Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Så kör du snålt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8678448.ab

Grundprincipen är att köra på högsta möjliga växel (och därmed lägsta varvtal). Hoppa därför över växlar. Från ettan till trean. Från trean till femman. Högsta växeln kan ligga i från 50 km/h.

Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medlutskraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.

Jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.

Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) istället för att fotbromsa. Med motorbromsning stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen.

Gasa aldrig med mer än halv gas och varva aldrig över 3 000 varv.

Måste du stanna mer än en minut, vid köbildning eller vid trafikljus, stäng av motorn.

Använd aldrig AC (luftkonditioneringen) annat än när det är absolut nödvändigt.

För automatväxlade bilar gäller det att köra mjukt och att växla upp så tidigt som möjligt.

Källa: Motormännen
av *pettson*
Beräknar man hur mycket man kan kapa kostnaderna på en V70 under en 1års period?
Tänkte om det blir många kronor kvar efter extrabytet av bromskivor?
För det kostar en omgång skivor att inte använda bromsarna rejält under ett år.
Totalkostnaden är det intressanta menar jag..

Sen finns det ju en del konstigheter, kör vi 850 så får vi bränsleavstängning om vi befinner oss över 2500rpm, då ned till 1500 rpm. Har vi inte passerat 2500rpm innan vi släpper av, tja då får vi ingen bränsleavstängning alls nedåt, notera att alla insprutningssystem på alla olika bilar inte alls beter sej lika. Det skiljer ju även om man åker turbo eller icketurbo, samt om man har lättryckare eller inte.
Gör du fel så får du istället en måttligt högre förbrukning till en rejält högre förbrukning.
Ska till att alla lusläser egenheterna i sina styrsystem parallellt med att dom läser tipsen, för att det ska bli fungerande tips så att säga.

Naturligtvis finns det pengar att tjäna på körsätt genom att lätta på gasen, billigast och bäst är väl att tänka två ggr om man behöver ta bilen just nu eller om man kan samköra och göra mera ärenden medans man ändå har bilen.
av llesrof
Du kan ju fortfarande nypa till rejält på bromsen ett par gånger i veckan för att motionera dem. De måste ju inte becka ihop bara för att man planerar sin körning och motorbromsar mer. När jag gick en kurs i ecodriving fick vi lära oss låta växeln ligga i när vi körde i medlut, alternativt att vi skulle motorbromsa. Motorn stänger av bränsletillförseln och den drar faktiskt mer om man lägger ur växeln och låter motorn gå på tomgång. I alla fall på Volvo S60.
av Marbas
Mest tjänar man på att planera sin körning, inte ligga tätt bakom framförvarande bil, inte göra några onödiga accelerationer/inbromsningar, och inte köra för fort.

Sen vet jag inte hur jag manuellt ska växla upp med min automat när den är i automatläge... Ska man accelerera på halvgas (en rekommendation) så kommer ju lådan växla när den tycker det är lämpligt, vill jag att den ska växla tidigare (en annan rekommendation) får jag ju släppa på gasen, men då accelererar jag säkerligen för sakta för att det ska vara optimalt...

Jag håller med *petsson* - lär känna din bil, tänk förnuftigt och var medveten. Generella regler brukar vara just generella och inte de mest optimala.
av llesrof
Marbas skrev:Mest tjänar man på att planera sin körning, inte ligga tätt bakom framförvarande bil...
Problemet är att då kommer det någon dumfan i en Audi och kör om och lägger sig mellan oss.
av Marbas
llesrof skrev:
Marbas skrev:Mest tjänar man på att planera sin körning, inte ligga tätt bakom framförvarande bil...
Problemet är att då kommer det någon dumfan i en Audi och kör om och lägger sig mellan oss.
Eller en svart BMW med tonade rutor...
av PTV
Eller så kan vi ju en enda gång i historien sluta oss samman i landet Sverige och bara ställa bilen på gatan och låta den stå tills någon inkompetent person i denna regering försöker tänka ut något smart som de från början hade betalt för.Man kanske skulle skaffa en häst.Gick ju bra en gång i tiden så varför inte igen.Ca fem miljoner hästar i Sverige som ersatt bilen och som släpper sin avföring hejdlöst på gator och torg i denna framtid. :D

Måste fyrhovsdriften fungera vid en besiktning och hur gör man om pållen inte klarar avgasutsläppen utan skiter surt !?.Måste man ha dubbade hovar på vintern !?.Kan man frirulla med pållen om man har passagerare som åker med !?. :D
av CalleV70
hur skoj är det på skala 0 till 10 att inte förbruka bränsle. Då kan man ta bussen.
Sen kan man vara lite smart. Jag kör fortare än hustrun, jag släpper gasen i tid vid avfart från motorvägen och rullar upp i korsningen, hustrun släpper inte gasen och får trots lägre fart bromsa hårdare. Jag har tröttnat att övertyga /lära henne för att spara någon krona i månaden. Bättre lite frid...
Fast roligast var väl i tidningen igår om miljöpartisten som vill ha ner CO-utsläppen men hade själv flugit ner i europa på semester!! Vem tusan brände mest CO?

:D
av *pettson*
Det finns redan fintrimning av häst, nedfilning av tänderna för att ekonomitrimma förbränningen. Även justering av utblås medelst höjdjustering på svans återfinns. För den vågade så går det att montera fritt blås via rör i utblåset. Den hågade köper en överladdningssats som innebär veterinärtratt runt munnen för att insamla så mycket fartvind det går vid språng, det kräver också dubbel bränsleranson men ger mer fart på ekipaget.
Problematiken idag är vad man skattar för och vad man får. Du kan redan köpa dej klimatneutral genom att köpa utsläppsrätter som motsvarar din årsförbrukning eller mer om du vill. Du får däremot inte ta upp dessa och dra av co skatterna på drivmedlet du köpt eller på annat du förbrukat som skapat co. Nej.. då räknas inte utsläppsrätterna som att dom är på *riktigt*. Bara företag kan köpa och dra av *på riktigt*..
Anledningen är att staten tar 4ggr mer för co utsläppet i kostnad på en produkt än jag faktiskt kan köpa riktiga utsläppsrätter för. Så vart går den mellanskillnaden? Inte otippat till att sänka löner.
Vi fick ju ett pålägg på försäkringarna för att bära egna skadekostnader inom bilismen. Det klubbades igenom innan utredningen var klar. Nu är utredningen klar och det var inte genomförbart, däremot återstår avgiften som numera ingår i skattesänkningsbudgeten.
Problematiken är att vi kan gödsla in pengar för miljön, tills nån jävel (ursäkta ordvalet) faktiskt gör så pengarna går till miljön på ett eller annat sätt. Men idag är det liksom andra avgifter en kassako som går att använda till precis allt utom miljön sen..
Användarvisningsbild
av isak
många ggr åker dumfan volvo och trivs i vänsterfilen som limmad.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]