Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Vill man ha krångel skall man köpa en ny bil har jag förstått.
En Duett/Amazon combi/145 i fint bruksskick ger mer glädje /mil
än en dyr krånglande nybil. Men att hitta en fin bruksveteranare verkar
inte bli lättare med åren då jag förstår dem som har en sån inte vill skiljas
från ögonstenen.(klippare som säljer bara för pengavinst undanräknade)
Vad tycker ni? Dyker rätt gammelbil upp så slår jag till och köper den bums.
av llesrof
Problemet är ju att de där gamla bilarna är skitfula och så kan ju folk tro att man inte har råd med något bättre.
av rd350
Trivs man med en äldre bil och skruvar själv och kanske inte kör så mycket är du väl rätt på det. Att tänka på är att bilarna du föreslog kräver lite mer underhåll och vård än tex. en 945a av de sista årsmodellerna. Just 940, gärna en 98a anser jag vara den mest felfria och billigast bil att äga som Volvo gjort.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som vanligt var allt bättre förr!

Oftast för att människan har dåligt minne eller en kraftig överlevnadsinstingt att förtränga dåliga saker. Därför minns vi allt gammalt som något bra.

Brukar av och till ha denna diskussionen med min far som innan han blev pensionär jobbat med att laga bilar större delen av sitt liv. Han förespråkar allt som är gammalt i alla lägen och anser att allt nytt är dynga..

För övrigt åker han en Volvo 945 classic av -98 års modell..

Under tiden jag haft min V70II (som aldrig tvekat på att transportera mig någonstans) så har pappas bil haft trasigt bränslepumpsrelä, trasig bränslepump, sönderrostat rör till styrservooljan (kylslingan). Trasig kupéfläkt, lås som krånglat mm mm.
Givetvis har hans bil varit extremt mycket billigare att äga under denna tiden än min och eftersom han lagar allt själv så är det ju ändå inget större problem för honom att åka runt i den bilen.

Men vill man åka bekymmersfritt så är det tyvärr fel val..
av sarren
Det finns alternativ till gammal bil.
Lada niva har ju funnits sendan 1972 tror jag, så reservdelar är inget problem.
LADA 2107.
LADA 2105.
Alla är från den tiden i stort sett och har varit med länge, och tillverkas fortfarande.

Vad gäller dom lite nyare LADAorna är jag inte HELT 100% säker hur det är med reservdelar.
Hur som helst.
http://www.ladasverige.se/cgi-bin/model ... branch=tth

Det kan ju vara värt att ta en titt i alla fall, och försöka avgöra om det kan vara något.
Driftskostnaderna blir något lägre uträknat på 500.000 km än en modern diselbil.
Enbart räknat på inköpspris, bränsleförbrukning.

Vad gäller reservdelar och service bör det ju bli stor fördel även där.
Förutsatt att även dom nyare är lättskruvade, och har billiga reservdelar så klart.
av llesrof
Spoiler »
Veckans bästa länk för dig: http://vazladaforum.egetforum.se/
av Provocative
Vad gäller nyare bilar (volvo) så ser jag bara en sak de har försämrat. Det är överdriven elektronik.
Ta det där ###&"#"%&///% gasspjället. DET var bra mkt enklare för bara några år sedan när de gick på wire o inte på ström. Annars vill jag påstå att komfort o aerodynamiken i nya bilar gör att jag hellre väljer en ny Volvo än en amason om jag ska åka 50mil
av sarren
Det där med att köra av vägen och volta är inte så självklart som man kan tro.
Volta en gång med en liten lätt bil som inte vägde mer än 7-800 kilo.
Hade jag haft en volvo 740 eller 940 hade jag inte skrivit här idag.
Bilen klara sig i stort sett helt och hållet tack vare att den var så lätt.
Krockar man med ett betongblock hjälper det inte hur tung bil man har, blir nästan värre där.
En rymlig lätt bil kan vara rätt krocksäker i vissa situationer.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Provocative skrev:Vad gäller nyare bilar (volvo) så ser jag bara en sak de har försämrat. Det är överdriven elektronik.
Ta det där ###&"#"%&///% gasspjället. DET var bra mkt enklare för bara några år sedan när de gick på wire o inte på ström. Annars vill jag påstå att komfort o aerodynamiken i nya bilar gör att jag hellre väljer en ny Volvo än en amason om jag ska åka 50mil
Ett isolerat fel på en enstaka modell, såna fel på bilar har funnits i alla tider. Det är alltså inget fel på dom i allmänhet.
Vad det gäller E-gas så finns det klara fördelar när det kommer till enkelheten och precisionen hos farthållaren, som numer enbart är en funktion i mjukvara = väldigt felsäker.

Där är föresten ytterligare en sak som gett upp på pappas 945:a..

Och för att göra serren glad kan jag berätta att fader även har en Niva -04 (eller är det -72.....).
När det kommer till den, hittade jag i en köpguide för Niva denna texten:
"Man bör ha ett par bra hörselskydd och vara bra kompis med en kiropraktor" :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]