Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
märkte jag. Antar att det är vinterblandningen med 75%/25%? Eller är det en vanlig chockhöjjning? Tankar alltid E85 och antar att bilen kommer dra aningens mindre med vinterblandningen?
/Håkan
Användarvisningsbild
av SvenB
Varje år höjs E85 50 öre 1/11 och sänks igen 50 öre 1/4. Som sagt, det beror på den 10%-iga ökningen av BF95. Men, Håkan, tro inte att du kan märka den minskade bränsleförbrukningen precis efter 1:a tankningen efter 1/11. De börjar fylla upp cisternerna på mackarna med vinterblandning redan 15/10, men tar inte det högre priset förrän 1/11 då de måste tillhandahålla vinterblandning. På våren är det liknande. De måste hålla vinterblandning i cisternerna till och med 31/3, men får inte ta det ökade priset mer än till 1/4 då de även får börja fylla normalblandning igen. Detta enligt kontakter med ett bensinbolag.
Min erfarenhet är att jag inte märkte ett smack att förbrukningen gick ned med vinteretanolen. Förmodligen pga mer kallkörning under höst/vinterhalvåret samt två snöiga vintrar i rad med blinkande antispinnlampa. Hamnade alltid på 1,2 liter per mil med min förra bil (2,5FT). Jag mätte alltid exakt vid pump. Men under de två år jag körde så låg etanolen alltid under bensinpriset vad jag vill minnas. Och så går bilen så mycket bättre på E85
Kan heller inte påstå att jag märker någon skillnad på vinterblandingen vad gäller förbrukning. Den extra energin bränslet innehåller äts upp av snö och kyla.

Förövrigt skulle jag önska att vi slapp dett otyg med vinterblanding av E85. Åtminstånde att jag själv kan välja om jag vill ha mer bensin i bränslet eller ej. Alla som använder motorvärmare, alla taxi som kör dyggnet runt, får nu köra på onödigt hög bensindel i E85.
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev: Förövrigt skulle jag önska att vi slapp dett otyg med vinterblanding av E85. Åtminstånde att jag själv kan välja om jag vill ha mer bensin i bränslet eller ej. Alla som använder motorvärmare, alla taxi som kör dyggnet runt, får nu köra på onödigt hög bensindel i E85.
Det vore enkelt att skippa det helt och hållet. De som tror sig behöva ökad inblandning (ingen motorvärmare, extremt kallt. etc.) kan ju ordna det själva. Det är ju bara att "pytsa" i några liter BF95 när man tankar. Och appropå minskad förbrukning. Man skall givetvis inte gå på en enstaka tankning, men min senaste tankning, i går, hade förbrukningen minskat betydligt. 2.5 dl på 10 mil mätt på 43 mil vid pump. Det är den första tankning jag gör med vinterblandning utan att det är vinterväder. Få se om det håller med mindre förbrukning ända till snö och kyla kommer.
...eller om man skulle kunna hitta en pump med Aspen E att tanka Volvon med:

Vinteregenskaperna hos AspenE är mycket
bättre än vinterversionen av vanlig E85.
Detta trots att AspenE innehåller samma
etanolhalt året om – jämfört med vinterversionen
av E85 som innehåller nästan
50% mer bensin.

http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsh ... nE_LOW.pdf

Vi använder en från Biltema för ba[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]