Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

vissligen långt i från alla!

Men visst är det pinsamt att sitta framför dumburken och se Robbert Aschberg avslöja att samma verkstäder som för 3 år sen var med i programmet fortfarande gör lika kassa jobb!Om jag var kund hos någon av dessa verkstäder skulle jag fort som F*N byta.För Ford måste det vara extra pinsamt(i det här fallet) efter som man rekomenderar nya snobbringar till bilen i stället för nya bromsar???!!!.Personligen tycker jag det är fördjävligt att en godtjänd märkesverkstad vilken som hellst gör så här mot sina kunder.Med tanke på att om du nu köper ny/nästan ny bil vill man ju ha sin stämpel i boken för att garantier mm ska gälla.Sen visar det sig att dom bara gör en tredjedel av jobbet (vissligen var det inte nya bilar i programmet)men gör dom så med en gammal bil där det normallt finns mer fel än på en ny så kan man undra om den där stämpeln är värd pengarna?
av zenobia
Jag hade en liknande resa på BraBil på Stigs Center i Göteborg.

Märkesverkstäderna måste vara fullständigt blåsta som håller på med detta. Det är som Robban säger fullständigt osannolikt att just de 4 bilar som lämnades in är de enda som verkstäderna misslyckats med. Mörkertalet är troligtvis väldigt stort.

Det var roligt att se gubben men fågelholksminen när han skulle förklara varför man sätter på fyra nya navkapslar men inte kollar bromsarna som ingår i servicen... Han fick inte ur sig en bokstav.. utan satt bara och blängde på sitt papper =)
Användarvisningsbild
av Ramon
Det är inte alls kul att såna här saker ens existerar, MEN man får inte glömma bort att detta inte endast gäller märkesverkstäderna! Det finns med stor sannolikhet även en hel del allbilsverkstäder i landet som gör likadant. Om man lämnar in bilen för service och vill vara säker på att det som ska göras verkligen görs, så kan man närvara. Dock tycker jag att det är sorgligt att man ska vara tvungen att stå och glo medans de genomför servicen för att vara säker på att de gör det som skall göras...

Angående stämplarna så tror jag att de kommer ha allt mindre betydelse i framtiden. Dels för att många vet om att det finns verkstäder som inte sköter sig och dels för att många har tillgång till att få en stämpel av någon verkstad (fast man utfört servicen själv).
av zenobia
Ramon skrev:MEN man får inte glömma bort att detta inte endast gäller märkesverkstäderna! Det finns med stor sannolikhet även en hel del allbilsverkstäder i landet som gör likadant.
Sant, men dom kanske inte är beroende av samma kvalitétsstämpel eftersom dom inte är knutna till ett speciellt bilmärke. Är man (ex.vis) en auktoriserad Volvoverkstad så får man leva upp till kundernas förväntan av kvalité osv...

Allbilsverkstaden har oftast inte samma horribla timpeng som en märkesverkstad har med motiveringen "vi är bättre".
av Rikhard
Är ju helt otroligt det dom håller på dessa verkstäder. Jag har haft 3 av de bil märken som testades igår och alla 3 måste jag säga har gjort mig till nöjd kund !!! Känns som Robban utryckte det att jag vunnit på lotto som faktiskt lämnar verkstan nöjd. Och så ska det ju absolut inte vara. Har även haft en av bilarna på icke märkesknuten verkstad, där mekanikern ber mig stanna under servicen.
Bilarna jag haft är Saab Ford och nu äger jag en Volvo. Men man blir ju mer osäker på om man ska fortsätta lämna in på verkstad. Känns som det är bättre och lämna till en polare som ändå kan ge en stämpel, men då är det ju jag som blir lurendrejaren. Ha en underbar Volvo helg
av Teemu
en tanke som jag har är att dom mindre verkstäderna är ju mer beroende utav sina kunder då dom fakturerar lägre och därmed också mer beroende utav nöjda kunder. Troligen finns det en del fusk där med, men jag är rätt övertygad om att det är dom stora märkesverkstäderna som går sig pengar på detta i större utsträckning. Jag har iaf servat klart på märkesverkstad - finns ingen anledning att betala dryga 4100kr extra för samma service. Det sjuka är också att det skall löna sig för mig att åka sammanlagt 65mil för en service och fortfarande ha ca 3500kr tillgodo emot märkesverkstadens pris.
av Frigge
Jag håller med om att det är tråkigt när sånt här inträffar.
Jag tycker dock inte man ska dra alla över en kant då det inte på något sätt är så illa som framställs. Det finns inget av dom stora Bilföretagen som har som policy att mekanikerna ska fuska/slarva för att dra in pengar utan först o främst är det kvalitè som gäller. Däremot verkar det ju finnas en hel del mekaniker som inte sköter sitt jobb på rätt sätt, dessa ska ju helt klart avverkas om dom satt det i sytem att lura människor på pengar pga självändamål som bonus, sånt tycker jag är FÖRJÄVLIGT ! .

Det jag just skrivit gäller ALLA verkstäder, stor som liten, auktoriserad eller inte.
Det är naivt att tro att Auktoriserade verkstäder skulle fuska slarva för att dom inte är rädda om kunderna och endast vill tjäna pengar.

Håller med om att mindre verkstäder har lite mer att bevisa men tro inte dom är bättre vad gäller kvalitè på utförda jobb.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tänker inte försvara dom fel som gjordes, tänk på det när ni läser restan av mitt inlägg.

Men tyver så är insider alltid ute o cyklar när dom gör sina testr, jag har tappat förtroendet för dom, efter att ha märkt stora brister i deras kunskaper & att dom med flit vänder & ljuger.

