Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Än finns det reservdelar tillgå till 740/940
men de blir inte fler. Särskilt på ekonomiplåt
sidan(då menar jag nytillverkning).
20år? skall bilen då vara uttjänt och skrotad?
Ett exempel:Min bilbilmekkompis ringde volvo
för en hydraulslang -88/745 till slavcylinder koppling
Han fick svaret att det var ingen lagervara utan de
kvarvarande hade volvo skickat till veteranklubben
och fick beställas därifrån.
Jag vill minnas att EU lagstiftnuing säger att biltillverkaren skall kunna tillhandahålla reservdelar i 10 år. Sedan är det väl övertid enligt lagens mening.

/Martin
Cox skrev:Finns väl ingen övertid alls anser jag, det beror helt och hållet på den som äger bilen. En bil för mig lever på övertid när det är 4-5 år.
Så enl dig så ska en bil som är 4-5år skickas på skroten? Låter inte ekonomiskt.
En bil som lever på övertid är när det inte är ekonomiskt försvarbart att reparera den längre.
Sedan har inte åldern någon betydelse.
av *pettson*
En bil går på övertid när den är äldre än den konstruerats för. Livstiden för en bil är idag i idealfallet ca 5-8år beroende på fabrikat. Och precis så länge har många sina garantier. Ingen bil idag konstrueras för att finnas till om 30år eller liknande.
Eftersom vi har avgasgarantier på 8år och reservdelar får sluta tillverkas efter 10år så är det precis som sagts.
Allt efter 10år är en goodwill av reservdelstillverkarna för marknaden Sverige.
Det betyder inte att saker ska skrotas efter den tiden, det betyder att efter den tiden så har inte tillverkaren av fordonet nåt intresse om det inte verkligen är flöde på reservdelarna.

Jag tror inte att uppfattningen är helt klar över hur stora reservdelslagren är och hur enormt många lagerprodukter det finns. Man kan inte bygga ut och bygga ut och låta produkter ligga på hyllorna och samla damm i hur många år som helst. Det finns varken ekonomi rim eller reson i det.
Om det säljs 4 slangar om året så utgår dom. Om det säljs 20 slangar så utgår dom också. Den bättre skillnaden är att volvo förpassar delarna till mindre bolag som fortfarande ser till så delarna finns. Andra slänger dom och anser att delarna utgått för alltid.
Men egentligen finns ju inte nåt problem med en sån reservdel. Den är inte på nåt sätt unikt skapad för bilen ifråga.
Är man mekaniker så vet man hur man ska få tag i en slang som fungerar precis lika bra ändå.

Förstår inte riktigt hur man kan tycka det finns lite karosseriplåt till 740 serien?
Förvisso ligger dom inte uppe på allas hemsidor eller att dom dräller i affären.
Men klokkeholm har fortfarande fruktansvärt mycket till dessa bilar.
Gå du till klokkeholms hemsida och gå in i deras katalog, allt du ser är nyproduktion där.
Säg mej sen att det är dåligt med delar..
av rd350
En bil är väl förbrukad när den kostar mer årligen att reparera än de är värd. Sen är det alltid ägaren som avgör själv,gör han allting själv är det ju inte så svårt, ska allting lämnas in ja då blir det genast anorlunda. Beträffande reservdelar till 7-900 lär det aldrig bli problem, möjligen att man får vänta några dar på grejorna eller vara lite uppfiningsrik. Vissa grejor som aldrig gick sönder när bilen var tio år gammal som tex diverse bränslerör och liknande de finns ej längre och kan vålla lite huvudbry....Sen när det gått ytterligare ett antal år så blir det genast intressant igen för då är det en veteranbil! Titta på PV och Amazon, inte mycket man behöver leta länge efter där! På tal om bevara gammla bilar, gå in på tuben och sök på "burried Plymouth" sånt kan bara hända i Amerika....
Finns det bilar som går på övertid. En bil som man kan och orkar hålla i hyfsat skick så länge som möjligt måste vara det bästa miljövalet även om den skitar ner lite mer än en ny och har du en Volvo av äldre modell så brukar man kunna hitta reservdelar inom en mils omkrets om den skulle råka gå sönder någon gång och då speciellt 700-serien.
Det står väl en reservdelsbil inom räckhåll för dom flesta av oss :lol:
av Cox
Provocative skrev:
Cox skrev:Finns väl ingen övertid alls anser jag, det beror helt och hållet på den som äger bilen. En bil för mig lever på övertid när det är 4-5 år.
Så enl dig så ska en bil som är 4-5år skickas på skroten? Låter inte ekonomiskt.
En bil som lever på övertid är när det inte är ekonomiskt försvarbart att reparera den längre.
Sedan har inte åldern någon betydelse.
Har aldrig sagt att bilen skall skrotas, men för mig är det övertid sedan om det är ekonomiskt eller inte saknar relevans.
Själv så brukar jag byta bil efter ca 3 år. Efter 3 år så anser jag att den är förbrukad och då byter jag.
av osla
en bil som man har fått rostlaga i bärande delar 2-3 gånger kan man börja tänka på att skicka till pressen. men annars så går ingen bil på övertid bara den inte börjat rosta under och i bärande delar. med rosta menar jag inte några små hål på några cm utan när det börjar försvinna balkar eller golv
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]