Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sportsterxlh
jag har en gammal båtmotor som är ombyggd från magnetändning till batteritändning

det ser ut som en volvo fördelare som sitter där magneten satt tidigare

systemet är kopplat enligt följande 12 volt direkt från batteri till spolen därifrån till fördelaren ,motorn är encyl men det finns 4 utag på fördelarlock
där bara ett andvänds till stiftet.
problemet är att det slår kraftiga gnistor vid spolen mellan 12 volts polerna till spolens kabelutgång till fördelaren motorn startar men dör efter ett tag nu när generatorn är inkopplad till systemet,det fungerade bättre när endast ett löst batteriet kopplades till spolen utan att få laddström från generatorn samt lite mindre gnistbildning vid spolen.

kan det vara att spolen får för hög spänning ? generator laddar ju batteriet med 13-14 v så det blir väl det på spolen med antar jag.

kan det bli såna problem när endast ett utag på fördelarlock andvänds till stiftet brytaren ger ju gnista även till de som ej andvänds???
kanske nån typ av motstånd innan spolen????

hoppas nån har en bra förklaring på problemet för jag vill ju ut och åka båt... :D

??????
av Rådlös
Ett motstånd skulle bara bli varmt. Ingen bra idé. Och med fria gnistor i motorrummet så har du ju en högst påtaglig brandfara. Tänk om förgasarn flödar över. :shock:
Nu vet jag inte exakt hur din fördelare ser ut i detalj, men jag skulle fundera på att ta bort den funktionen som lyfter brytarspetsarna i dom övriga tre och oanvända cylindertändlägena. Går det att slipa bort nockar på fördelaraxeln, eller på något annat sätt ta bort lyftfunktionen?
av *pettson*
Eller så fyller man dom oanvända uttagen i locket med en bra isolerande silicon bara.
På så sätt isoleras dom uttagen
av sportsterxlh
Rådlös skrev:Ett motstånd skulle bara bli varmt. Ingen bra idé. Och med fria gnistor i motorrummet så har du ju en högst påtaglig brandfara. Tänk om förgasarn flödar över. :shock:
Nu vet jag inte exakt hur din fördelare ser ut i detalj, men jag skulle fundera på att ta bort den funktionen som lyfter brytarspetsarna i dom övriga tre och oanvända cylindertändlägena. Går det att slipa bort nockar på fördelaraxeln, eller på något annat sätt ta bort lyftfunktionen?

Jag meilade Bosse bildoktor om mitt problem och fick ett snabbt svar nyss :D

Om den stackars tändspolen inte kan skicka iväg någon gnista till något tändstift så måste gnistan ta vägen någon annan stans - och i det här fallet blev det tydligen vid tändspolen.
Om det vore min motor så skulle jag slipa ner tre av nockarna på fördelaraxeln.
Men som en tillfällig åtgärd kan du montera en tändkabel i varje hål på fördelarlocket. Tändkablarna kopplas till tre tändstift som är jordade, men som kan sitta var som helst, bara deras gnistor inte kan ställa till med något elände.

Mvh
Bosse

så det blir att slipa mer nockarna som ej behövs på fördelaren
av sportsterxlh
*pettson* skrev:Eller så fyller man dom oanvända uttagen i locket med en bra isolerande silicon bara.
På så sätt isoleras dom uttagen
det kan jag ju testa först innan jag gör nått annat ,går det med vanligt badrumsilicone tex ?
Användarvisningsbild
av Nexus
bosse är ju rolig :lol: inte skulle jag vilja ha 3 st stift ligga under kåpan på en båtmotor och snistra vilt
av Rådlös
"Går det med vanligt badrumsilicone tex ?"

Det gör det säkert om den är ättiksyrafri. Det finns sådan silikon. Risken är annars att om det finns ättiksyra i silikonen så fräter det på metaller. Det "bortfrätta" materialet kan bilda oxiderade metallbryggor, så kallad jonvandring, som leder till jord med överslag som följd.

Är du osäker på vilket, så använd Sikaflex i stället.
av sportsterxlh
Rådlös skrev:"Går det med vanligt badrumsilicone tex ?"

Det gör det säkert om den är ättiksyrafri. Det finns sådan silikon. Risken är annars att om det finns ättiksyra i silikonen så fräter det på metaller. Det "bortfrätta" materialet kan bilda oxiderade metallbryggor, så kallad jonvandring, som leder till jord med överslag som följd.

Är du osäker på vilket, så använd Sikaflex i stället.
jag har Tremco lim och byggfog hemma det har sammma egenskapr som sikaflex det ska nog funka, det tråkiga är att jag är ute på sjön nu så jag får vänta i 3 veckor innan jag kan testa alla tipsen jag fått :roll:
Användarvisningsbild
av Bame
Att isolera de tändkabeluttag som inte används kommer inte att hjälpa, det är ju inte där du har problemen med gnistbildning.

Bästa lösningen måste vara att slipa bort de 3 nockarna på rotoraxeln som inte ska skapa gnista från tändspolen.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]