Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
hej hallå!

för ngn dag sedan gjorde jag ett inlägg om värdering av min krockade 240, visade sig idag att försäkringsbolaget löser in den för 7000:- och helst igår verkade det som!
Så nu är man på jakt efter en ny begagnad bil som kan ersätta min gamla trotjänare!

har kollat runt på blocket lite men inte kommit fram till något vettigt riktigt, har inte så mycket reserv över så det hamnar mellan 5-10 tusen kanske... nåja, har hittat någon V40 (27000mil) för runt 10 000 iaf. sedan några 850 i olika utföranden och en nissan primera -99

det jag söker är ju en bil som kan hålla helst några år till, bekväm att köra och helst bör man kunna fixa lite småsaker själv... är ju van 240 och 740 där det mesta har gått att fixa med en slägga ungefär! med tanke på bränslepriset så är ju det kanske värt att tänka på med...

Nåja, vad hade ni valt i min sits?
av rd350
Köp en 940, helst en 98a! Absolut skottsäkraste Volvon helt utan "sjukdomar". Är du van vid 240 blir du inte besviken, betydligt modernare bil. Behöver du ingen kombi så ta en vanlig 944 dessa ligger lägre i pris och inte samma "rusch" efter när man ringer på annonser.
Användarvisningsbild
av vetten
:D Är säkert ett bra bilköp :roll: Tyvärr bakhjulsdriven :twisted: Kul :twisted: Men väldigt mycket bra bil för pengarna och om du inte har nått emot att åka bakhjulsdrivet så :wink:

Köp en sån och kom ihåg att om du absolut inte behöver en kombi så är dom andra oftast en hel del billigare.

Du kan få färre mil och årsmodell om du köper en vanlig sedan, en 4 dörrars vanlig 944 typ :-)-) och sista årsmodellen t.o.m. om du har tur och inte för bråttom men ändå på hugget när BILEN dyker upp på Blocket :-O) Ja den du vill ha och inom åkgränsen :roll: Ring, bestäm tid och plats och åk, glöm inte att pruta, för dom allra flesta som säljer en bil på Blocket har redan lagt på prutmånen och som man ofta kan genomskåda på prissättningen, eller som han sa när jag köpte min Rav4 i somras: Pruta kan man ju alltid få ner 20% om man är duktig och då med ett litet smil. Jag prutade från 20000:- till 17500:- vilket jag tycker va en superdil :-)-)

Så pruta du :-)-) säkert minst 10% går det :-)-)

Och Lycka Till :-O) :lol:
av Naesstrom
tackar tackar!
Lutar helt klart mot en -98'as V40 på 29 tusen mil, kamremmen var bytt vid 27 men utan att det var ifyllt i serviceboken! vi har 5 små hundar och förhoppnignsvis tillökning i familjen inom något år så en kombi känns som det rätta valet!

DEsvärre är det lite småstressigt, bilen kommer att skrotas onsdag/torsdag och sedan är det jul med allt rännande som det innebär, nyår ska dessutom firas hemma hos familjen som är 100 mil norrut så bil måste jag ha!

Prutade ned den redan från 14,5 till 12,5 men ska ta med mig ett provkörningsformulär, krypa runt lite under bilen osv osv för att få ned det ytterligare lite till tänkte jag!
Enda jag hittade var att 1'an var trög att få i så det kan man nog skala av en slant till på... men hur fungerar det sedan... kontant, kort, bankgiro... har aldrig köpt bil av en firma innan!
av Rådlös
Om det är en firma som vill hålla ett visst mått av anseende, så brukar dom vara flexibla med betalningsform. Om dom inte är fullt så flexibla, så säger dom ju till hur dom vill ha det, bankkonto etc. etc. Och är det en riktigt reko firma så brukar dom ha direktkontakt med banken, med hjälpsamma anvisningar hur det skall gå till.
Hur vet du att kamremmen ändå är bytt? Ser du i boken om den är bytt 8 000 mil tidigare? Om det är Volvoverkstäder som har gjort servicen och reparationer så inbillar jag mig att det finns lagrat i en databas. Det har jag upplevt tidigare.
av Larzan
Hade nog försökt att få tag på en bil med så få mil som möjligt.
Kanske en Toy, Pegga eller liknande.

Men det är jag det.
av Naesstrom
De flesta verkstäder sätter ju en liten klisterlapp på kåpan vid byte, och det var det här...

Min erfarenhet av Volvo säger att 29 tusen mil borde vara lagom inkört, byter jag olja regelbundet och tar hand om den borde den hålla ett bra tag till.

Sent from my HTC Desire
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]