Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu ger jag upp OkQ8 GDS hallar, dom håller tydligen på att läggas ner eller vad dom nu pysslar med, mitt råd till dom är höj priset till 200 i timmen eller vad som behövs köp in dom gamla hederliga 70 tals luftarna med hydralkolv ur golvet, (Det är ju dom som fortfarande finns på dom flesta i Stockholm men även dom tar slut och behöver bytas till nya även om dom håller i ca 30 år) se till att halen fungerar med liftar på alla platser, ta betalt för det bara det fungerar, orkar inte höra fler duma förklaringar där. Om glömt lägga undan pengar till underhåll och allt möjligt konstiga förklaringar. Går det så illa stäng allt då eller höj priset och se till att det fungerar. Nu har jag fått sagt min mening kanske någon i ledningen läser detta men det tror jag inte. Får tacka för den tid som var när hallarna var i sin storhetsglans med dom hydrauliska lyftarna och högtrycktvätt.

Åter till ämnet Nu diskuterar vi ljusa tider i stället för en firma som bestämt sig för att sakta men säkert lägga ner och ta bort allt.

Har någon något tips på konkurrent som startat GDS hall med vad jag anser man behöver där, lyft med ramper man kör upp på för att komma åt under bilen, högtryckstvätt som även får användas för att spola av bilen under, givetvis spolar man minimalt på lyften. el uttag och tryckluft uttag om jag får vara petig det sista är inte så viktigt.
En stor fördel om man kan lämna olja på retur men jag kan ta med det därifrån så inte heller ett jätte krav.

Vad säger ni har någon ett tips? någon som har verkstad som kanske kan tänka sig att hyra ut sin luft så man kan tvätta bilen under inför besiktning efter vinterns salt attacker m.m.

Vill hitta en permanent lösning på detta.

Har funderat på en ide som jag även tänkte ta upp här i ett första intresse kontroll, vad sägs om att starta en ekonomisk förening där vi helt enkelt bygger upp en ny tvätthal i Stockholm med rejäla lyftar och högtryckstvättar som får användas under bilen m.m.
Resterande i hur jag tänkte det hela kan jag presentera lite mer samt att vi i så fall skulle behöva fin slipa detaljerna kring det lite.

men i stora drag tror jag man får göra så att alla får köpa in sig i föreningen och en tim debitering på plats för att sedan försöka få hallen självförsörjande på intäkterna från besökarna, samt att medlemmarna får lära sig att hålla ordning där hyggligt föra att inte allt för stor förstörelse och städkostnader ska uppkomma.

Vad tror ni om dessa två förslag? Någon som har tips på GDS hall med högtryckstvätt och lyft på samma plats eller förslag 2 starta en ny ekonomisk förening och bygga upp en tvätthall.

Mvh
Andis

Ps off topic här har ni en länk till en tråd om OkQ8 GDS hallar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ds#p457930
Andis skrev: vad sägs om att starta en ekonomisk förening
Ungefär som OK alltså? :wink:

Larzan skrev:Nu var det ett tag sedan jag var in i själva GDS hallarna, men har inte OKQ8 Fittja och Tumba sina lyftar?
Alla OKQ8 skall ta bort merparten av lyftarna, det skall finnas 1 eller 2 per hall är det tänkt.

Jag håller med om att det är fullständigt idiotiskt av OKQ8 och jag har kontaktat dem, utan att lyckats få något vettigt svar. :evil:
Eftersom jag varit medlem i drygt 25 år börjar jag fundera i att ta upp detta den vägen...
mikebike skrev:
Andis skrev: vad sägs om att starta en ekonomisk förening
Ungefär som OK alltså? :wink:

japp helt riktigt, fast vi gör det bättre, dom känns som dom är så mätta att dom inte orkar bry sig om något längre, blir så med en del företag när kassakistorna är fulla och det drar in pengar utan att man bryr sig vad kunderna tycker.
Larzan skrev:Nu var det ett tag sedan jag var in i själva GDS hallarna, men har inte OKQ8 Fittja och Tumba sina lyftar?
Alla OKQ8 skall ta bort merparten av lyftarna, det skall finnas 1 eller 2 per hall är det tänkt.

Jag håller med om att det är fullständigt idiotiskt av OKQ8 och jag har kontaktat dem, utan att lyckats få något vettigt svar. :evil:
Eftersom jag varit medlem i drygt 25 år börjar jag fundera i att ta upp detta den vägen...
Låter som en bra ide, som skulle vara guld om den gick igenom, dom har ju monopol på denna marknad så jag förstår inte hur man kan missköta den så otroligt. Men jag har haft med det företaget att göra och jag har väldigt liten förhoppning av att någon lyssnar, man måste ända in i styrelse rummet för att någon kanske ska lyssna. Det är min erfarnhet efter att frågasatt saker där, ingen som vågar svara eller så kommer förskrivna svar som är inlärda att det här ska det svaras. Forsätter du vara påstridig brukar lösningen vara du är jobbig du får gå eller degraderas. Så har det hänt för några vänner som var lite för i frågasättande.

