Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sedan jag tog körkort vid 18-års ålder (25 nu) så har den snålaste bil jag ägt varit en S60 170hk, som låg på 0,84 l/mil i blandad körning (mätt vid pumpen).
Nu med två bilar, en trimmad T6a och en 945a som bruksbil så kan jag ju drömma om allt under litern/mil.
Så nu får 945 ge plats åt en ny bil. Budget på MAX 230000.
Krav: helst en bil i storleksklass V50, automatlåda, miljöbilsklassad, driftsäker och får absolut inte se ut som en typisk "tjejbil".

Jag som alltid har varit volvonörd och nästan tatuerat in järnmärket i ryggen letade självklart bland begagnade volvobilar som inte rullat alltför långt (under 6000 mil) och inte är alltför gamla (2006+) men det verkar som att dessa är värda sin vikt i guld. T6an köpte jag riktigt billigt under finanskrisen och får nästan lika mycket i inbyte nu som när jag köpte den.
En bränslesnål bruksbil med bra andrahansvärde och automatlåda var kravet.
Volvo S40/V50/C30 gick bort pga motoralternativen och det höga priset gentemot vad man får för pengarna. Det känns också som en bil som har varit med ett tag och sett sina bästa år.
En V70 har jag redan och en 1,6D går inte heller att beställa ny längre. Den går dessutom inte att kombinera med automatlåda. Och efter ett antal tusen avverkade mil i en 1,6D så måste jag säga att jag är mäkta imponerad över att den har så låg förbrukning som den har.
2,0F är ingen motor som faller mig i smaken och är väldigt skralt utrustad utan momentum-paket, gäller även 1,6D, och då är man helt plötsligt uppe i helt andra prisklasser.
Vad blir kvar då?

Jag syndade och gick helt sonika till Volkswagen-handlaren på andra sidan gatan från Volvohandlaren.
Provkörde nya Golfen med både 1,4l 122hk bensinaren och bluemotion tech dieseln och blev helt såld!

Beställde efter en del samtal och många provkörningar en helt ny mörkgrå metallic VW Golf Bluemotion tech med DSG-låda, regnsensor, däcktryckssensor, tonade rutor och allt annat krimskrams och fick totalt ca 15% rabatt, fri service i tre år, fantastiskt finansieringsalternativ och bra försäkringspremie!
Måste även påpeka att jag aldrig har fått ett så trevligt bemötande hos någon Volvohandlare som hos VW-handlaren.

Väldigt väldigt synd att Volvo inte har någon bil i golfklassen som är både miljöbilsklassad och har automatlåda som kan konkurrera med andra bilar i golfklassen.
Jag har kört många mil med den Golf versionen som hyrbil och den är faktiskt riktigt trevlig som bruksbil.

Visst, inredningen är lite trist, men den är praktisk, bekväm och jag gillar dieseln i den. Snålt går den också!
Lite kuriosa. Köpte 1982 en VW Jetta diesel. Förbrukningen var 0,38 vid blandat körning. När jag haft bilen i 2 veckor ringde jag försäljaren och påstod att det var fel på mätaren, vilket visade var fel. Den drog bara helt fantastiskt 0,38 l/ mil.
Men den är ju inte lika tyst som en Volvo, eller?
Själv är jag kanonnöjd med ljudnivån i min Avensis -99.
/greenbay
har själv kölpt mig en Skoda octavia 1.6 tdi cr vilket är till stora delar samma bil och är supernöjd, bilen drar ungefär hälften av vad min 940-98 gorde och är en toppenbil som inte har krånglat ett smack på 6000 mil/1.5 år så jag tror att du helt klart kommer att bli nöjd, var köpte du bilen någonstans?

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]