Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av v40wangster
Tjo everyone,

Har en söt liten gul v40 1.8i.... Alla klagar på dom men fattar inte varför, kört 17,000 mil med den och enda jag bytt som inte är slitagedel vad jag vet är en länkarm. sen givetvis service, kamrem, och nyligen bytta generatorremmen!

Iallafall! Blev våldtagen vid väjningsplikt av en saav 900 i ca 50km/h. Han tog endast vänstersidan bak på bilen, alltså dragkroken och allt klarade sig!

Pratade med en kille på volvo som var FD verkstadsarbetare, han påstod att eftersom bakluckan har krängt sig, (går in på en sida och går ut på den andre sidan) och att jag har fått bucklor på taket, det säger han att de beror på att jag blev påkörd rätt i vänstra balken (bilen ser inte alls jätteförstörd ut, utan lite plåtskador och så vidare, men man ser ju balken eller chassit, va de nu är.

Har hört av folk att de oftast är skrotning på bilen om ramen har rubbats, kan den ha gjort de i såpass låg hastighet?

Och vad tror ni försäkringsbolaget kan betala för en v40? Det är en 01a, med ACC och stora stereopaketet alu fälgar osv. 2 nycklar,larm, m.m gått 16,900 mil. 1.8i motorn. Jag kollade själv upp på blocket och en likvärdig kostar 42,000.

Dom sa iaf på verkstaden här i blekinge (är göteborgare men har kärleken här nere) att ifall dom ska laga den så kommer dom inte laga den här nere, utan bärga upp den till göteborg och göra det där. Så frågan är va dom kommer göra? Lite vilda gissningar?:) Och hur mycket pengar ska jag ta för min bil ifall dom vill skrota den? Får svaret imorgon.

Har volvia (Vilket jag ska byta efter jag läst Brainy's och Matzen10's tråd, dom var orsaken att jag reggade mig här in the first place )

Så vad tror ni om min lilla gula fågel, kommer den flyga igen?
av Marbas
Under våren har jag haft oturen att båda bilarna har krockats och lösts in. När en bil löses in så får man vad motsvarande bil skulle kosta att införskaffa, på motsvarande sätt som när du köpte din bil. Dvs, köpte du bilen hos en handlare får du vad en handlare skulle sälja din bil för idag, vilket i regel är lite mer än om du köpt bilen privat.

Jag gjorde så att jag letade upp liknande bilar på nätet, jämförde de priserna mot bilpriser.se. Bilpriser.se visar inte ofta korrekt prisbild, men om man jämför med vad t.ex. handlare tar så får man ganska snabbt fram en kvot. I mitt fall hade jag en V70 D5 MY04, och kvoten var ca 18%, dvs jag skulle lägga på 18% på bilpriser.se priset för att få vad en handlare tar för samma bil. För vår Nissan Micra var motsvarande kvot 4%. Sen slog jag in min bil på bilpriser.se och fick ett pris, som jag multiplicerade med kvoten.

När jag sen fick beslutet av försäkringsbolaget var jag givetvis inte nöjd utan ringde och pratade med dem. Eftersom jag grundligt kollat upp priser och värdet på min bil, och skrivit ner allt som var nybytt osv (t.ex. nya vinterdäck, nyinstallerad motorvärmare osv), så lyckades jag lyfta ersättningen på min V70 från 84000:- till 89000:-, och på Micran fick jag 71000:- istället för 69000:-.

Så, två samtal (ett per bil) gjorde att jag fick 7000:- mer än första förslaget från försäkringsbolaget, tack vare bra argumentation.

Jag säger inte att det i alla fall går att få upp ersättningen vid totalskada, men det kostar inget att ringa och prata med försäkringsbolaget. I mitt fall var handläggarna mycket trevliga och vi hade väldigt bra diskussioner om bilar i allmänhet osv.

