Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lejsing
Vet någon hur jag ska på ett enkelt sätt få bilbältet att rulla tillbaka. Det är dåligt "tillbaka rull" i den, troligtvis en del damm i kasetten, men går den att öppna och rengöra utan att mixtra med säkerheten? M v H lejsing
Jag har med framgång kört med siliconduttare, den som ska vara till dörrlister egentligen. Dra ut bältet helt, ha på siliconduttare på den del som inte kommer i kontakt med kläder. Mitt bälte rullade in sig bra mycket bättre efter det.
Det fungerar alldeles utmärkt med spraysilicon på burk. Dra ut hela bältet och spraya på ordentligt, släpp in bältet och dra ut det igen och spraya. Dra ut och släpp in några gånger. Klart.

Vid det här laget borde bältet rulla upp fin-fint igen.
av *pettson*
Men problemet kan väl inte vara själva textilen.. Problemet borde vara en kärvande fjäder till rullen. Textilen lär inte vara sliten så långt in och därför så bör den heller inte kärva. För min del hade jag aldrig sprutat nåt på textilen förräns jag vet att det inte skadar den. Det är textilen som håller mej levande.
I bland när jag "har för lite att göra" brukar jag rulla ut bältena helt, låsa dem med en plastklämma, tvätta dem med vanligt tvättmedel och vatten, låta torka helt. Då vet man att de är rena i alla fall, eventuellt kan man dra ut dem och blåsa lätt med tryckluft om man är rädd att man har fullt med damm i rullarna. Att plocka sönder rullarna är inte att rekomendera, inte "smörja" heller då är det byte som gäller.
Hej

Har haft min V70 MY11 i några månader nu och i förrgår hade jag för första gången tre personer i baksätet. Bilbältet till den mittersta platsen vägrar dock att rulla in mer än några cm. Lite märkligt på en helt ny bil. Får bli ett garantibesök på det :(
Som svar på inte det sista inlägget: Jo bältet rullar in lättare om det är rent och glatt, ett knep jag kört med i mina gamla bilar som fått problem är att spruta på nån sorts inredningsshine - som tvättar och får plast att glänsa, nuförtiden på modernare bilar räcker att nån gång ibland tvätta dem, drar av med en rengöringsvipes.
MathiasSV70 skrev:Hej

Har haft min V70 MY11 i några månader nu och i förrgår hade jag för första gången tre personer i baksätet. Bilbältet till den mittersta platsen vägrar dock att rulla in mer än några cm. Lite märkligt på en helt ny bil. Får bli ett garantibesök på det :(
Ett tips är att lägga en ny tråd i din bils kategori.

Din bils mitt bälte kärvar om tyget ligger mot bältet.
Vik ned höger rygstöd o kolla in där, för den sitter bakom höger rygg långt ned.
Du kan även de om du lättar på golv insatsen som sitter under bagagerumsgolvet.
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Hej! Tack för snabbt svar. Har en lödsta[…]