Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Har som sagt en gammal Amazon som idag blev godkänd hos bilprovningen efter en efterkontroll. :) :)

Den har en 9 som slutsiffra vilket innebär besikningen idag skedde utan för perioden. Frågade idag om jag måste in på bilprovningen i höst igen under perioden för att få den godkänd och sedan så skulle besikningen varannat år börja gälla. Fick ett tveksamt ja att jag måste besikta inom perioden för att 2 års regeln skall gälla.

När jag gjorde förra besiktningen förra veckan och frågade samma sak så fick jag ett tvärsäkert nej att den behöver inte besiktas inom perioden för att 2 års regeln skulle börja gälla. Enl. honom skulle 2 års regeln gälla efter godkänandet. Hade ju varit bra om det verkligen är så men jag är lite tveksam själv. Någon som vet säkert??
av Amarace
Perioderna efter slutsiffra försvinner när bilen går in i 30år eller äldre, då går det alltid efter sista besiktning.

Alltså, besiktning i Juni 2012 så är den godkänd till Sista Juni 2014.

(tänk på att efterkontroll inte gäller som godkänd besiktning, utan det räknas från fullständig besiktning, så besiktigar man i Maj 2012, men får ombesiktning och gör efterkontrollen i Juni så gäller besiktningen till sista Maj 2014.

Och ja, jag vet säkert, har ett antal bilar och har haft så ända sedan 30-års regeln trädde ikraf :)
av Mackansglt
Perfekt. Jag gjorde min första besiktning den 1:a Juni och efterkontrollen idag då den blev godkänd.
Så nu får man altså köra till den sista Juni 2014.

Det var verkligen ett sådant svar jag ville ha, Tack tack... :D :D
Användarvisningsbild
av hollan
nästan rätt du får köra till siste maj 2014! du har så kallat max 24månader på dej att bes så hade du bes sista maj i år så skulle den in innan sista april 2014
av Amarace
hollan skrev:nästan rätt du får köra till siste maj 2014! du har så kallat max 24månader på dej att bes så hade du bes sista maj i år så skulle den in innan sista april 2014

Hur räknar du nu?

Bes 1 Juni, o så räknar vi 24 mån framåt: 1 Juli, 2 Aug, 3 Sept, 4 Okt, 5 Nov, 6 Dec, 7 Jan, 8 Feb, Mars 9, 10 Apr, 11 Maj, 12 Juni, 13 Juli, 14 Aug, 15 Sept, 16 Okt, 17 Nov, 18 Dec, 19 Jan, 20 Feb, 21 Mars, 22 Apr, 23 Maj, 24 Juni

Som sagt, jag har haft ett antal bilar sedan detta infördes så jag har stenkoll. Det är alltid den månaden du besiktigar och två år framåt (Juni i år till sista Juni 2014 alltså)
av Amarace
Som bevis kan jag räkna upp ett par av mina:

144 -70:
Senast godkända besiktning: 2011-07-05
Nästa besiktning ska ske senast: 2013-07-31

245-76
Senast godkända besiktning: 2011-06-07
Nästa besiktning ska ske senast: 2013-06-30
Användarvisningsbild
av hollan
japp fel av mej! det är jag som har skjutit på mina bes genom åren för att hamna i sommar månaderna
Användarvisningsbild
av Guligan
Mackansglt skrev:Har som sagt en gammal Amazon som idag blev godkänd hos bilprovningen efter en efterkontroll. :) :)
Har du bytt en BMW 750i mot en Amazon? :???:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om så är fallet får man väl bara säga grattis till en klenod och grattis till att slippa BMW:n :wink:

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]