Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Är det rätt eller fel? Om man kör till jobbet 55km enkelt.
110 km / dag.
År 52 veckor * 5 arbetsdagar = 260 dagar - 25 dag sem - 5 storhelg = 230 resedagar
230 resedagar * 11 mil (110km) * 18.50 per mil = 46805 kr - 9000:- (Grund ) 37805:- att dra av.
Tillbaka 30% dvs 11341 kronor att få!
25300 km och 11341 kronor ger. ca 0.45krona i sopa pengar per km!

Stämmer det?
Senast redigerad av 1 kamilenski, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
I princip ja. 30% kan ju variera lite beroende på inkomst.
Sen är det totalbeloppet du skriver. 9000 kr dras av automatiskt.
av kamilenski
Tomas88 skrev:I princip ja. 30% kan ju variera lite beroende på inkomst.
Det kan inte variera! Det är fast procentsats! Inte som på 90 talet där marginalskatten påverkade ;-)
av llesrof
kamilenski skrev:Är det rätt eller fel? Om man kör till jobbet 55km enkelt.
110 km / dag.
År 52 veckor * 5 arbetsdagar = 260 dagar - 25 dag sem - 5 storhelg = 230 resedagar
230 resedagar * 11 mil (110km) * 18.50 per mil = 46805 kr - 9000:- (Grund ) 37805:- att ta upp.

Stämmer det?
Antal arbetsdagar varierar ju från fall till fall. Ett år jobbade jag heltid och dessutom extra varannan helg så jag fick fler resdagar och det var ingen som ifrågasatte det. Det bästa är ju att kolla i sin kalender vilka dagar man jobbat varje månad.
av kamilenski
llesrof skrev:
kamilenski skrev:Är det rätt eller fel? Om man kör till jobbet 55km enkelt.
110 km / dag.
230 resedagar * 11 mil (110km) * 18.50 per mil = 46805 kr - 9000:- (Grund ) 37805:- att ta upp.

Stämmer det?
Antal arbetsdagar varierar ju från fall till fall. Ett år jobbade jag heltid och dessutom extra varannan helg så jag fick fler resdagar och det var ingen som ifrågasatte det. Det bästa är ju att kolla i sin kalender vilka dagar man jobbat varje månad.

Det tänkte jag inte på. Och det är sant. Räcker Skatteverket kollar med arbetsgivaren antalet arbetsdagar. Fel på en dag och man blir granskat ...
Användarvisningsbild
av MartinS
kamilenski skrev:
Tomas88 skrev:I princip ja. 30% kan ju variera lite beroende på inkomst.
Det kan inte variera! Det är fast procentsats! Inte som på 90 talet där marginalskatten påverkade ;-)
Hur tänker du nu? Det är ju ett avdrag av beskattningsbar inkomst du gör, hur den påverkar den faktiska skattesumman som skall in till staten påverkas ju av din inkomst och den skattesats du har.

/Martin
av llesrof
Jag tror inte att de går in och detaljgranskar. Bara det verkar rimligt. Jag hade nog en och annan dag då jag satt hemma och jobbade och det kan man ju kvitta mot att jag inte gjorde avdrag för arbetsplats i hemmet :D Jag har också haft en och annan dag då jag jobbat på ena stället, åkt hem några timmar för att senare åkte och jobba i huset bredvid min ordensrie arbetsplats. Plus/minus några dagar tror jag inte att de kollar, men om man satt i system att jobba hemma och även göra avdrag för de dagar man vart på tjänsteresa ligger man pyrt till. Dessutom är det omoraliskt,

Sedan är väl reglerna sådana att det måste ta minst en timme åt varje håll med kollektivtrafik för att man skall få ta bilen och göra avdrag för det, eller att man har ett arbete där man behöver sin bil i tjänsten. I fallet med restid så räknas det från när man stänger ytterdörren om sig och till dess att man är på jobbet. I mitt fall är det ett gränsfall, men jag promenerar långsamt :D Dessutom har jag bytt jobb och det krävs ett bussbyte alternativt 30 minutes promenad.
Användarvisningsbild
av MartinS
llesrof skrev: Sedan är väl reglerna sådana att det måste ta minst en timme åt varje håll med kollektivtrafik för att man skall få ta bilen och göra avdrag för det, eller att man har ett arbete där man behöver sin bil i tjänsten. I fallet med restid så räknas det från när man stänger ytterdörren om sig och till dess att man är på jobbet. I mitt fall är det ett gränsfall, men jag promenerar långsamt :D Dessutom har jag bytt jobb och det krävs ett bussbyte alternativt 30 minutes promenad.
Det skall gå en timme fortare med bil än kollektivtrafik, per väg! Om du kör på 0minuter skall det alltå ta en timme med kollektivtrafik som du säger. Sedan finns det en del andra grejjer som också kan spela in, avstånd till kollektivtrafik etc.

/Martin

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]