Fast, bäst vore ju om de lagade din bil, vilket jag hoppades på för mina bilar. V70 hade faktiskt blivit sned i ramen (körde in i ett vägräcke i väldigt liten vinkel) så de slutade räkna på renoveringskostnad vid 110000:-. Micra körde frun på en älg med, så den blev ihoptryckt i taket vilket inte gick att räta ut.

Lycka till.
av v40wangster
Kollade upp bilpriserna men fick bara "Vi kan tyvärr inte hitta din modell i vår databas. Vi uppdaterar våra databaser i stort sett dagligen, så om det är en ny bil, prova gärna snart igen."

Men men, har ju bytt kamrem för 1,500 mil sen, bytt båda generatorremmarna och ett blinkersglas m.m

Hoppas igentligen inte dom lagar den då både katten och en styrled börjar ge sig enligt förra verkstaden :) Men som sagt! Har aldrig haft problem med bilen någonsin innan, och alla klagar på 1.8i motorn :) sjukt.

Tack för ditt svar iaf!
av v40wangster
Va i helvete... är dom allvarliga?

Köppris22 000 kr från företag och mellan 14-19 privat... billigaste som finns ute på blocket o KVD/Netbil m.m är 42,000 för en 01a... tänker fan inte nöja mig under 25 isådanafall med tanke på va biljäveln kostar.
av Rådlös
När försäkringsbolagen dikterar så kan det vara svårt att sätta emot. Jag har t.o.m försökt med advokathjälp en gång. Visserligen vann jag till slut, men det satt långt inne. Advokatens arvode gick på rättshjälpförsäkring.
Att man nyligen har bytt det ena eller andra har nästan "noll" i betydelse. Det enda som gäller är om bilen fungerade som det var tänkt från början, i skadetillfället. Och säkerhetsdetaljer, bromsar, däck, belysning m.m m.m skall vara godkända. Annars blir det "minuspoäng".
av v40wangster
Ajjemen, allt var perfekt, t.o.m ett par veckor gamla däck. och all belysning funkar, eller ja, e.v inte vänster bak efter smällen då...
av *pettson*
v40wangster skrev:Ajjemen, allt var perfekt, t.o.m ett par veckor gamla däck. och all belysning funkar, eller ja, e.v inte vänster bak efter smällen då...
Om du argumenterade lika hårt i telefonen med försäkringsbolaget som du gör här så bör ni kunna komma överens.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tyvärr, det du uppger som extra bra med din bil är att den var trafiksäker. Det betalar dom inte extra för. De betalar för vad en annan trafiksäker V40-01 1,8i kostar.
Användarvisningsbild
av erikn
Marbas skrev:Under våren har jag haft oturen att båda bilarna har krockats och lösts in. När en bil löses in så får man vad motsvarande bil skulle kosta att införskaffa, på motsvarande sätt som när du köpte din bil. Dvs, köpte du bilen hos en handlare får du vad en handlare skulle sälja din bil för idag, vilket i regel är lite mer än om du köpt bilen privat.
När jag hade Trygg-Hansa och krockade med min 245:a så var det tvärtom. Jag fick vad en handlare skulle köpa min bil för. Jag fick 5000 kr. Spelade ingen roll hur mycket jag ryade och hade mig, jag sa till och med att jag inte ville ha pengarna, skaffa en likvärdig bil i stället. Nope.

Det var en 90:a, detta för ca 5-6 år sedan. Jag kommer aldrig ha det försäkringsbolaget igen.
av Marbas
erikn skrev: När jag hade Trygg-Hansa och krockade med min 245:a så var det tvärtom. Jag fick vad en handlare skulle köpa min bil för. Jag fick 5000 kr. Spelade ingen roll hur mycket jag ryade och hade mig, jag sa till och med att jag inte ville ha pengarna, skaffa en likvärdig bil i stället. Nope.

Det var en 90:a, detta för ca 5-6 år sedan. Jag kommer aldrig ha det försäkringsbolaget igen.
Det var just Trygg-Hansa jag hade till bägge bilarna... Och har till våra två nya.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]