Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej! En kollega har troligtvis problem med ovan nämnda ventil, på besiktningen blev det på bromsprovet 1,8 höger bak och 0,9 vänster bak.
Så jag tänkte ta dän ventilen och se om den går att få igång igen.
Vid första anblicken ser jag att fjädern mellan ventilen och hävarmen på bakaxeln sitter löst, trots att allt ser helt ut och bilen står på hjulen, nån som vet om det ska vara så?
Resten av arbetets frågetecken är utredda, så det är bara fjädern jag undrar över, den har ca 1 cm fritt spelrum nu?
Tack på förhand!
av *pettson*
Problemet sitter inte där. Problemet kan ge svag broms, men inte ojämn.

Systemet är genialt i sin enkelhet. Fjädern är obelastad när bilen är obelastad= Låg bromsverkan bak.
Fjädern är belastad när bilen är nedlastad, då drar fjädern i en vipparm som påverkar regulatorn= Hög bromsverkan.

Vanligaste felen man råkar på är att bilen är lite använd. Eller att den används mest tom. Det gör att det slits väldigt lite i trumman och med tiden tar det ojämnt.
Näst vanligast är att självjusteringen inte gör sitt.

Prova att dra i handbromsen så den tar ordentligt men inte låser. Kör så SAKTA! ca 300 meter. Gör om det igen efter några minuter.

Åk ut på avskild grusväg. Kör upp bilen i kanske 30km/h dra i handbromsen. Gå ur. Titta på spåren, blev dom jämna? Blev dom det är också fotbromsen med all sannolikhet lika jämn nu. Är det ojämnt är det dags att haka av trummorna och smörja upp självjusteringen så den gör sitt.
Tack för utförligt svar!
Trummorna ska vara kollade, därför hoppade jag på lastregulatorn, men det har ju faktiskt inträffat värre missförstånd än så genom tiderna, så jag gör som du föreslår först.
Återkommer med resultat!
Bromsverkan färdbroms bak: höger: 1,6 vänster: 1,6! Tack pettson!
Har dock fått ta del av första besiktningsprotokollet nu, fem tvåor, varav en var ojämn broms bak, en var "lastkännarventil, saknar möjlighet att fungera". Fastrostad med andra ord. Sista tvåan i alla fall, får se om jag kan få liv i den eller om det blir en bättre begagnad regulator.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]