Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Har fått punka i framhjulet. Självborrande skruv!
Hade en stor burk "CRC resevhjul" och tömde den i däcket. Den fyllde fint :) men efter 3 km (hann precis komma hem) var det tomt igen! Det var bara att byta mot låtsas hjulet :(
Till natten vände jag hjulet med hålet ner. På morgonen var det tomt igen med massvis av geggan på uppfarten. Provade att fylla med kompressor. Det gick! Nu håller den tätt. Vågar man sätta på det hjulet?

Köpte dessutom Biltemas reparations kit. Med CO2 16grams. Funkar det?

Vad har ni för erfarenhet av CRC reservhjul respektive Biltemas reparations kit?
Går det verkligen att blåsa upp hjulet?
av llesrof
Jag har ingen erfarenhet av reperationsmojänger, men det kostar inte speciellt mycket att få ett däck lagad av en däckverkstad. Och då håller det och du slipper att fundera på om lagningarna på sprayburk kommer att hålla eller inte. Som jag ser det är dessa burklagningar avsedda för att snabbt laga däcket på plats så att man i alla fall kan ta sig till en verkstad. Jag skulle inte ens fundera på att köra med det där däcket innan jag fått det lagat på riktigt.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har köpt ett Biltemakit, men hittills sluppit använda det. Egentligen ska man kolla på insidan så att inte skruv/spik fläkt upp för mycket. Men går det som punkterat däcket rakt in så kan man laga som det är. Jag har tidigare gjort lagningar ett flertal gånger med ett gammal Jula-kit, men själva verktygen där var skit. Men de nya ser i alla fall ut att vara bra när man ser det på bild. Biltemas innehåller ju dessutom patroner så att man kan fylla. Jag har en gång försökt använda tätning på burk, med ung. samma resultat som det du beskriver. Så det anser jag är skit, men de andra kiten är kanon.

http://www.jula.se/reparationssats-for- ... ack-600209
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-o ... sats-dack/
av mikebike
"Reservhjul på burk" är nödfix, se till att få däcket reparerat av en däckverkstad.
Enligt min verkstad måste däcket tas bort från fälgen och lagas från insidan. "Lakritsremmen" som stoppas in utifrån kallar de fusklagning.
Användarvisningsbild
av erikn
Där jag har varit (däckverkstad) så har man tagit loss däcket för att kunna kolla insidan, men sedan har de lagat med "lakritsremmen" som du kallar den. Och som jag skrev i mitt första inlägg, egentligen ska man kolla insidan så den inte är uppfläkt, men oftast händer inte det och man kan försöka se om skruv/spik gått rakt in och då laga själv. Men det är ju upp till var och en om man tycker det är riskabelt.

Inser ovan att det ser ut som att jag har haft väldigt många punkteringar, men det är bara några stycken. Har uppskattat väldigt att kunna laga själv, man slipper joxa med reservhjulet och åka till däckverkstaden. Det var en gång innan jag skaffat egna grejor som jag var till däckverkstad, då lagade de med "lakritsremmen", sedan har jag varit senare då jag var osäker på hur trasigt det var.
av Rådlös
Jag har använt sprayburk två gånger vid punktering. Ena gången blev det tätt och behövde inte åtgärdas något mer, men andra gången (en annan bil) höll det inte. Alltså 50% utdelning.
Enligt instruktionerna på burken är det ju viktigt att man kör däcket varmt så att geggan härdar. I mitt ena fall hjälpte det ändå inte. Däckverkstäderna är inte glada att få jobba med ett sådant däck efteråt. Även om det har härdat vid hålet, så är det kletigt som det värsta flugpapper inne i däcket, säger dom.
av kamilenski
Det blev perfekt med Biltemas RepKit! Gick på 1 minut. Sen fullde jag dock med luft. Ej CO2.
Bilen testades upp till 150. Inget vibb.
Är nöjd! Och nu har jag några rep strängar kvar.
Användarvisningsbild
av erikn
Idag var jag glad att jag hade ett kit. Frugan ringde och talade om att när hon kom hem så bara pös det om hjulet. Skruven måste ha gått in i hjulet ganska nära oss. När jag kom hem var det ca en timme innan vi skulle åka åt varsitt håll och båda behövde varsin bil.

Bild
Skruven utskruvad ur däcket.

Bild
Raspa upp hålet.

Bild
Solution

Bild
Lakritsremmen nästan på plats.

Sedan var det bara att pumpa upp hjulet och sedan kunde vi åka dit vi skulle.
av kamilenski
Ja. Kittet är ok.

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]

1 liter på 75 mil låter ju inget vidar[…]