Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Jag har haft min XC60 D5 i tre veckor, innan dess hade jag en V70N AWD med bensinvärmare.
Dieselvärmaren i den nya bilen är betydligt tystare än den gamla bensinvärmaren, men.....

Igår morse noterade jag det bolmade en aning om bilen när jag skulle köra iväg och det luktade avgaser, det var inte överdrivet varmt i kupén heller.
Igår eftermiddag när värmaren gick igång föranledde det tre (3) kollegor att kontakta mig eftersom det rök kraftigt från bilen. När jag gick ut hade den redan stannat.
I morse när vi åt frukost kom både Brandkåren och Polisen och stannade vid min bil. Efter en stund undersökning åkte de iväg, men en polis ringde upp mig och meddelade att de fått ett larm om bilbrand!
Dessutom var inte bilen varm, det var i princip bara vindrutan som var avfrostad.
I eftermiddag gick jag ut när värmaren startat och visst rök det en del, men eftersom det blåste så var det antagligen mycket mindre rök idag än igår, men det syntes ganska tydligt ändå. Dessutom luktade det avgaser på hela gårdsplanen.
På vägen hem gick värmaren (tydligen) igång när jag körde i Södra Länken, kraftig rökutveckling från höger fram och avgaslukt. Samma sak hände när vi åkte och handlade ikväll. Autostarten går inte att stänga av medans man kör, så jag stängde av motorn vid nästa trafikljus och avaktiverade autostarten.

Mycke bokstäver blev det....
Vad är det för fel? Går den för fett, för mycket soppa eller dåligt med luft? Varför blir det inte varmt i bilen, stänger den av i förtid?
Nej, inga felkoder.

Bild
av mikebike
len skrev:kör på på fuldiesel eller tar du från macken?
Statoil

Variosboy skrev:Rätt eller fel, men en ganska vanlig syn skulle jag vilja påstå..
Knappast rätt med tanke på att bilen inte blir varm trots att värmaren stått på i 45 minuter.
Det 3 mm "tjocka" snötäcke som föll i natt på vindrutan var helt opåverkat.
Dessutom luktar det avgaser i hela kvarteret.
Så här har det inte varit tidigare...

Nu har jag en verkstadstid bokad till den 14/12, jag får helt enkelt klara mig utan värmare tills dess.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så där mycket har alla mina dieselvärmare på det volvobilar jag haft rykt till och från..... ibland ännu värre.....
Användarvisningsbild
av isak
hur av aktiverade du autostarten?
Isak
Användarvisningsbild
av StringerBell
Har du kört mycket kortsträckor innan detta började hända?

En dieselvärmare gillar inte att starta och stanna för mycket, vilket det kan bli om man i kallt väder gör flera små ärenden eller bara flyttar bilen. Min bil går nästan alltid upp i full värme varje gång (pga genomsnitt 7-8 mil per dag), och när jag gör småärenden med stopp låter jag brännaren fortsätta genom "Direktstart PÅ". Jag har en känsla av att brännarna blir sura (lukta apa fr.a.) av att gå kort, vilket det lätt blir när man har nära till jobbet.

Din rökutveckling på bilden är dock inte anmärkningsvärd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev: En dieselvärmare gillar inte att starta och stanna för mycket, vilket det kan bli om man i kallt väder gör flera små ärenden eller bara flyttar bilen. Min bil går nästan alltid upp i full värme varje gång (pga genomsnitt 7-8 mil per dag), och när jag gör småärenden med stopp låter jag brännaren fortsätta genom "Direktstart PÅ". Jag har en känsla av att brännarna blir sura (lukta apa fr.a.) av att gå kort, vilket det lätt blir när man har nära till jobbet.
Håller med om analysen till 100% . Jag kör många korta sträckor varje dag, 4 km- 6 km kanske 6 ggr på en dag.

Därför stänger jag av värmaren helt och hållet och slipper problemen numera, att köra på "Direktstart PÅ" är ju inget alternativ för mig för då skulle ju jag ha värmaren på hela tiden.

Då är det enklare att läman bilen igång hela dagarna istället, motorn drar ju mindre bräsnle på tomgång än vad värmaren gör, dessutom är ju motorn renad med både katalysator och partikelfilter så man gör ju miljön en tjänst genom att alltid köra på tomgång istället för att köra värmaren, dessutom sparar men pengar+ att batteriet alltid är fulladdat..
av Lövet
Bilen är 3 veckor gammal. Visst är det så att de ryker mycket mer i början?
av mikebike
isak skrev:hur av aktiverade du autostarten?
I färddatorn.
StringerBell skrev:Din rökutveckling på bilden är dock inte anmärkningsvärd.
VolvoB20 skrev:Så där mycket har alla mina dieselvärmare på det volvobilar jag haft rykt till och från..... ibland ännu värre.....
Som jag skrev så blåste det kraftigt när jag tog bilden, det ser värre ut vid vindstilla.
Brukar folk ringa 112 när din värmare startar också?
Blev din bil varm?
Tidigare, när inte hela kvarteret respektive parkeringsplatsen, var insvept i stinkande rök och bilen faktiskt blev varm, var det onormalt? :roll:

Det finns rimligen ett ganska stort antal Volvo med dieselmotor i Sverige, men det verkade inte på Polisen som att det var vanligt med uttryckningar p.g.a. dieselvärmare. :???:
StringerBell skrev:Har du kört mycket kortsträckor innan detta började hända?
Jag har 25,5 km till jobbet, vilket innebär 30 - 40 minuters bilfärd.

StringerBell skrev:Har du kört mycket kortsträckor innan detta började hända?
En dieselvärmare gillar inte att starta och stanna för mycket, vilket det kan bli om man i kallt väder gör flera små ärenden eller bara flyttar bilen.
Det har inte ens varit kallt, kring nollan bara. Dessutom har värmaren gått minst en halvtimme 2 ggr om dagen.

VolvoB20 skrev:Jag kör många korta sträckor varje dag, 4 km- 6 km kanske 6 ggr på en dag.
Det gör inte jag. Kortare sträckor går jag, annars cyklar jag en del.

andreas_lofgren skrev:Bilen är 3 veckor gammal. Visst är det så att de ryker mycket mer i början?
Nej, bilen är över 2 år gammal, det är tre veckor sedan jag köpte den. Dessutom har den bara rykt de senaste tre (3) dagarna. Eftersom den ändå inte värmer bilen (borde vara själva syftet med en värmare) och ryker så folk ringer 112 är det lika bra att den får vara avstängd i väntan på service.
När den ändå är inne så skall de montera fjärrstart så den slipper gå i onödan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiva[…]