Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Teemu
varit borta 2v ifrån forumet och på den tiden har det hunnit bli 2,5 sidor med problem under S60,, S80, V70 avdelningen. Det ser jag som att det är oerhört mycket problem med Volvos bilar idag. Så här lite dryga halvåret efter att jag gjorde mig av med vår V70 så kan jag bara konstatera att det var helt rätt beslut. Lagunan är ju bara att åka med. Enda jag gjort med den är ett byte av glapp styrstag (självförvållat under halkan i vintras) och en givare till tempmätaren (kostnad 500kr). Och fick dessutom längre intervall på servicen vid bilbytet och en ruggigt mycket roligare och bekvämare bil. Tveksamt om det blir någon mer Volvo alls för mig. Bara lite reflektioner ifrån min sida.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Teemu skrev:varit borta 2v ifrån forumet och på den tiden har det hunnit bli 2,5 sidor med problem under S60,, S80, V70 avdelningen. Det ser jag som att det är oerhört mycket problem med Volvos bilar idag. Så här lite dryga halvåret efter att jag gjorde mig av med vår V70 så kan jag bara konstatera att det var helt rätt beslut. Lagunan är ju bara att åka med. Enda jag gjort med den är ett byte av glapp styrstag (självförvållat under halkan i vintras) och en givare till tempmätaren (kostnad 500kr). Och fick dessutom längre intervall på servicen vid bilbytet och en ruggigt mycket roligare och bekvämare bil. Tveksamt om det blir någon mer Volvo alls för mig. Bara lite reflektioner ifrån min sida.
Aa alltså det finns en del fel på de senare volvo bilarna,,,men det finns det säkerligen hos de flesta bilmärken,,,samt med all den elektronik och uförande som volvo bilar har, måste man räkna med lite problem....men ibland känns det lite för mycket faktiskt....tråkigt...
Användarvisningsbild
av falcon
jag tror inte att volvo har mer/mindre problem än andra bilar i samma ålder, tycker mkt av inläggen handlar om andra saker än om "problem".

Men jag kan ju ha fel....
av Frigge
falcon skrev:jag tror inte att volvo har mer/mindre problem än andra bilar i samma ålder, tycker mkt av inläggen handlar om andra saker än om "problem".

Men jag kan ju ha fel....

Jag håller med dig. Många inlägg handlar om egenskaper som finns på bilarna som ägarna "tror" är fel.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Brainy
Teemu skrev:varit borta 2v ifrån forumet och på den tiden har det hunnit bli 2,5 sidor med problem under S60,, S80, V70 avdelningen. Det ser jag som att det är oerhört mycket problem med Volvos bilar idag. Så här lite dryga halvåret efter att jag gjorde mig av med vår V70 så kan jag bara konstatera att det var helt rätt beslut. Lagunan är ju bara att åka med. Enda jag gjort med den är ett byte av glapp styrstag (självförvållat under halkan i vintras) och en givare till tempmätaren (kostnad 500kr). Och fick dessutom längre intervall på servicen vid bilbytet och en ruggigt mycket roligare och bekvämare bil. Tveksamt om det blir någon mer Volvo alls för mig. Bara lite reflektioner ifrån min sida.
Funderar på om jag har haft något problem alls sedan bilen levererades från fabrik, jag tror inte det, mina frågor brukar handla om hur saker ska ändras bara.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo har mäst marknadsandelar i Sverige! Det rullar fler Volvo / bil du ser.
jag jobbar med både volvo & renault. jag äger en V70N
behöver jag säga mer.
deta forum har ingen avdelning för renault!!!
läs lite på Renault forumet så ska du se att det inte är många vel på V70N där !
Användarvisningsbild
av AndreasC
Det är ju sällan att de som har bilar som fungerar skriver i forumet om hur bra deras bil är, oftast är det ju dom som har problem som skriver in vilket gör att dom syns mer men det gör ju inte att volvo kan klassas som en kass bil. Att såga bilmärket efter antalet forumsinlägg är nog inget jag skulle gå efter för upplevelsen är ju högst personlig.
av Teemu
CarMan skrev:Volvo har mäst marknadsandelar i Sverige! Det rullar fler Volvo / bil du ser.
behöver jag säga mer.
läs lite på Renault forumet så ska du se att det inte är många vel på V70N där !
Självfallet är inte detta något forum för Renault. Men kollar man Renault forumet jämfört med detta så är det stor skillnad på "feltrådar" dom olika tillverkarna emellan. Kan ju vara ren tillfällighet också, men slår jag ihop hela Renaults modellprogram ett årtionde tillbaka så är det iaf fler som verkar ha problem med sina nyare Volvo bilar. Det kan ju iofs till stor del bero på antalet användare i forumen med. Visst har Volvo mycket större marknad här i landet vilket ju är ganska förväntat då det är ett svenskt bilmärke.

Hade en V70n -01 innan och det lär dröja innan det blir en Volvo igen. Om det överhuvudtaget blir det igen för mig. Personligen tycker jag Lagunan är en mycket trevligare bil än V70n - fast det är min åsikt det.
av haxpet
CarMan skrev:Volvo har mäst marknadsandelar i Sverige! Det rullar fler Volvo / bil du ser.
behöver jag säga mer.
:lol: (P)

He's got a point there.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Skulle ju snabbt kunna berätta om mitt Laguna äventyr, köpte en flång ny Laguna V6 med det mesta i utrustning. 2 veckor efter lev.
så börjar bilen rycka och tappa kraft uppför kallebäckslide, när jag svänger in
till kanten så slår det ut lågor/rök bakom handsfacket. När jag kommit ur bilen
så löser alla bagarna ut. 2månader på verkstad och ny inredning pga kortslutning
i kupefläkten. 3 mån. efter lev. så börjar servon leva sitt egna liv. 3veckor på verkstad, ny kabelstam och servo. 6mån efter lev lägger ABS systemet av.
Ny Kabelmatta motorrum och ny ABS enhet. 2 veckor på verkstad.

9mån. Efter leverans, servon börjar åter uppföra sig konstigt, börjar motarbete
mig när man tex kör i rondeller. Bilen hamnar återigen på verkstad. 4 veckors felsökning, byte av servo.. sen visade det sig vara Stereon, som störde ut servon
på något sätt. Stereo bortplockad, Fick 6kkr av bilia att köpa stereo för.

1½ år efter lev. Elfläktarna lägger av, vatten i styrenhet. Byts.

Fick iaf fri låne bil under alla dessa besök.

Inga fler Lagunor.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]