Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har börjat smida lite planer för en av semesterveckorna och jag skulle vilja ha lite input på mina idéer.

Jag har kört drygt 2500 mil i min V40 Classic nu, och jag är helnöjd med bilen. Bortsett från en sak - ljudnivån. Nu är i och för sig bilen utrustad med en potent ljudanläggning, men ibland vill man ha det tyst och lugnt i bilen. Jag har alltså planer på att bättra på ljuddämpningen i bilen.

Är det bitumenplattor som gäller? Alltså att riva bort inredningen och lägga ut sådana? Jag vet att seriösa billjudsbyggare gör så - men vad uppnår man egentligen med detta?

Mycket av ljudet kommer från hjulhusen - om man lägger på ett rejält lager med rostskyddsmassa, hur mycket ljuddämpar det? (Biltema hävdar att deras produkter är just ljuddämpande).

Mycket av ljudet kommer från fönstren, och det har jag ju insett att jag får leva med. Men i övrigt, hur ska jag gå tillväga för att få en tystare kupé?

Någon kommer säkert komma med förslaget att köpa tysta däck. Eftersom jag kör 75% av mina mil med vinterhjulen på finns det inte så mycket att göra på den fronten. Jag är uppvuxen på dubbade Michelin och tänker fortsätta åka på just dubbade Michelin.

Mitt andra projekt är att rostskyddsbehandla underrede, hjulhusen, balkar osv. Hur mycket ljud kan man dämpa bort genom att vara generös med medel, och vad ska man använda?

Jag är ytterst tacksam för svar på mina frågor och mottager gärna andra idéer och förslag.
Hade en 144 en gång och den la jag in nån ljuddämparfilt under mattan, speciellt noga mot torped och kardantunnel. Däckbuller gissar jag tar sig in via stötdämparfästen och där hjulen sitter fast mot karossen så lite mattor runt sånt fram å bak kanske kunde hjälpa lite, lite svårt kanske. Bitumenplattor inne i dörrarna tänkte jag göra men orka inte. Rostskyddsmassa tjockt i hjulhusen hade jag och jag tror det hjälpte, men du kanske har innerskärmskydd, de borde dämpa lite. Men viktigast ur bullersynpunkt måste va runt hjulen samt torpeden finns massa genomförningar där, kanske ev ljuddämpa motorhuven kan hjälpa även om det låter konstigt, många bilar har ju nåt ljuddämpande där så det är väl av nån anledning.
Fast jag skulle köpa tystare däck nästa gång. :)
Tack för svaret.

Jag har också funderat kring däckbullret, och din förklaring med stötdämparfästena är ju rimlig. Samtidigt så känns det som en svår uppgift att få tyst på just den ljudvägen.

Att ljuddämpa torpedväggen blir ett mysigt projekt. Det är ganska mycket som ska bort för att frilägga den :)
Störst förbättring får du om du dämpar dörrarna samt koffert och tak. De är ganska tomma vad gäller isolering och resonansen förstärker alla ljud där.
Golvet kan vara bra att dämpa där det mesta stensprutet träffar för att döda klingljudet av det.
Jag håller på att lägga i Silent Coat-mator i amazonen, ska även ha i S60'n när jag hinner med det. Tunn ljudämpande matta som tar bort allt möjligt oljud som dessutom är sjukt smidig att jobba med. I första hand så är det dörrar och insidan av bakskärmarna man ger sig på. I nästa steg om man vill döda mer ljud så dämpar man hela golvet. Här är det även dags att fundera på bagageluckan invändigt och att byta ut isoleringen under huven mot något bättre. Och som sista steg så ger man sig på taket.

http://www.blekingebilradio.se/product. ... ry_id=1877
thorell skrev:Att ljuddämpa torpedväggen blir ett mysigt projekt. Det är ganska mycket som ska bort för att frilägga den :)
Ja det kanske ser annorlunda ut nu för tiden, på min 144 så var det plåt där golvmattan tog slut och en massa genomföringar, nu för tiden är det fullt med annat jox där, och det kanske dämpar ljudvågorna lika bra... :)
Har börjat smyga igång projektet redan nu under påskledigheten.

Att mycket på Biltema är skit, det vet jag av egen erfarenhet. Men hur är deras ljuddämpningsmattor?

Märker man nån större skillnad i resultat jämfört med sån svindyr dämpmatta med aluminium på utsidan, från exempelvis länken ovan? Att den är svårare att arbeta med är en sak, men när det kommer till att få tyst, är det nån större skillnad?
Jag kan besvara min egen fråga.

Igår kväll började jag sätta Biltemas smältplattor med värmepistol i bagaget. Materialet var svårt att dela och det tog lång tid att värma det till en bra temperatur.

Idag var jag inte lika motiverad. Åkte till en bilstereohandlare där jag brukar få bra priser och införskaffade mig en bulkpack STP Gold. Bara att klippa och klistra :)

På tre timmar satte jag dämpning i alla dörrar och kompletterade i bagagerummet. Och det fungerar! Det är märkbart tystare i kupén.

Jag har ungefär 2 kvadratmeter kvar av dämpmattan. Denna ska sättas på hjulhusen fram på något sätt. Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga?

Problemet med att få bort vägljudet är att vindbruset hörs mer. Hur ska jag gå tillväga för att få tyst på det?

Om en vecka ska bilen in och få ny framruta. Finns det någon specialare som är tystare än standard? Såna där vindavvisare som ungdomarna sätter på sina 740:s, hur påverkar de vindljudet?

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]