Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Varit medlem här nu ett tag och förundras hur
mycket trådar det skapas ideligen om El/Elektronikfel.
Snart är den renodlade bilmekanikerns tid förbi då slitage
delar bara håller bättre o längre.
Dyra mätapparaturer o kablage samt elingengörsutbildning
bör en bilmekaniker ha idag.
Allt nytt ä'r inte av godo...särskilt på elsidan där man tycker det
kunde krävas bättre funktion/kvalitet från biltillverkarna.
För mig som inte kan ett skit om bilar är det ingen skillnad om man måste vara mekanikingenjör eller elektronikingenjör. Det är lika obegripligt för mig i alla fall. Det jag förstått genom att läsa på sådana här forum några år är att de som lärt sig att meka med gamla bilar, utan en massa elektronik, inte inser att även de måste ta till sig ny kunskap och även skaffa nya verktyg om de vill hängs med. Istället anser de att det är bilarna det är fel på. Inom min bransch, IT-branschen, funkar det inte att tro att man kan arbeta med nya datorer och system bara för att man kan Windows 3.11 och allt om 486-processorerna. Man får helt enkelt lära sig nya saker och skaffa nya verktyg hela tiden. Sedan får man väl gärna tycka att det är skit och dåligt om man vill. Eller så får man förkovra sig.
Jag lovar. Bromsbelägg kommer slitas ut, styrleder kommer bli glappa, bussningar kommer att torka sönder, däck kommer att slitas ut, bromsok kommer att kärva, avgassystem kommer rosta sönder, oavsett hur mycket elektronik det än kommer in i bilarna.
llesrof skrev:För mig som inte kan ett skit om bilar är det ingen skillnad om man måste vara mekanikingenjör eller elektronikingenjör. Det är lika obegripligt för mig i alla fall. Det jag förstått genom att läsa på sådana här forum några år är att de som lärt sig att meka med gamla bilar, utan en massa elektronik, inte inser att även de måste ta till sig ny kunskap och även skaffa nya verktyg om de vill hängs med. Istället anser de att det är bilarna det är fel på. Inom min bransch, IT-branschen, funkar det inte att tro att man kan arbeta med nya datorer och system bara för att man kan Windows 3.11 och allt om 486-processorerna. Man får helt enkelt lära sig nya saker och skaffa nya verktyg hela tiden. Sedan får man väl gärna tycka att det är skit och dåligt om man vill. Eller så får man förkovra sig.
Grejjen är väl den att ett VIDA kostar 120.000 kr i inköp och 80.000 kr/år i licens, och det behövs till ex om man vill byta bromsbackar själv, eller om du vill slå av autotorkningen på bakrutan tex.

Dyrt för hempularen som försöker fixa sin bil hemma i garaget.

Eller så får man köpa crackade kinahack för att klara sig.
För att klara sej privat med servicenivå upp till att byta olja och byta bromsbelägg så behövs inte Vida, inte heller nåt liknande.
Det räcker med en bra eller par billigare återställare. Prisnivå för en bra som kan flera saker runt 3000, för billigare varianter runt 600kr per funktion.
För den som är mer intresserad av att se i stort sett vad märkesverkstan kan plus att kunna lösa olika inställningar som finns i bilens programvara så kostar en bra handdator till detta inkl licenser runt 8000-16000 i engångsavgift inkl ett års uppdateringar (Brukar bli 4 uppdateringar på ett år) och inget mer om man inte vill uppdatera efter ett år. Då täcker den i stort sett dom flesta märkena på marknaden.

Men tidigare kunde du inte säga vad du hade för brytarvinklar oavsett vad du ställde in för brytarmått. Inte om du inte hade instrument för detta, ett sånt kostade 1985 när min far inhandlade det drygt 1800kronor. En vanlig stroboskoplampa av lite kvalitet kostade då 800kronor. Stora pengar då och dessutom för ett brytarbyte per år och stora pengar för att vrida fördelaren nångång. Men likväl var man tvungen att investera för att kunna göra det själv på rätt sätt.
Man kan göra det mesta utan rätt verktyg, men inte på rätt sätt. Det har alltid varit så och kommer alltid vara så.
Ett exempel: om man får ett fel på en liten krets i xenon-strålkastaren så den automatiska inställningen inte fungerar, måste man byta HELA strålkastaren (6000:-, tack för kaffet). Komponenten som gick sönder kanske går att köpa för 50 kr på Elfa. Det är samma på datorer. En krets går sönder på moderkortet och man måste byta hela moderkortet för samma pris som hela datorn. Elektronik har potentialen att gå hur länge som helst. Allt som går sönder inom fem år är helt säkert ursprungliga fel såvida det inte sitter väldigt utsatt för vibrationer, värme och liknande.
Man måste inte byta ut allt bara för att en komponent är trasig. Det handlar mest om hur duktig man själv är påmatt felsöka och laga och vad man har för verktyg till sin hjälp. Det går utmärkt att löda bort komponenter på exempelvis ett kretskort och ersätta denna. Om man vet hur man gör. ABS-styrboxen är ju ett klassiskt exempel där lödningarna släpper och Volvo vill byta hela boxen för hur mångs tusen som helst. Jag skickade min till en firma som lagade den för fjärdedel av Volvos pris för en ny styrbox. Hade jag vart duktig med lödkolven så hade jag kunnat laga den själv.
*pettson* skrev:För att klara sej privat med servicenivå upp till att byta olja och byta bromsbelägg så behövs inte Vida, inte heller nåt liknande.
Det räcker med en bra eller par billigare återställare. Prisnivå för en bra som kan flera saker runt 3000, för billigare varianter runt 600kr per funktion..
Hmmm... det var ju det jag skrev. Volvo släpper ju inte de modellspecifika protokollfunktionerna. Någon pirathacker får cracka protokollet och sedan skicka ned det till kina för masskopiering/produktion som tex serviceåterställare
*pettson* skrev: Men likväl var man tvungen att investera för att kunna göra det själv på rätt sätt.
Man kan göra det mesta utan rätt verktyg, men inte på rätt sätt. Det har alltid varit så och kommer alltid vara så.
Så för att vara på den säkra sidan så är det igentligen bara VIDA för 120.000 + 80.000 / år som gäller för "protokollhackarna" kan ju ha missat något eller fått någon parameter fel om de nu inte stulit informationen på Volvo. Hur vet man annars säkert att återställaren kalibrerar rätt då den i botten är ett "pirat-hack".

Jag är INTE emot elektronik, det jag inte gillar är när man använder den i protektionistisk syfte för att försvåra och fördyra,
Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]