Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Sedan jag fick stenskott i februari med följande spricka(måste byta för bes.)
har jag fått 4-till små men ett djupt. Dåliga vägar ger stenskott så nån gång
nu o då kommer ett vinande. Sen verkar nya rutor tåla mindre än orginalet.
på min 745 fick jag stenskott veckan efter byte av rutan så den sprack i kanten.
Stenskott har man väl ingen reklamationstid på. ??:-/
Edit:grusbilar som kör och spiller smågrus efter sig har blivit ett elände idag.
likadant vem vill ha stenskott på en nylackerad bil.
Rutorna är nog inte ömtåligare idag, men den stora skillnaden är att man anv grövre grus idag än tidigare. Dessa små gruskorn är som vassa projektiler kan jämf. med små sprängstenar. Vanligt grus som man anv förr där var kornen mindre och mera runda i formen.
Många glasmästerier erbjuder en gratis 3 månaders försäkring så du slipper självrisken om du skulle behöva byta ruta igen inom den tiden.

Jag byter nog en vindruta varje år på våra två bilar (vartannat år per bil). De rullar i och för sig ~6000mil per år ihop men det är ändå rätt mycket tycker jag. Bilarnas utformning har ändrats vilket gör att stenarna lättare når rutan medans de för troligen lättare åkte över bilen pga luftkudden som bildades framför en mer vertikalt placerad framruta.

/Martin
mattish skrev:OKQ8 Backup försäkring. 60 spänn i månaden och så täcker den 1500kr av självrisken vid rutbyte två ggr om året.
Man kan ju alltid försäkra sig till döds... typ.. Personligen tycker jag det blir knepigt att försäkra sig för försäkringen? Att försäkra sig för att slippa en utgift på 1500 är ju lite fjantigt kan jag tycka?

Lite som att välja den lägre självrisken på vagnskada på bilförsäkringen, det lönar sig bara om man behöver utnyttja försäkringen en gång om året typ.

/Martin
Gelis skrev:Rutorna är nog inte ömtåligare idag, men den stora skillnaden är att man anv grövre grus idag än tidigare. Dessa små gruskorn är som vassa projektiler kan jämf. med små sprängstenar. Vanligt grus som man anv förr där var kornen mindre och mera runda i formen.
Jag har fått intrycket av att de ingående glasrutorna i framrutan också har blivit tunnare, i jakten på kg och lägre förbrukning. Men jag är inte säker. Ska kolla med någon som vet i morgon.
mattish skrev:OKQ8 Backup försäkring. 60 spänn i månaden och så täcker den 1500kr av självrisken vid rutbyte två ggr om året.
En månad efter att jag tecknat den försäkringen fick några "ungdomar" för sig att sparka sönder ett tiotal backspeglar här på gatan.
Självrisken på Volvia var 1000:- men den slapp jag tack vare OKQ8 Backup.
av Lazy
MartinS skrev:
Man kan ju alltid försäkra sig till döds... typ.. Personligen tycker jag det blir knepigt att försäkra sig för försäkringen? Att försäkra sig för att slippa en utgift på 1500 är ju lite fjantigt kan jag tycka?

Lite som att välja den lägre självrisken på vagnskada på bilförsäkringen, det lönar sig bara om man behöver utnyttja försäkringen en gång om året typ.

/Martin
Vadå "försäkra sig till döds" dör du gäller väl många fler försäkringar?
Ynot skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Vadå "försäkra sig till döds" dör du gäller väl många fler försäkringar?
Ursäkta uttrycket, det jag menar att jag anser att det är lätt att överförsäkra sig för småutgifter, villket du i slutändan förlorar på. Agerar du ditt eget försäkringsbolag för saker som du har råd att laga/ersätta själv lönar det sig oftast. Ett exempel på detta är alla snordyra elekronikförsäkringar man kan köpa till på t.ex. elgiganten mfl.

Att försäkra bort en självrisk som man egentligen har råd med om olyckan skulle vara framme är en fort av överförsäkring tycker jag.

/Martin
MartinS skrev: Ursäkta uttrycket, det jag menar att jag anser att det är lätt att överförsäkra sig för småutgifter, villket du i slutändan förlorar på. Agerar du ditt eget försäkringsbolag för saker som du har råd att laga/ersätta själv lönar det sig oftast. Ett exempel på detta är alla snordyra elekronikförsäkringar man kan köpa till på t.ex. elgiganten mfl.

Att försäkra bort en självrisk som man egentligen har råd med om olyckan skulle vara framme är en fort av överförsäkring tycker jag.

/Martin
Fast den försäkringen täcker även olyckor inne i bilen plus andra saker som inte den vanliga försäkringen oftast täcker. Visst kan man tycka att den är lite onödig om man inte planerar till att använda den..
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]