Vi som tittare får inte veta vad för slags service bilarna lämnades in på, vi vet då hellar inte om det var en service där bemontering av trummor ska göras (deta görs inte på alla servicar!)
bromsbacken som dum tyckte var tunn var en sekundär back & den slits inte licka mycke som primerbacken!

bromsklidsarna som byttes bak på Saaben, fick vi inte se innan dom byttes, så vi vet inte om dom var slitna
(ja bilen var hoss M & bilprovningen, men jag har sätt många fel på biler dom missar !!! Desuteom är inte en sliten kloss ett fel, så länge den inte är istortsett slut, så dom kanske inte ska göra den bedömningen på en M-test !

------------------------

Jag har även vid andra tillfällen uppmärksammat hur fel insider betersig.
Dom har vid några tillfällen svarat helt fel på frågor, för att förvilla.
Dom lämna in en fprd en gång där dom tagit bort balanseringsvikterna på ena framhjulet, sen sa dom när dom lämna in bilen att dom hade vibrationer när dom bromsa.
dom fick på alla ställen upgifter om att skivorna fram skulle bytas & på ett ställe ville dom även byta bustningarna till länkarmarna fram.
denna bilmodell är känd för att få slitna bustningar & om man har dåliga bustningar & skeva bromsskivor så käns det värre i bilen.
så den enda verkstan som var seriös, fick skit av insider ......
desutom mätte insider själva kastet på skivan, men man ska mäta tjockleksvariatonerna !!!!
& när dom visar att dom mäter skivan så fackar dom, för nåten på indikatorklockan står 100% still, det kan den inte köra ! den vibrerar alltid av friktionen mot skivan.

Men som sagt så var det ju en del fel som uppenbarligen missades & det är fel !
av Frigge
CarMan skrev:Jag tänker inte försvara dom fel som gjordes, tänk på det när ni läser restan av mitt inlägg.

Men tyver så är insider alltid ute o cyklar när dom gör sina testr, jag har tappat förtroendet för dom, efter att ha märkt stora brister i deras kunskaper & att dom med flit vänder & ljuger.

Vi som tittare får inte veta vad för slags service bilarna lämnades in på, vi vet då hellar inte om det var en service där bemontering av trummor ska göras (deta görs inte på alla servicar!)
bromsbacken som dum tyckte var tunn var en sekundär back & den slits inte licka mycke som primerbacken!

bromsklidsarna som byttes bak på Saaben, fick vi inte se innan dom byttes, så vi vet inte om dom var slitna
(ja bilen var hoss M & bilprovningen, men jag har sätt många fel på biler dom missar !!! Desuteom är inte en sliten kloss ett fel, så länge den inte är istortsett slut, så dom kanske inte ska göra den bedömningen på en M-test !

------------------------

Jag har även vid andra tillfällen uppmärksammat hur fel insider betersig.
Dom har vid några tillfällen svarat helt fel på frågor, för att förvilla.
Dom lämna in en fprd en gång där dom tagit bort balanseringsvikterna på ena framhjulet, sen sa dom när dom lämna in bilen att dom hade vibrationer när dom bromsa.
dom fick på alla ställen upgifter om att skivorna fram skulle bytas & på ett ställe ville dom även byta bustningarna till länkarmarna fram.
denna bilmodell är känd för att få slitna bustningar & om man har dåliga bustningar & skeva bromsskivor så käns det värre i bilen.
så den enda verkstan som var seriös, fick skit av insider ......
desutom mätte insider själva kastet på skivan, men man ska mäta tjockleksvariatonerna !!!!
& när dom visar att dom mäter skivan så fackar dom, för nåten på indikatorklockan står 100% still, det kan den inte köra ! den vibrerar alltid av friktionen mot skivan.

Men som sagt så var det ju en del fel som uppenbarligen missades & det är fel !
Håller med dig till 100 % CarMan.
Det är MYCKET som utelämnas i Insider.
Man kan ju bara spekulera i varför ?
Rostkontroll är ju inget som ingår i en service.
Dom pratade ju om att Saaben var trafikfarlig ?
Konstigt då dom "bara" fick en 2:a på bilprovningen.
Så vitt jag vet får en trafikfarlig bil Körförbud.
O varken M eller Bilprovningen är felfria på
något sätt i sina bedömningar. Däremot tycker jag testet gjordes på ett bättre sätt än tidigare, då gjorde dom egna fel på bilarna.
Tex tömde ur olja ur en växellåda som utvändigt är snus torr, det felet finns inte i verkligheten.
Men självklart försvarar jag INTE felen som endå gjordes på
verkstäderna.

/Fredrik

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kommerihåg när dom lämna in datorer till olika ställen för lagning. Dom hade lossat kabeln till hårddisken.
alla som skruvat med datorer vet att denna kabel sitter hårt & lossnar inte av sig själv.

alla gjorde prognåsen att hårddisken var paj, efter att teststartat datorn.
alla fick inte göra reparationen !
bland dom som fick reparera så var den nån som stoppa i en ny hdd, & nån satte bara tilbaka kabeln.

men även dom som inte fick reparera & sa att hdd:n var trasig fick skit i programet, trots att dom i mitt tycke gjort rätt.

sen kan det ju vara så att även den som bytte hdd:n gjorde rätt, han kanske tyckte att det måste vara fel på kontakten om kabeln kunde lossa (kan ha varit nån som bytte kabel & samma sak gäller där)
kunden blir ju inte nöjd om kabeln losar i gen & han får betala en ny felsökning för att då byta ghh/kabl, då hade han ju sagt, varför bytte ni inte den förra gången.
230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

760 tändningslås?

Är det en automat? Då går startkr[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]