Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lackner
Funderar på hur jag smidigast ska kunna ladda batteriet i vinter när jag skall använda dieselvärmaren. En tanke är att ha en batteriladdare i motorrummet under vintern och få ström från Elstolpen som jag har både hemma och på jobbet.
Är det överhuvudtaget att rekommendera att ha laddaren monterad i maskinrummet?

Finns det nån laddare som börjar ladda helt automatiskt när strömmen hoppar igång i en timer-stolpe?

De laddare jag har erfarenhet av måste man knappa sig fram till rätt batteryp när man väl har ström, Och man vill ju inte ut vid 4 på morgonen och sätta på laddaren.
Användarvisningsbild
av CarMan
Om du köper en batterialddare som är byggd för att sitta i motor rumet så är det inga problem.
Calix har en laddare som är gjord för endamåler. den har skydsjord o allt. (sitter i samtliga polisbilar)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lackner skrev:Funderar på hur jag smidigast ska kunna ladda batteriet i vinter när jag skall använda dieselvärmaren. En tanke är att ha en batteriladdare i motorrummet under vintern och få ström från Elstolpen som jag har både hemma och på jobbet.
?:-/ ?:-/ ?:-/ Varför dra igång dieselvärmaren om du har elstolpe hemma och på jobbet, elvärmaren är ju både billigare i drift och miljövänligare, dessutom spar du på dieselvärmaren. Lägg pengarna på elektrisk motorvärmare istället för extra laddare.

Du har ju det perfekt med el överallt, dieselvärmaren tar jag till som nödlösning där det inte går att få tag i el.
Användarvisningsbild
av isak
gör en skarvuttag inne i bilen koppla in ctek alt- valfri laddare vid REM i bak på bilen lägg 230V kabeln under inredningen fungerar utmärkt, glöm inte en säkring på 12V sidan.( har du en V70N finns plats under REM en)
Isak
av Lackner
VolvoB20 skrev:
Lackner skrev:Funderar på hur jag smidigast ska kunna ladda batteriet i vinter när jag skall använda dieselvärmaren. En tanke är att ha en batteriladdare i motorrummet under vintern och få ström från Elstolpen som jag har både hemma och på jobbet.
?:-/ ?:-/ ?:-/ Varför dra igång dieselvärmaren om du har elstolpe hemma och på jobbet, elvärmaren är ju både billigare i drift och miljövänligare, dessutom spar du på dieselvärmaren. Lägg pengarna på elektrisk motorvärmare istället för extra laddare.

Du har ju det perfekt med el överallt, dieselvärmaren tar jag till som nödlösning där det inte går att få tag i el.
Jo det bästa vore ju en elvärmare med kupéuttag men det kostar 4-5000 att få skiten monterat och det känns extra tungt när det ändå sitter en värmare i bilen.
Jag vet inte exakt vad ett elkit kostar men man sparar väl in nån tusing på att montera själv men jag är så j***a trött på att meka..

Men tack för alla svar!, Ska kolla upp ctek laddaren.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Elvärmaren är värdelös jämfört med dieselvärmaren. Inget jag skulle betala 5-6 tusen för. Speciellt inte om man har dieselvärmaren redan :)

/Kalle
av CalleV70
jag har c-tex med skarvsladden med kabelskor fast ansluten till batteriet.
Laddar kanske 1 gång/ vecka. Enkelt att stoppa in laddare. ansluta och smälla igen huven över natten (och hoppas jag inte glömmer på morgonen!!).
av cse
~Kalle~ skrev:Elvärmaren är värdelös jämfört med dieselvärmaren. Inget jag skulle betala 5-6 tusen för. Speciellt inte om man har dieselvärmaren redan :)

/Kalle
Håller ej med! Har monterat elvärmare på min "tjänste"v70 -09 på inrådan av servicetekniker. Skitdålig effekt på dieselvärmaren jämfört med den v70 -05 jag körde tidigare. Enligt "min" servicetekniker ska dieselvärmaren bara ses som ett komplement när man ej har tillgång till el :?:

Mvh. BeGe

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]