Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fimpass
Har lite småfunderingar på att renovera och sälja rasade bilar.. Säg att jag köper in tex en s40 i fint skick med med rasad motor för ca 7000 och sedan köper motor för 5000 och byter över en helg.. Skulle det tänkas vara lönsamt att göra detta ett tag?

Skulle gärna höra lite funderingar och tankar över detta så jag har nåt att gå på!?
Förutsatt att s40in om vi tar ditt exempel är värd som absolut minimum 15, helst 20.000 när du är klar och den går igen och du får den såld fort så kan det väl vara värt det om man har ork och utrustning. Det gäller ju att man har bra kontakt med skrotar och så + att man är införstådd med att det alltid dyker upp extra kostnader som äter upp delar av vinsten. Och så gäller det att vara noga med att välja utgångsobjekt. Som levebröd däremot så är det en osäker väg att gå + att om man säljer för många bilar per år i egenskap av privatperson så kan man få en stoppsmäll av skatteverket som tycker att man lär skatta för sin verksamhet.
av Fimpass
Tack för ett vältaligt svar!

Min tanke är ju att göra detta på helger typ.. Och ett motor byte på en helg är väl inte några större problem.
Inte göra det som en verksamhet utan mer som hobby men som ändå kanske genererar en slant. Jag tänker mig kanske sådär 3-4 bilar på ett år inte så mycket mer än det!?
av Lövet
Gör du det 3-4 gånger per år ska det mycket till innan skatteverket vaknar. Däremot tror jag det kan vara svårt att få lönsamhet i det. Köparna i den prisklass du siktar på är duktiga på att pruta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min svåger sålde sin välservade och full fungerande S40 2.0T -00 för 10.500:- efter att ha annonserat i evigheter. Han började på 22.000.

Vad jag vill ha sagt är att det är väldigt osäkert vad marknanden egentligen vill betala. De bilar och priser du ser på blocket är ju de bilarna som inte är sålda. Att sälja begagnad bil idag är ingen höjdare, och ännu svårare är det väl att sälja en bil som du bara ägt en liten stund, historiken blir ju lite mer osäker så att säga.

Jag har svårt att se att du kan tjäna pengar på det om du inte får bilar och reservdelar till väldigt bra pris. Din timpenning kommer vara extremt låg, du tjänar nog mer på att sälja jordgubbar längs någon Europaväg :)

/Martin
av *pettson*
En grej som verkar glömmas bort är att man behöver verkligen vara DUKTIG på modellen eller modellerna man vill fixa till för att sälja.
Hur kunskapen uppstått är oväsentligt, men den behöver finnas där.
Ska det löna sej så kan man inte bli hejdad av att det inte är detaljerat nog i haynesboken. Man kan inte heller släppa allt i tre dagar för att fråga 22 frågor som helst ska vara detaljerade svar på härinne för att lyckas med reparationerna man skaffat sej, goda kontakter med skrotar är ett måste.
Ett bra ställe med bra verktyg och arbetsmiljö krävs också. Även vissa specialverktyg kan behövas ibland (vissa handverktyg samt diagnostik).
Sist men inte minst så uppstår fel som inte är standardfel, vilket man då ska kunna fixa till med hjälp av erfarenhet och lärdomar.
Att kunna elscheman är också ett måste i slutändan.

Jag säger absolut inte att det är omöjligt. Men det är inte *BARA* att börja tjäna pengar på att reparera sånt andra dömt ut.
Bara att vara duktig nog för sorteringen mellan skräp och opolerade pärlor är ganska hög nivå. Det är ju så att en del bilar är orörda och har inte fler fel än dom som deklareras. Andra har 5 fel till som man råkade glömma deklarera, såsom borttagna airbaglampor, abs fel, styrdonsfel eller andra fel på motorstyrningen som ingen brytt sej om för att bilen ändå inte gått som den ska.

Men känner man att ovanstående inte alls är ett problem så är det bara att börja välja och vraka bland bilarna för att sen skapa pärlor av dom.
killen som schimsade min AC sysslade just med att laga upp trasiga bilar.
Det han gjorde var att laga upp dem o sedan sälja den till bilhandlaren han jobbade för.
Just den helgen skulle han byta motor på en BMW o på måndagen var annonsen ute. Han gjorde sig aldrig till ägare på bilarna utan allt han gjorde var att agera mellanhand.
Han påstod själv att han tjänade bra på det o hans egna BMW M5 gjorde att jag trodde på honom.
av osla
vill man tjäna pengar så ska man bygga eller renovera epor/a-traktorer, där får du igen pengarna och massor mer därtill. är sjuka priser på halvsunkiga 740is och dom får dom sålda också

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]