Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av shaanas
Tjena, hoppas jag lägger denna tråd rätt nu.

Men jag har en simpel fråga angående avgasklammer. Mitt avgasrör läcker lite, och jag har svårt att få bukt på lekaget.
Det suger och pyser lite avgaser från en skarv. Jag har ritat en bild hur jag satt klammern. Har jag satt den fel?

Bild
av *pettson*
Klammern sitter fel enligt bilden. Den ska vridas. Alltid bygeln på ena sidan slitsen och överfallet på andra. Aldrig rakt över som på bilden. Vitsen är ju att klammern ska trycka materialet på ena sidan slitsen mot materialet på andra sidan, slitsningen är till för att ge plats åt materialet man trycker in med klammern. Hela vitsen med slitsen försvinner om man sätter klammern rakt över som på bilden. Det i sin tur kan inte säkerställa att det blir kliniskt tätt, men däremot att det sitter fast som det ska. Tätheten använder man avgaspasta till precis som andra sagt.
av *pettson*
Klammertypen är till för två slitsar, vilket dom flesta jag bytt i mitt liv har. Har man tre slitsar eller flera som en del trots allt har, så finns det helt andra klammer som klämmer mera runtom istället som är till för ändamålet. Det måste underlätta att då ha rätt klammertyp till jobbet istället?
Håller med Pettson här, ett U klammer ska alltid monteras på rör med två slitsar och med slitsarna i mitten så dom övre/undre delarna kläms ihop.

Själv har jag nog aldrig stött på ett rör med 3 slitsar, däremot med 4 slitsar nån gång. Men då får man som Pettson sa använda ett klammer avsett för det, runt med två fästen och en genomgående bult om man ska beskriva det enkelt.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?