Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Har funderationer bygga om en 745 till pickup
flaket vet jag måste göras en ram av 4kantrör
som förstärkning men går det flytta fram bakluckan
med en del av taket o sen svetsa fast utan förstärkningar?
(skulle vara kul göra den som en modell volvo inte byggde)
av *pettson*
umekille skrev:Har funderationer bygga om en 745 till pickup
flaket vet jag måste göras en ram av 4kantrör
som förstärkning men går det flytta fram bakluckan
med en del av taket o sen svetsa fast utan förstärkningar?
(skulle vara kul göra den som en modell volvo inte byggde)
Lösningen att använda bagageluckan som bakvägg har använts flitigt sedan man började bygga epatraktorer, säkert långt innan det också. Då var det duettens bakdörrar som blev bakvägg. När dom byggt pickup av amason eller 145 så är det bakluckan, även då man byggt på 245, 745, 855, 945. Men ett tips är ändå att skapa en bra förstärkning som används som störtbåge i bakkant. Antingen snyggt integrerad på insidan om man är noggrann med att tänka över hur orginalbalkarna går. Eller kanske en dold på utsidan. Eller en synlig på utsidan. Bagageluckan är ingen höjdare konstruktionsmässigt att hålla upp taket i bakkant alldeles själv hursomhelst.
av umekille
nja har funderat på epa-köp o regga
om den men de är för mycket ombyggda de flesta
tänkte få bygget som den bil volvo glömde
tillverka,
av umekille
en Epa går nog inte men moderna A-traktorer
går regga om som lätt lastbil du tar bara helt
enkelt och byter de dubbla vxl-lådorna mot en
enkel. En Epa var ju kortad och utan fjädring i
bakaxeln.
av rd350
Går ju även att bygga på en 744, då tar du bort en "remsa" av lagom längd på taket och flyttar fram bakdelen. (Hjälper en inte så mycket om det nu är en kombi du har!) Bakre sidodörrar plockar man bort dörrplåten på och använder den lösa plåten att lägga igen "dörrhålet" med. Blir betydligt proffsigare än epalösningar med att bara stänga dörren och svetsa igen! Förstärkningar är lämpliga att sätta mellan b-stolpe och bakre hjulhus. Har byggt sonens a-traktor på ovanstående vis, mycket jobb men nästa gång går det fortare! (Nä föresten det blir inte fler, begränsad fritid!!)
Att bygga pickis på 745 funkar, men om du ska ha någorlunda rymlig kupe så blir flaket dessvärre rätt litet :???: .
Lösningen blir att hitta en gammal ambulans med förlängt chassi !, stor kupe och stort flak !.

Byggde en pickis på en 265 ambulans för en herrans massa år sen , funkade bra och man slapp snacket om traktor dessutom :lol: .
Användarvisningsbild
av wissel
Undrar om det är möjligt att bygga om min V70 01a ? Jag menar att få den besiktad som Pickis ??
Utan att ta bort baksätena...litet kort flak med kåpa vore en dröm........
Helbilsgodkänd o allt det där ?
Jag skulle väääldigt gärna bygga om min o beredd att betala rejält.....
Nå´n som vet ?

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]