Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Superior
Jag ska få mitt första barn i juni och står nu inför att köpa en familjebil.
Hade så gott som bestämt mig för en V70 diesel 08- men tvekar nu då vi kanske ska köpa hus och vi inte har mer än 75% av insatsen i huset och man kräver ju 15% i insats av köpeskillingen numer:/
Banken som tidigare varit glad i att låna ut pengar är nu mer försiktig trots att vi är akademiker med mer än 90000kr/mån i lön tillsammans. Inte att de inte vill låna ut men mer att de säger att 15% måste ni ha...
Därför är jag ändå försiktig då vi kanske måste ta ett blancolån på de 25% som vi saknar i kontantinsatsen.
Nu till själva frågan, kommer vi klara oss med en V50, vi brukar åka ca 50 mil ToR på helgen för att vara i en stuga som släkten har. Då ska bebis, katt, racercykel och packning med, kommer det gå eller är det som gjort för att bli en packningsmardröm? Sedan har vi en plan att skaffa barn no2 inom 18mån efter barn ett, hur kommer det funka i en V50:/?
Snälla kom med några goda råd, min sambo kollar enbart på kronor och ören och inte till vad vi behöver..
Jag gissar att vi kör ca 2000mil/år
Användarvisningsbild
av MartinS
Vi hade en V40 under min dotters första 3 år och det var inga som helst problem. Har man bara lastgaller så man kan lasta ända upp till taket är det inga problem. Vi åkte ändå mycket på långsemestrar och pendlade sthlm-gbg en hel del.
MEN, det är ju oändligt mycket mer plats in en V70.

/Martin
av matzen10
Mmm..kattburen är väl i baksätet gissar jag? Så, barnvagn (och senare stroller till den större av syskonen) + packning + div. som man har med sig "utifall att" = V70. Cykeln på taket, ev. med en packbox bredvid. :cool:
Användarvisningsbild
av White
Erfarenhetsmässigt kan jag säga, att med två barn och all "kringutrustning" där till, massa matkassar och något mer, (som det alltid
tycks bli) då uppskattar man varenda extra mm3 som går att uppbringa! Nu har vi ändå haft 745/945 som har ganska generöst
utrymme, och jag vet hur lastutrymmena ser ut på både V50 och V70, så jag kan helt klart råda dig att tänka över det noga.
av karnaa
Håller med om att V70 är helt klart ett bättre val,Har en V70N -08 och tycker den kan vara lite trång ibland,med barnvagn,packning m.m. på lite längre semestrar...
Användarvisningsbild
av teddysoft
Jag håller med dom flesta att en V70 skulle vara det bästa för er.

Sitter själv med v40 och ett barn på 5 månader, när allt ska med
så blir det trångt i bilen, barnvagnen i bak med all packning,
hunden ligger på golvet framför passagerarsätet, sambo o barn i baksätet.
av sweborn
Superior skrev:Jag ska få mitt första barn i juni och står nu inför att köpa en familjebil.
Hade så gott som bestämt mig för en V70 diesel 08- men tvekar nu då vi kanske ska köpa hus och vi inte har mer än 75% av insatsen i huset och man kräver ju 15% i insats av köpeskillingen numer:/
Banken som tidigare varit glad i att låna ut pengar är nu mer försiktig trots att vi är akademiker med mer än 90000kr/mån i lön tillsammans. Inte att de inte vill låna ut men mer att de säger att 15% måste ni ha...
Därför är jag ändå försiktig då vi kanske måste ta ett blancolån på de 25% som vi saknar i kontantinsatsen.
Nu till själva frågan, kommer vi klara oss med en V50, vi brukar åka ca 50 mil ToR på helgen för att vara i en stuga som släkten har. Då ska bebis, katt, racercykel och packning med, kommer det gå eller är det som gjort för att bli en packningsmardröm? Sedan har vi en plan att skaffa barn no2 inom 18mån efter barn ett, hur kommer det funka i en V50:/?
Snälla kom med några goda råd, min sambo kollar enbart på kronor och ören och inte till vad vi behöver..
Jag gissar att vi kör ca 2000mil/år
Det låter ju som att de ekonomiska funderingar ni har inte handlar om bilen utan om "huset". Det är ju bara att vänta och spara lite mer så är det lugnare. Köp en V70 så ni har lite plats, tänk på att den säkert är säkrare också.
av Superior
Jo, bilen har vi råd med, men huset känns lite lurigt med mammaledighet (inga gemensamma 90000kr/mån vid mammaledighet) och en hyfsat ny bil. Ett hus kostar ju ca 3,5-5 Mkr där vi bor...och vi har inte 500kkr sparat till kontantinsats. Är bankerna så tuffa idag som det lät på min bankkvinna, kändes som det var lättare för 1,5 år sen...
Det som stressar mig är att vi bor på 4e vån i ett sekelskifteshus utan hiss...barn i juni...tjejen klagar redan på att det e tungt...
av sweborn
Superior skrev:Jo, bilen har vi råd med, men huset känns lite lurigt med mammaledighet (inga gemensamma 90000kr/mån vid mammaledighet) och en hyfsat ny bil. Ett hus kostar ju ca 3,5-5 Mkr där vi bor...och vi har inte 500kkr sparat till kontantinsats. Är bankerna så tuffa idag som det lät på min bankkvinna, kändes som det var lättare för 1,5 år sen...
Det som stressar mig är att vi bor på 4e vån i ett sekelskifteshus utan hiss...barn i juni...tjejen klagar redan på att det e tungt...
Ni kan ju trösta er med att ju hårdare kraven blir desto billigare blir huset istället, och det är ju det som är viktigt på längre sikt.

Utan hiss är ju lite jobbigt med barnvagn... förstår.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]