Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av alex79
Någon som har erfarenhet av en sådan, vi ska införskaffa oss en bil till och har fått ett bra erbjudande på en sån här, en 2009 med exklusive paket, i princip fullutrustad, men det är ju en v6 bensin, hur mycket drar den och är det en bra motor?

Vet ju att det är ett volvo forum men det finns ju mycket kunskap om bilar här.
av llesrof
Kompisen har en Renault Laguna -02. Det är inte samma bil men den har samma motor. Jag vet inte hur många tändspolar han bytt, men det är fler än antalet cylindrar. Kamremmen byts var femte år eller var tolvtusende mil och det kostar en förmögenhet. Runt 15000 spänn får man räkna med om bilen får övrig service i samband med detta. I övrigt har det inte vart några större bekymmer med motorn. Personligen skulle jag inte ta i en fransk bil med tång ens eftersom de verkar ha en tendens till att småstrula mest hela tiden och har rätt höga servicekostnader. Bensinförbrukningen är inte så jäkla farlig. Nu vet jag inte hur du kör och hur dina förutsättningsr ser ut, men jag och kompisen kör under liknande omständigheter och hans Laguna V6:a går snålare än min XC70 2,5 T med automatlåda. Han har automatlåda på Lagunan också.
av alex79
OK, men är det då samma motor 2002 som 2009 och har det inte hänt något med den sen dess, ett sånt fel som med tändspolar borde vara uppdaterat 2009.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Flyttar tråden till Allmän Bil-diskussion då det ej gäller volvo.

/Kalle
av Rådlös
Motorn, PRV, kom redan i senare halvan av 1970-talet. Så i grunden är det en gammal konstruktion.
PRV står för Peugot, Renault och Volvo. Det var en samproduktion. Volvo har övergivit den för många år sedan.
av boston00
Hade en 2001 C5 inte V6, jag hade mycket strul med den. Nu är ju din många år äldre. Dyra reperationer var det också. Kör volvo nu, vet ännu inte om det är bättre , har inte haft den så länge än.
av Lövet
Det är absolut inte samma motor som PRV-motorn. PRV motorn är en 90 graders V-motor, Citroen motorn är en 60 graders V6.

http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_ES_engine
av llesrof
Jag läste nog lite slarvigt eftersom jag fick för mig att det var en 06:a det handlade om. Skit samma... franska bilar är ändå inget jag vill ta i med tång. De verkar småkrångla mest hela tiden. Sedan finns det en och annan som har tur.
av rd350
Man mår bäst av att hålla sig ifrån franska bilar särskilt de stora med stora sexor... Allt är dyrt och allt går sönder!
Användarvisningsbild
av Mabuse
rd350 skrev:Man mår bäst av att hålla sig ifrån franska bilar särskilt de stora med stora sexor... Allt är dyrt och allt går sönder!
Det är inte min erfarenhet av Peugeot. Jag har ägt 4 stycken och varit nöjd med allihopa. Inte mer reparationer än vad som kan förväntas av en normal bil. Möjligen att glapp i styrlederna kom lite snabbare, men det är knappast konstigt med tanke på hur mycket vikt som ligger över framaxeln när man har både V6:a och automat.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]