Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
Sett flera sidor där man kan köpa bilder att klistra fast där man en gång i tiden hade skattemärket som nu är avskaffat, även sett och ser flera bilder på tradera. :-O)

Har läst på transportstyrelsen att man inte får ha det påklistrat och att det bryter mot lagen :cry:

"
förordningen om vägtrafikregister (2001:650) §8, 7 kap.
”På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.” " :evil:

Är det någon som du som läsare nu vet har blivit tagen för att ha satt dit ett eget "skattemärke" i form av en bild eller en text? :roll:

Och vad händer om man blir stoppad av polisen för att man har just en bild över stället/på stället där det gamla skattemärket skulle sitta? ??:-/

Jag har 5 år kvar på min prövotid, kan en bild på skattemärket göra att mitt körkort dras tillbaka? ?:-/

Denna vill jag dra på min skylt (eller beställa en ny snygg skylt för 80kr och klistra på denna)
Bild
av Rådlös
Straffpåföljd etc. etc. vet jag inget om, men eftersom skylten enbart är avsedd för registreringsnummer och liknande uppgifter, så varför skall man göra tvärtemot vad som är avsett? Idrottsföreningsmärken, kommun och landskapsvapen m.m kan man ju sätta hur mycket man vill på andra ställen. Och det har åtminstone tidigare funnits speciella skylthållare med plats för t.ex hemkommunens namn utanför skyltens "informationsyta".
av Lazy
Det stämmer att det är förbjudet att klistra något annat än dom gamla skattemärkena på den tomma fyrkanten i mitten på reg.skylten, du lär knappast bli stoppad för att du har något annat märke där, men om du hamnar i en poliskontroll eller trafikolycka så kommer det nog att tas upp.
av llesrof
Bara för att du har prövotid så döms inte ditt brott annorlunda och du lär ju knappast få kortet indraget för att du kletat dit ett märke på nummerskylten. Och ingen annan heller för den delen. Däremot kanske du får böta. Prövotiden innebär, så vitt jag förstått, att du får avlägga nytt prov för att få tillbaka körkortet om det blir återkallat för något trafikbrott som ger just körkortsåterkallelse, till exempel fyllekörning, fortkörning eller liknande.
av Amarace
Jag vet en som fått böta för det, men det var 15-16år sedan (var populärt att sätta diverse på framskylten). Generellt är dom nog inte så hårda, men man får ju vara medveten om risken om man blir stoppad.

Sen, hur kan du ha 5 års prövotid? Vad är det för special, har du gjort något eller har någon sjukdom eller liknande? För en som nytagit körkortet är det ju bara 2 års prövotid.
av mikebike
Jag blev stoppad för att jag bytt färg på bokstäverna!
Inga böter, men jag fick ta bort de självhäftande bokstäverna på plats.
av CrossFireX
Är väl 2 års prövotid? Fick 2 år på mitt.

I alla fall, tror inte du kommer bli stoppad för att du har ett märke där. Däremot vid besiktning m.m. känns det lite osäkert.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
CrossFireX skrev:Är väl 2 års prövotid? Fick 2 år på mitt.

I alla fall, tror inte du kommer bli stoppad för att du har ett märke där. Däremot vid besiktning m.m. känns det lite osäkert.
Nyligen besiktat med ett svart klistermärke med Devilfingers och besiktningsmannen sa ingenting. Vad farbror blå säger vid en kontroll däremot vet jag inte. Fråga *pettson* han vet ju allt.

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]