Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#652354
Håller på och ställer in höjden på halvljuset själv så det ska lysa men inte blända och skruvar man lite så lampan pekar nån mm uppåt så blir det ju nån meter skillnad femti meter framför bilen, en sorts hävstångseffekt om ni förstår, så tänkte jag på när de kollar kastarna på besiktningen så rullar de fram en röd plåtmojäng med en lins framför å så lyser ljuskäglan på några streck och är det över justerar dom ner det, men det måste ju helt bero på vilken höjd denna mojäng står i förhållande till bilen, alla bilar har väl inte strålkastarna på exakt samma höjd eller hur, hur kan besiktningsmannen ställa mojängen så den är perfekt i nivå med lampan, för är den bara nån mm upp eller ner blir det ju himla skillnad på ljuskäglan. Nån som vet å kan förklara?
#652371
Linsen är höj och sänkbar. Förmodligen ställer han in höjden för halvljuset på den aktuella bilen redan i första handgreppet. Och den åker på en räls så man flyttar den på en fix nivå till nästa lykta.
Man kan ju kolla detta lite primitivt själv. Ställ bilen på plan mark och lys på en vägg. Stå så nära att vardera ljuskäglan lyser på sin egen yta. Tag sedan en tavelkrita eller något annat, maskeringstejp t.ex. Inte tuschpenna eller något annat elände. Markera av ljusbilderna. Mät sedan efter märkningen. Om båda ligger lika samma i höjd, paralellt med markytan, är det ju OK så långt. Sedan gäller att mäta så halvljuset inte bländar. I mätningen har du höjden över marken. Backa sedan ett antal meter kanske 20? Om höjden fortfarande är densamma, så tror jag även att SvBP är nöjd? Konturerna blir ju suddigare på längre avstånd, men trots allt kan man se skillnad.
#652383
Tanken är att ljusbilden ska peka nedåt enligt 1:100.
Om du tar en masonitskiva och ställer dig precis framför lyktan, markerar ljuset, och sedan backar några meter ska ljuset sjunka några cm.
#652390
BP vill inte lyset lyser mer än 50-55m.
Deras lins skapar en låtsasavstånd. Linjer på instumentet anger ljusbilden. Inget får lysa ovanför dessa.
Tipset med en skiva är mycket bra!
Då kan man ställa in halvlysen ganska noga.
#652395
Men hur ställer han in rätt höjd på den där linsen? Har aldrig sett de knäböja och mäta lykthöjden med linjal de verkar ställa in den på måfå och om den hamnar en cm ovanför eller nedanför lampans läge inuti (eller en tänkt mittpunkt) gör ju det skillnad på många meter upp eller ner 50 m framför bilen. Jag förstår inte?


Själv ställer jag in så käglan tar slut ca 50m framför bilen, den ska nog inte va parallell med vägbanan för då bländar det.
#652400
semmelman skrev:Men hur ställer han in rätt höjd på den där linsen? Har aldrig sett de knäböja och mäta lykthöjden med linjal ...
Antagligen en luxmeter som visar var ljuset har högst intensitet.
#652419
Först närmare lyset. Sen backar ca 10 cm. Närmare lampan får du rätt höjd. När de backar märks om du har lysen ner eller upp. Men höjden (nära) ställs bara på den ena sidan. Den andra är på samma höjd ju.
#652956
Nej så funkar det inte på besikningen.

Linsen i "plåtmojängen" gör att det inte spelar någon roll hur högt instrumentet placeras för man mäter inte höjden på ljuset utan vinkeln på ljusstrålen.

Du behöver alltså bara ha den ungefär framför lampan.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]