Eftersom bilen inte utgör en perfekt Faradays bur så kan avsevärda spänningsfält uppstå inne i bilen med branta flanker som påverkar bilens elektronik. Effekten kan bli tillfälliga störningar i funktionen på de olika styrmodulerna vilket kan leda till driftstopp. Efter en återstart kan bilen fungera felfritt igen. Men det kan även bli permanenta skador om energierna är tillräckligt stora.

Många detaljer på karossen utgörs plast eller glas (strålkastare, lampor, fönster, grill, etc.) vilket ytterligare minskar effekten av Faradys bur. En del av bilens elsystem är exponerat i direkt närhet av dessa utsatta ytor, t.ex. matningar till strålkastare, baklampor, slingor i elruta, antenn, radar, etc. vilket kan bidra till att leda in avsevärda energimängder i elsystemet som kan ställa till stora och permanenta skador i olika styrmoduler.

Men om en viss bil skadas eller inte vid blixtnedslag beror på så många olika faktorer så man kan inte säga säkert att moderna bilar generellt alltid skadas eller att de aldrig skadas. Det blir lite från fall till fall. Men förutsättningar finns helt klart för stora skador på elsystemet.

Nedan finns några foton på en CEM för V70II MY08-M09. Höljet är borttaget och det framgår att den innehåller mycket elektronik. Det är inte bara CEM som innehåller elektronik på detta vis. Samtliga styrmoduler som t.ex. ECM (motorstyrningen), BCM (bromsstyrningen), etc. innehåller elektronik.

Många funktioner i bilen styrs av/passerar CEM, inkl kommunikationsnätverk. CEM innehåller microprocessor, minne, I/O-enheter och kan principiellt liknas vid vilken dator som helst. Samtidigt finns många I/O med effektkretsar inne i CEM som matar bl.a. en stor del av bilens yttre belysning direkt via ledningar ut till de olika lamporna som sitter på utsatta platser på bilens utsida.

CEM översikt
Notera kontaktdonen C1-C5.
C1 = 76-pol kontaktdon för ledningshärva motorrum
C2 = 76-pol kontaktdon för ledningshärva golv/bakdel
C3 = 76-pol kontaktdon för ledningshärva instrumentpanel
C4 = 20-pol kontaktdon för ledningshärva tak
C5 = 2 x 12V-matning från huvudsäkringar
Totalt 248 poler i kontaktdonen C1-C4, många ledningar blir det... :wink:
(Klicka för större bild)
Bild

---

CEM sidovy 1 mellan kretskort
Mellan kretskorten längst in på bilden skymtar CPU:n på det undre kretskortet i mitten.
(Klicka för större bild)
Bild

---

CEM sidovy 2 mellan kretskort
Ytterligare en bild på komponter synliga på det undre kretskortet.
(Klicka för större bild)
Bild


CEM närbild 76-pol kontaktdon
(Klicka för större bild)
Bild

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]