Kolla den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=74205
Studera bilden. Som du ser, så laddas inte batteriet förrän generatorn ger mer än 13,8 volt och uppåt. Vad händer då mellan 12,7 och 13,8 volt? Ja, lite förenklat, inget ting! Den spänning som kommer ur generatorn går åt till ljus, tändning, pumpar, styrdator etc. etc. Då blir det inget över till batteriet.
Om vi nu förutsätter att din generator är frisk och fräsch, så känner den av att batteriet är tomt och då "blåser den på" med full laddspänning så länge som batteriet kan ta emot. Men det är klart, om du stänger av ett antal förbrukare i ett sådant "akutläge" så fylls ju batteriet fortare när det får ta hand om det mesta av strömmen (amperen) själv.
Är batteriet fulladdad, ja då sjunker spänningen ner till dom här 12,7 - 13,8-volten igen och all "driftutrustning" går direkt på generator, skulle man förenklat kunna säga. Det är alltså laddningsregulatorn som sköter detta.
I äldre tider hade bilar en amperemätare. Den hade två områden med en skala med noll i mitten. På ena sidan stog det Amp och ett plustecken och på den andra sidan Amp och ett minustecken. Vanligtvis var dom graderade, i bästa fall, upp till 8 Amp. Där kunde man se om och hur batteriet laddades,
plus = ström in till batteriet, eller
minus = ström ut från batteriet. Sådana mätare finns ännu att köpa, men dom kanske inte passar i instrumentpanelerna på dagens bilar. Men kan vara ett bra instrument om man vill hålla koll. Gärna ihop med en voltmeter också. Då får man ännu mera koll.