- tis 08 mar 2011, 17:29
#507297
Så kör du snålt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8678448.ab
Grundprincipen är att köra på högsta möjliga växel (och därmed lägsta varvtal). Hoppa därför över växlar. Från ettan till trean. Från trean till femman. Högsta växeln kan ligga i från 50 km/h.
Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medlutskraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.
Jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.
Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) istället för att fotbromsa. Med motorbromsning stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen.
Gasa aldrig med mer än halv gas och varva aldrig över 3 000 varv.
Måste du stanna mer än en minut, vid köbildning eller vid trafikljus, stäng av motorn.
Använd aldrig AC (luftkonditioneringen) annat än när det är absolut nödvändigt.
För automatväxlade bilar gäller det att köra mjukt och att växla upp så tidigt som möjligt.
Källa: Motormännen
Grundprincipen är att köra på högsta möjliga växel (och därmed lägsta varvtal). Hoppa därför över växlar. Från ettan till trean. Från trean till femman. Högsta växeln kan ligga i från 50 km/h.
Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medlutskraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.
Jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.
Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) istället för att fotbromsa. Med motorbromsning stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen.
Gasa aldrig med mer än halv gas och varva aldrig över 3 000 varv.
Måste du stanna mer än en minut, vid köbildning eller vid trafikljus, stäng av motorn.
Använd aldrig AC (luftkonditioneringen) annat än när det är absolut nödvändigt.
För automatväxlade bilar gäller det att köra mjukt och att växla upp så tidigt som möjligt.
Källa: Motormännen