Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av absolutjoxs
#472357
Detta gäller icke en volvo, det gäller en ford!

Jag fick nedslag på bilen vid senaste besiktningen. Bakbromsarna (trumbromsar) bromsade ojämnt. Jag plockade isär allting, smörjde och kollade att det inte var något slitet. Efterkontrollen gav samma resultat. 1.5 höger bak och 0.6 vänster bak. Handbromsen tar dock exakt jämnt.
Jag bytte backar och det känns inte som det blivit någon skillnad. Jag testar själv då en bromsar och jag vrider på hjulen och känner skillnaden. På eferkontrollen frågade jag vad minsta undre bromsvärdet var. Det finns tydligen inget, bara dom inte bromsar max 30% skillnad. Vad mer kan man byta? trumman är fin och alla fjädrar är fina. trumbromsar är inte direkt superavancerade.

Min fundering är så om man tillfälligt skulle försämra den högra bromsverkan. Har brainstormat lite om hur man skulle göra, typ olja i bromstrumman.
En annan tanke är att jag skulle sätt aen slangklämma på bromsslangen som minskade slangens diameter och därmed minskade bromskraften. Problemet är att jag inte hittar någon slangklämma som är mindre än 10mm.

Är det någon som har något förslag på tillväga gångssätt?
Användarvisningsbild
av Nexus
#472360
Vi hade faktiskt liknande problem på vissa toyota modeller och då var det en fördelningsventil där bromsrören går ihop på torpedväggen som strulade. Vet ej om forden har sådan? vad är det för ford i fråga?
av *pettson*
#472400
Eftersom bromsar är beroende av varann när vi pratar om en krets så.. Se vad som mer ingår i kretsen. En strulande frambroms ändrar värdet på en bakbroms. Även dåliga hjulcylindrar gör sitt naturligtvis. Du har kollat att hjulets bromscylinder/drar inte kärvar invändigt?
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#472433
Gamla escort med låsningsfritt system (inte abs) hade lastkännande tryckbegränsningsventil bak.
De kunde behöva lite smörj och motion ibland.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#472468
absolutjoxs skrev:Detta gäller icke en volvo, det gäller en ford!

Jag fick nedslag på bilen vid senaste besiktningen. Bakbromsarna (trumbromsar) bromsade ojämnt. Jag plockade isär allting, smörjde och kollade att det inte var något slitet. Efterkontrollen gav samma resultat. 1.5 höger bak och 0.6 vänster bak. Handbromsen tar dock exakt jämnt.
Jag bytte backar och det känns inte som det blivit någon skillnad. Jag testar själv då en bromsar och jag vrider på hjulen och känner skillnaden. På eferkontrollen frågade jag vad minsta undre bromsvärdet var. Det finns tydligen inget, bara dom inte bromsar max 30% skillnad. Vad mer kan man byta? trumman är fin och alla fjädrar är fina. trumbromsar är inte direkt superavancerade.

Min fundering är så om man tillfälligt skulle försämra den högra bromsverkan. Har brainstormat lite om hur man skulle göra, typ olja i bromstrumman.
En annan tanke är att jag skulle sätt aen slangklämma på bromsslangen som minskade slangens diameter och därmed minskade bromskraften. Problemet är att jag inte hittar någon slangklämma som är mindre än 10mm.

Är det någon som har något förslag på tillväga gångssätt?
Inte för att det är rätt väg att gå, men att strypa diametern på slangen med en slangklamma ger inte mindre tryck ute vid hjulet! Bara försämrat flöde så trycket dröjer lite tidsmässigt, men det är så extremt lite så det kommer inte vara mätbart knappt..
av absolutjoxs
#472493
Grammse skrev:Vi hade faktiskt liknande problem på vissa toyota modeller och då var det en fördelningsventil där bromsrören går ihop på torpedväggen som strulade. Vet ej om forden har sådan? vad är det för ford i fråga?
Det är en Ka 98. Har fått lära mig att escort, orion, puma mfl har exakt samma bromssystem.
En föredelningsventil måste det väl finnas.. Jag är extremt oinsatt i bromssystem men går det ett bromsrör till varje hjul från "bromsoljelådan" eller delar båa bakbromsarna på röret i början?
Jag har aldrig hört talas om att ett bromsrör eller så skulle sättas igen av smuts eller dyl.

Vad hade du för problem?
av absolutjoxs
#472494
*pettson* skrev:Eftersom bromsar är beroende av varann när vi pratar om en krets så.. Se vad som mer ingår i kretsen. En strulande frambroms ändrar värdet på en bakbroms. Även dåliga hjulcylindrar gör sitt naturligtvis. Du har kollat att hjulets bromscylinder/drar inte kärvar invändigt?
yes.. Den är kontrollerad och funktionstestad. Den rör sig som den ska utan att kärva =/
av absolutjoxs
#472495
Lazydogmic skrev:Gamla escort med låsningsfritt system (inte abs) hade lastkännande tryckbegränsningsventil bak.
De kunde behöva lite smörj och motion ibland.
Intressant. vart sitter den?
av absolutjoxs
#472496
Variosboy skrev:
Inte för att det är rätt väg att gå, men att strypa diametern på slangen med en slangklamma ger inte mindre tryck ute vid hjulet! Bara försämrat flöde så trycket dröjer lite tidsmässigt, men det är så extremt lite så det kommer inte vara mätbart knappt..
Mmm, det stämmer nog.. flödet minskas lite - men det är ju inte många ml bromsolja som "flödar"
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#472530
absolutjoxs skrev:
Lazydogmic skrev:Gamla escort med låsningsfritt system (inte abs) hade lastkännande tryckbegränsningsventil bak.
De kunde behöva lite smörj och motion ibland.
Intressant. vart sitter den?
Det är en ventil till vardera bärarm.
Så när bilen lastas ned/tung så släpps högre tryck fram till bakbromsarna.
Om man utgår från bärarmen så går det ett stag från den till ventilen.
Kommer jag ihåg rätt så överförs kraften via en spiralfjäder, rostar eller går den sönder så blir det inge bra tryck ut till bromsen.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]