Allt brukar i slutet hänvissas till dom i styrelserummet, och vad dom säger är lag. Har dock get upp och inte försökt hittils få ett mötte med ägarna och ledningen, men det är ditt man måste i den här frågan om lyftarna, sen gäller det att övertyga dom.

men som det känns så är det inte så intressant att göra något som kostar pengar, när man ändå kännar pengar, tänkandet att känna mer om man gör något bättre verkar inte finnas.
Gäller hela sverige alla spolning på platser med lyft har förbjudits av högsta ledning, är det bäösta svaret jag fått fram hittils.

Men nu är det frågan finns det någon konkurrent vi kan börja gynna+

Eller ska vi försöka bli pinjärer och spräcka monopolet dom haft så länge men misskött mer och mer dom senare åren. Tvätt av bil kan man göra på hur många ställen som helst, så det monopolet är redan spräkt av Jet med flera.

Men kombinationen lyft med tvätt är ju guld, hur många gånger lyckas ni byta olja på en bil utan att man måste skälja av motorn lite efteråt, nu är ju volvona bra på detta men min sommarbil rinner oljan från filtret över halva styrväxeln plus att olja från pluggen brukar rinna ner på framvagnsdetaljer, men följd att vill man ha en ren bil under måste man skölja av den efteråt. Och vad är bättre än att man gör det i en hall med oljeavskiljare. Nu kommer det ju att få göras ute med massor av palbokar och kludder samt att det komemr hamna på baken för det dropapr ju antingen där och under halva bilen eller jag får tvätta av det. För någonstans ska det av och jag föredrar att tvätta av det på en lyft.

Samma gäller min läckande vinkelväxel den måste också tvättas av en gång var 1000 mil för att inte olja ner på marken ute. Samt jag fylelr på den vart 1000 mil då lyft är i stort sett ett måste.

och jag tror inte det kommer finnas lyftar kvar till oss almänheten länge till Årsta till exempel hade nya lyftar dom är helt bort plockade. Samma öde tror jag komemr hända dom andra lyftarna med när dom går sönder, då tars dom bort.

Mvh
Andis
semmelman skrev:Det var en olycka med en sån lift nånstans för nåt år sen, de vill väl inte ha det ansvaret.
"Problemet" är att det var en helt annan typ av lyft som gick sönder, de klassiska pelarlyftarna som nu försvinner har det tydligen inte varit några problem med. Fast de flesta är över 30 år gamla med eftersatt underhåll och nu är man rädd för rost.

När jag haft kontakt med OKQ8 har de skyllt på att de till hälften ägs av Kuwait Petroleum.....
Att det behövs flera lyftar och lyftar i GDS hallar över hela Sverige håller jag med om till 110%

Gärna den typen av lyftar som man hittade förr som var två pelare på vardera sidan och som lyfte i fyra punkter där domkraften tar så som alla proffslyftar gör.

Då är hela uderredet fritt att meka med och även hjueln hänger fritt om man vill fixa bromsar, hjullager och leder.

Men att lyfta för att spola under tycker jag är rätt värdelöst, Rostskydd och tätningar under mår skit av högtryck. Sen vad spelar det för roll för nära man rullar hem från GDS-hallen i saltsörjan är det ju lika illa efter 100 meters körning som det var innan, saltet har ju bara rena och fina ytor att angripa direkt när man spolat dem rena.

Jag tycker det räcker att spola under skärmar och sidobalkar när bilen står på marken.
VolvoB20 skrev:Att det behövs flera lyftar och lyftar i GDS hallar över hela Sverige håller jag med om till 110%

Gärna den typen av lyftar som man hittade förr som var två pelare på vardera sidan och som lyfte i fyra punkter där domkraften tar så som alla proffslyftar gör.

Då är hela uderredet fritt att meka med och även hjueln hänger fritt om man vill fixa bromsar, hjullager och leder.

Men att lyfta för att spola under tycker jag är rätt värdelöst, Rostskydd och tätningar under mår skit av högtryck. Sen vad spelar det för roll för nära man rullar hem från GDS-hallen i saltsörjan är det ju lika illa efter 100 meters körning som det var innan, saltet har ju bara rena och fina ytor att angripa direkt när man spolat dem rena.

Jag tycker det räcker att spola under skärmar och sidobalkar när bilen står på marken.
Du ska höra vad glada dom är på besiktningen när dom besiktigar mina bilar, oj vad rent, brukar dom säga.

Jag vill hålla dom rena under för att smuts samlar fukt som sitter och fuktar i dagar innan det torkar.
Sen har vi ju problemet med olje dropp vid byten m.m. som man inte vill ha under bilen.

Lyftarna du pratar om, är guld men inte riktigt något alla klarar av, men håller med dom är jätte bra.
mikebike skrev:
semmelman skrev:Det var en olycka med en sån lift nånstans för nåt år sen, de vill väl inte ha det ansvaret.
"Problemet" är att det var en helt annan typ av lyft som gick sönder, de klassiska pelarlyftarna som nu försvinner har det tydligen inte varit några problem med. Fast de flesta är över 30 år gamla med eftersatt underhåll och nu är man rädd för rost.

När jag haft kontakt med OKQ8 har de skyllt på att de till hälften ägs av Kuwait Petroleum.....
Ja jag vet dom har alla möjliga konstiga förklaringar och det är en av standard svaren som dom oftast välljer att svara, undras vad Kuwait petrolium tycker om det svaret.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]