Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#655677
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=1930
Hälften av dieselsotet fastnar i lungorna
Utsläppen från dieseldrivna fordon, vedeldning och kolkraftverk innehåller små sotpartiklar som strömmar ut i atmosfären. Sotet är ett gissel för klimatet, men också för hälsan. Nu har man för första gången i detalj studerat hur dieselsot fastnar i lungorna. Resultaten visar att i genomsnitt hälften alla inandande sotpartiklar stannar.

Siffran är högre än för de flesta andra typer av partiklar. Exempelvis fastnar "bara" 20 procent av en annan sorts partiklar från vedrök och annan biomassaförbränning. En förklaring är att dieselsot är mindre partiklar och därmed kan tränga längre ner i lungorna där de fastnar. Studien är gjord på dieselpartiklar (vilka huvudsakligen består av sot) och publiceras nu i juni i Journal of Aerosol Science. Tio friska personer ingick i studien.

– För att forskare ska veta vilka doser sot vi får i oss av det vi exponeras för, och myndigheter kunna fastställa väl underbyggda gränsvärden för sotpartiklar i utomhusluften kan sådana här resultat vara till stor hjälp, säger Jenny Rissler, forskare i aerosolteknologi vid Lunds Tekniska Högskola och den som publicerat studien.

I populationsstudier har andra forskare kunnat se att människor som bor i områden med höga sothalter i högre grad både drabbas av sjukdomar i luftvägarna samt hjärt- och kärlsjukdomar. Men eftersom det saknas entydiga bevis för att det är just sotet som är boven i dramat, har myndigheterna hittills inte velat besluta om några riktlinjer.

– Idag finns inget gränsvärde specifikt för sotpartiklar i luften, vilket är synd. Sot i luften är ju kopplat till både lungcancer och andra sjukdomar, säger Jenny Rissler.

Men Jenny Rissler kan tänka sig att det i framtiden ändå blir gränsvärdena för även sot, med tanke på att WHO nyligen klassade om dieselavgaser från ” troligen cancerframkallande” till ”cancerframkallande”.

Sotpartiklar är inte bara kopplade till hälsoeffekter utan bidrar också till ett varmare klimat. Andra typer av aerosolpartiklar kan paradoxalt nog vara delvis önskvärda eftersom de har en kylande effekt på klimatet och därmed dämpar koldioxidens uppvärmande effekt.

– Men sotrök är svart och absorberar ljus för att sen agera värmande. Därför vore det dubbelt bra att minska den, anser hon.

Härnäst kommer Jenny Rissler att studera individvariationer för lungdeponering och exponera celler för sot. Hon håller även på att vidareutveckla metoder att mäta partiklars ytarea, eftersom det visat sig vara ett viktigt mått när det gäller partiklars skadlighet.

I Lund pågår just nu en workshop om sot. Läs mer här: http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=1926

Bakgrund
Varje gång vi andas får vi i oss små luftburna partiklar, så kallade aerosolpartiklar. Vissa är naturliga, andra orsakade av människan. Till den senare kategorin hör sot, som bildas vid förbränning från kraftverk till småskalig vedeldning och oskyldiga stearinljus. En annan vanlig sotkälla är avgaser från dieselmotorer, även om moderna dieselbilar har fått kraftigt reducerade utsläpp genom effektiva filter. Skärpta utsläppsregler gällande diesel-lastbilar kommer år 2014.

För mer information, kontakta Jenny Rissler, 046-222 05 34 (vk till mobil) [email protected].
#656030
Därför är det bra med partikelfilter. Eller! Sug inte på avgasröret!

Jämfört med den tiden vi värmde oss bara med kol o olja är väl detta inget. Förr kunde man se
regnet skölja bort skiten från hustaken och fasaderna i städerna.

Det är ju inte så att alla som varit sotare hela sitt liv bara faller ihop döda plötsligt...

Om man forskar i hur det påverkar folk att bo vid en grusväg på landet så är nog det dammet också
jättefarligt.

Det glöms lätt bort att ibland var det sämre och annorlunda förr... Vi har det ganska bra idag ändå.

Allt är jättefarligt om man gräver tillräckligt djupt. Potatis, svampar, dubbdäck, lösningsmedel mm. Allt
orskar skador i tillräckliga mängder.
En potatis i huvet gör ont. Tio ton dödar dig....
#656037
crumpets skrev:Hade folk nöjt sig med att det var sämre förr, det behövs ingen utveckling, så hade vi fortfarande suttit i träden och skalat bananer.
Poängen är att vi skall vara glada att det blivit bättre och inte tro att allt är så mycket farligare nu. Det verkar som att man
glömmer av att det var sämre förr.
Det har ju hänt mycket.

Hade jag suttit i ett träd o skalat en banan så hade jag inte brytt mig om sotet från middagselden utanför grottan...
#656059
Fartdåre skrev:Därför är det bra med partikelfilter. Eller! Sug inte på avgasröret!

Jämfört med den tiden vi värmde oss bara med kol o olja är väl detta inget. Förr kunde man se
regnet skölja bort skiten från hustaken och fasaderna i städerna.

Det är ju inte så att alla som varit sotare hela sitt liv bara faller ihop döda plötsligt...
Fast nu vsr det ju partiklar från dieselavgaser det handlade om. Det stod ju i artikeln att partiklar i sot från ved och annan biomassaförbränning inte var lika skadlig. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara den sot som man ser som är farligast.
#656161
Nybbe_gefle skrev:Problemet med dieselavgaser idag är väl att de är "för rena". Partikelfiltret slår sönder partiklarna i för små bitar!

//David
Slår filtret sönder partiklarna? Jag trodde att ett filter hade till uppgift att fånga saker så att de inte passerade genom det ?:-/
#656242
man kan säga att ju renare dieselavgaserna är, alltså mindre partiklar desto farligare är dom. förut när bilarna rök svart så fick man inte i sig lika mycket av sotet i lungorna för det fastnade före lungorna i typ ett "filter" som finns i kroppen men nu med dom småa partiklarna så klarar det filtret inte av att fånga upp partiklarna.

men jag tycker dom överdriver, förut så levde man ju och det blir ju inte sämre

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]