Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag har en liten fråga till er som har "förskolebarn" i bilen. Jag har barnbarn i just den åldern. När dom skall kliva in i bilen (V70) tar dom alltid fel ben först. Står dom på bilens vänstra sida och skall kliva in i baksätet, så börjar dom med vänster ben först och kliver in så att dom blir stående vända mot sätet och kryper upp där till bilbälteskudden (som dom naturligtvis har). Nu på vintern har dom ju också snöiga eller blöta skor/stövlar, och jag har skinnsäten i bilen! :shock: :x ??:-/ :cry: :evil: :-O) :-O) :-O)
Det är motsvarande "felsteg" om dom kliver in från bilens högra sida. Det vill säga, där tar dom alltid höger ben först.

Man får ju inte bli arg på barnen, dom är på sitt sätt oskyldiga. Dom kom "nyss" och blir ställda framför en situation som dom inte har upplevt tidigare. Då löser dom det på sitt sätt.

Ni andra som har barn i motsvarande ålder, hur gör era barn (barnbarn)? Kliver dom in med rätt fot först?

Jag kan tillägga att vi just nu håller på att iordningställa en skyddspläd av något syntetmaterial, Biltema: 39-769 ungefär. Men det finns inga hål för bilbältena så det måste fixas först. Likaså fästband att knyta runt nackstöden.
av llesrof
Barn och djur får åka i bagageutrymmet på min bil. Där har jag en gummimatta med kanter och det är bara till att lyfta ut den och skaka av den när de skitat ned den :D

Skämt åt sido... jag hade skaffat billigaste överdragsklädseln. Skinnklädsel i all ära är lätt att torka av men det är lätt att repa den också.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har fostrat min dotter sedan födseln hur man beter sig i en bil men jag har väl lite problem med hennes kompisar, dom kan man ju inte göra så myclet åt mer än at be dom ta det lungt.

Jag har alltid haft skydsklädsel på säte och baksidan av framstolar, hon är åtta nu och det var bara två år sedan skyddsgrejjerna försvann.

Jag tror inte man kan göra så mycket mer än att visa hur man gör, hjälpa och påpeka, typ.

En tröskel är inget trappsteg....

/Martin
av llesrof
Med risk för att spåra ur tråden, det finns ju vuxna som inte heller kan bete sig när de embarkerar en bil och som till exempel SPARKAR på trösklarna för att få av snö och smuts från skorna. Jag tar hellre lite smuts och vatten än märken på en kanske lackerad tröskel. Typiskt barbarbeteende.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]